اهمیت پژوهش در تصمیمات شهری / هیئت های اندیشه ورز در حوزه های مختلف شهرداری فعال هستند

به گفته مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان ۵ هیئت اندیشه ورز در بخش های عمران شهری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات شهری با موضوع مدیریت بحران، در حوزه اداری و مالی با موضوع مدیریت منابع انسانی و حمل و نقل و ترافیک فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نقش پژوهش در توسعه همه جانبه پایدار چنان برجسته و انکار ناپذیر است که می توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در تمام زمینه ها دانست.

خوشبختانه امروزه همه مدیران شهری نیز بر این باورند که در موضوعات مهم شهری و نحوه ی خدمات رسانی به شهروندان باید تحقیق و پژوهش در اولویت امور باشد. حوزه های مختلف شهری اعم از حمل و نقل، فرهنگی، عمرانی، زیست محیطی و بهداشتی، قبل از هر نوع اقدام توسعه ای باید مورد پژوهش قرار گیرند تا نقاط ضعف و قوت سیستم شناسایی شوند.

بنابراین پژوهش باید در همه بخش های مدیریت شهری به عنوان یک ضرورت برای تصمیمات کلان شهری عملیاتی شود.

شهرداری یک سازمان بزرگ با معاونت های تخصصی مختلف است و به همان نسبت گستردگی در بخش های اجرایی، نیاز است که اقدامات مطالعاتی هم در بخش های مختلف  انجام شود. در این راستا معاونت برنامه ریزی و پژوهش شهرداری اصفهان در این راستا فعال شده است تا قبل از اجرای هر طرحی فرآیند پژوهش و مطالعه و نقاط ضعف و قوت پروژه را بسنجد.

 تاکنون در حوزه های مختلفی مثل عمران شهری، ترافیک شهری، خدمات شهری، حوزه های فرهنگی، حمل و نقل، برنامه ریزی، اداری و مالی و غیره با دانشگاهها پژوهشکده ها، مراکز علمی، شهرک عملی و تحقیقاتی کارهای مطالعاتی زیادی انجام شده است.

در طول۲ سال گذشته ۳۰ پروژه در این بخش ها پروژه پژوهشی و مطالعاتی انجام شده که می توان به موضوع مدیریت بهره برداری از آب های زیرزمینی، سبک زندگی شهروندان، مطالعات فاز دوم حمل و نقل شهری، فرهنگ شهروندی، فناوری اطلاعات، سند گردشگری کلان شهر اصفهان اشاره کرد.

ارایه ۲۰۰ طرح پژوهشی شهرداری اصفهان در سیزدهمین نمایشگاه پژوهش

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: پیش درآمد هر افتتاح و هر اتفاق مبارکی مطالعات و پژوهش است که حرف اول را می زند و شالوده کار را پیش می برد، زیرا مطالعات هر فعالیتی اگر به خوبی انجام شده باشد مجریان اجرایی، وظایف خود را راحت تر انجام می دهند.

سعید ابراهیمی بر اهمیت پژوهش در تصمیمات شهری تاکید می کند و ادامه می دهد: ما پژوهش ها را برای کاهش هزینه ها و ارتقاء کیفیت انجام می دهیم، در واقع هدف ما بهبود سیستم است زیرا وقتی شناخت بیشتر باشد و اقتضائات و ضرورت ها به خوبی شناسایی گردد، قدم های محکم تری برداشته می شود.

وی با بیان اینکه کلیه کارهایی که از سوی شهرداری انجام می شود از پشتوانه علمی و نظری بالایی برخوردار است، از ارایه ۲۰۰ طرح پژوهشی مدیریت شهری در قالب  CD و DVD در سیزدهمین نمایشگاه پژوهش استان اصفهان خبرداده و می گوید: در نمایشگاه امسال با توجه به شعار آن که پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری بود، سعی کردیم خروجی های پژوهشی که جنبه های  کاربرد عملی داشته باشد را ارائه کنیم.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان تاکید می کند: همه شهروندان، شهرداری را به عنوان یک نهاد اجرایی می شناسند که البته بخش عمده خدمات شهری را شهرداری انجام می دهد.

تقویم مبادله گردشگر بین اصفهان و شهرهای خواهر خوانده

ابراهیمی در خصوص نحوه حمایت از پژوهش های دانشجویی اظهارمی کند: در حوزه پایان نامه های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، هر سال لیستی از عناوین مورد نظرمان را در سایت Esfahan.ir تحت عنوان عناوین پایان نامه ها بارگذاری می شود.

وی خاطرنشان می کند: روند این گونه است که دانشجو یکی از این عناوین را انتخاب می کند، با برخی مدارک شناسایی اولیه به معاونت برنامه ریزی مراجعه می کند و اگر شاخص های اولیه را داشته باشد، به حوزه بهره بردار که معاونت های مختلف شهرداری اصفهان هستند معرفی می شود.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان اضافه می کند: در صورت تأیید حوزه بهره بردار، یا حمایت مالی یا حمایت معنوی از دانشجو انجام می دهیم، در واقع هر کدام قوی بودند حمایت مالی و آنهایی که متوسط به پایین هستند حمایت معنوی انجام می شود.

وی با اعلام اینکه طی دو سال گذشته شهرداری اصفهان  از ۱۰۰ پایان نامه در مقطع ارشد و دکتری حمایت مادی و معنوی کرده است، تصریح می کند: در این راستا هم شهرداری از این ظرفیت ها استفاده  می کند و هم حتی دانشجویان به خاطر عملکرد خوبی که دارند فرصت شغلی برایشان در شهرداری ایجاد می شود.

ابراهیمی ادامه می دهد: در حوزه بین الملل با توجه به اینکه شهرداری اصفهان با برخی از شهرهای دنیا خواهر خوانده است، در بخش تقویم مبادله گردشگر بین اصفهان و شهرهای خواهر خوانده پژوهش هایی انجام شده است.

وی یادآور می شود: اصفهان در دو سال گذشته علاوه بر میراث ملموس در بخش میراث ناملموس هم ورود پیدا کرده و ما پروژه ای را داریم تا در حوزه فهرست برداری از این میراث وارد شویم و نتیجه کار را در یونسکو ثبت کنیم تا پس از آن اقدامات بعدی برای حفظ و پاسداشت میراث ناملموس انجام شود.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان تصریح می کند: معاونت برنامه ریزی یک کتابخانه ای دارد که محققان و دانشجویان هم می توانند از منابع کتاب های ارزشمند آن استفاده کنند.

وی می گوید: در این کتابخانه بالغ بر ۲ هزار جلد کتاب تخصصی در حوزه برنامه ریزی و مدیریت شهری و حدود ۴۰۰ جلد گزارش تحقیقاتی اعم از پایان نامه، گزارش، طرح پژوهشی، سند در کتابخانه موجود است.

ابراهیمی در خصوص نقش و جایگاه هیات های اندیشه ورز در شهرداری، اظهار می کند: خوشبختانه یکی از زمینه هایی که از سال ۹۴ برنامه ریزی آن انجام و در سال ۹۵ به نتیجه رسید، فعال کردن هیاتهای اندیشه ورز یا اتاق های فکر تخصصی بود.

به گفته وی، در اتاق های فکر تخصصی، جمعی از نخبگان و متخصصان علمی در کنار افراد اجرایی درباره مسایل و مشکلات تبادل نظر نموده و راهکاریی برای حل آن ارایه می کنند.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان می گوید: سال گذشته ۵ هیئت اندیشه ورز در بخش های عمران شهری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات شهری با موضوع مدیریت بحران، در حوزه اداری و مالی با موضوع مدیریت منابع انسانی و حمل و نقل و ترافیک فعال شدند که هر ۲  هفته یکبار جلسه دارند تا راه حل های مناسب و سریع را برای حل مسائل ارایه کنند.

وی یادآور می شود: تاکنون هر کدام از این اتاق ها بیش از ۱۵ جلسه برگزار و خروجی های ارزشمندی را ارایه کرده اند.

کد خبر 332266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.