مشارکت ۱۶۳ میلیارد تومانی خیرین اصفهان در حوزه بهداشت و درمان

لنجان_معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان از کمک‌های ۱۶۳ میلیارد تومانی مجمع خیرین سلامت استان اصفهان خبر داد وگفت:حمایت‌های مجمع خیرین از پروژه‌های حوزه سلامت بیش از ارقام ذکر شده است چراکه بخش عمده‌ای ازکمک‌های خیران به‌ صورت غیررسمی بوده و از سال۱ تاکنون کمک های خیرین سیرصعودی داشته است

کمال حیدری در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: یکی از همکاریهای بین مجمع خیرین و شبکه بهداشت و درمان در شهرستانها، توسعه فرهنگ پیشگیری و حفظ سلامتی در جامعه است.

وی افزود : این مجمع با همکاری خیرین، معتمدین وافراد شایسته، سلامتی را در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی به مردم هدیه می دهد و مانع از بروز بیماریها و از دست رفتن سلامتی می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: باید توجه داشت هزینه های بسیاری در بخش درمان و احداث مراکز درمانی صورت می‌گیرد از این رو لازم است این هزینه‌ها با برنامه ریزی در بخش بهداشت و درمان کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که به جای صرف هزینه برای ساخت بیمارستان‌ها و درمان بیماران در راستای پیشگیری از بیماری‌ها تلاش و هزینه شود نتایج بهتری بدست می‌آید، افزود: تنها با توجه به پیشگیری است که هزینه های کلان بخش درمان کاهش می‌یابد.

حیدری پیشگیری را مهمتر از درمان دانست و ادامه داد: امروز باید از بیماری‌های مزمن و غیر واگیردار مانند فشارخون پیشگیری کرد از سوی دیگر تامین سلامت تنها به بعد جسمی منتهی نمی‌شود از این جهت نباید نگاه یک جانبه به سلامتی داشت زیرا این نگاه موجب می‌شود از سلامت روحی و اجتماعی که بر سلامت جسمانی موثر است غافل شویم.

وی اضافه کرد: خیرین متولیان امر سلامت هستند، از این رو از خیرین می‌خواهیم در بخش‌های مختلف بهداشت و درمان هزینه کنند زیرا اگرچه بخش بهداشت به هزینه های کمتری نیاز دارد اما فواید پیشگیری و اثرات آن درجامعه از اهمیت خاصی برخوردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان از کمک‌های ۱۶۳ میلیارد تومانی مجمع خیرین سلامت استان اصفهان خبر داد و عنوان کرد: حمایت‌های مجمع خیرین از پروژه‌های حوزه سلامت بیش از ارقام ذکر شده است چرا که بخش عمده‌ای از کمک‌های خیران نیک‌اندیش به‌ صورت غیر رسمی بوده و از سال ۹۱ تاکنون کمک های خیرین سیر سعودی داشته است.

وی بیان کرد: طی سالهای گذشته ۵ بیمارستان به کمک خیرین در استان اصفهان احداث و گسترش یافته، ۷۱ بازسازی بخش بیمارستانی در جای جای استان انجام گرفته، ۸۸ مرکز بهداشتی احداث و  ۱۲۱ مرکز بهداشتی با کمک دانشگاه علوم پزشکی ساخته شده است از سوی دیگر ۲۸۷ مرکز تعمیر اساسی شدند، ۸۳ قطعه زمین و۸۷ نوع تجهیزات پزشکی  توسط خیرین تهیه و به مجموعه های مورد نظر هدیه داده شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ما امروز با کمبود مراکز ۱۱۵ در استان اصفهان، مواجه هستیم و بالغ‌ بر ۲۰ مرکز فوریت‌های ۱۱۵ در کانکس و یا در مکان‌های استیجاری مشغول فعالیت هستند لذا ضرورت دارد در راستای تامین فضای مناسب برای این مراکز چاره اندیشی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اذعان کرد: مجوز وزارت بهداشت در حوزه واگذاری دو فروند بالگرد امدادی به استان اصفهان صادر شده است و بر همین اساس در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت خیرین دو باند فرود بالگرد را به بهره‌برداری برسانیم تا در آینده‌ای نزدیک مردم ما از ظرفیت این واحد امدادی هم بهره‌مند شوند.

وی  متذکر شد: باید توجه داشت سلامت و شهرنشینی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند از این رو اهمیت برنامه ریزی مشخص و مدیریت زندگی شهرنشینی دو چندان می‌شود.
حیدری با اشاره به اینکه افزایش طول عمر جامعه موجب ازدیاد جمعیت سالمندان می‌شود، افزود:باید توجه داشت سالمندان پنج برابر سرانه سلامت را به خود اختصاص می‌دهند، در حالی‌که با تغییر نگرش نظام سلامت به این حیطه از سالمندانی پویا و سالم برخودار خواهیم بود.
وی تصریح کرد: برای داشتن دوران سالمندی سالم نیاز به تغییر عادات غذایی و شیوه زندگی از همان اوایل کودکی داریم که این امر تنها با حرکت و عزم ملی محقق می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سالمندان را افراد بالای ۶۰ سال دانست و اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به شاخص‌های آماری میانگین سنی افراد به مرز سالمندی نزدیک می شود به گونه‌ای که میانگین ۱۰ درصدی حاکی از رشد سالمندان در استان است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۲۹ تعداد سالمندان به میزان زیادی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در سال ۱۴۲۹ جمعیت سالمندان ما به سه برابر جمعیت کودکان خواهد رسید لذا تغییر در شیوه زندگی، اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و در نهایت همکاری تمام مردم جامعه و فعالیت بین بخشی در کاهش سالمندان بیمار موثر است.
حیدری با اشاره به اینکه افراد باید برای برخورداری از سالمندی سالم و پویا با نظام سلامت همکاری کنند، ادامه داد: مردم باید بدانند که مسئولان اصلی سلامت خود و خانواده هستند به همین منظور خود را در بخش سلامت منزوی نکنند و برای تامین رفاه و امنیت اجتماعی سالمندان با دیگر ارگان‌های کشور همفکری کنند.
وی انسان سالم را محور توسعه پایدار دانست و گفت: برای توسعه کشور چاره‌ای جز جلب حمایت مشارکت مردم، همکاری بین بخشی و یاری خیران سلامت نداریم  لذا این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 332175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.