تمرکز بودجه دولت و شهرداری ها بر نوسازی بافتهای فرسوده/کارخانه ریسباف به موزه تبدیل می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۶۶ هزار هکتار از اراضی شهرهای مختلف که در بافت میانی یا حاشیه ای شهر هستند دچار فرسودگی شده اند که امیدواریم با استفاده از تمرکز بودجه های دولت، شهرداری ها و سرمایه گذاران به بافت های فرسوده آنها را بازسازی کنیم.

عباس آخوندی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در سفر به اصفهان یک پروژه بسیار بزرگ را آغاز کردیم که آن برگرداندن کارخانه ریسباف به مساحت حدود ۷ هکتار در قلب شهر به اصفهان بود.

وی ادامه داد: تمام ساختمان های شبیه این کارخانه در حوالی چهارباغ تخریب شده و به جای آنها آپارتمان هایی ساخته شده که اکثرشان فاقد هرگونه هویت است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کارخانه ریسباف یادآور دوره صنعتی شدن اصفهان است، عنوان کرد: این مکان در آینده، به یک فضای شهری با ترکیبی از فضاهای خدماتی و موزه اصفهان تبدیل خواهد شد که نه تنها به مردم اصفهان کمک خواهد کرد بلکه می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری از سراسر جهان مطرح شود.

با بازآفرینی شهری به دنبال خلق ارزش افزوده شهری هستیم

وی به علت اصلی مطرح کردن موضوع بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: ما به دنبال این نیستیم که تک بنا را بازآفرینی کنیم بلکه می خواهیم ارزش افزوده برای تمام مردم شهر ایجاد کنیم.

آخوندی تاکید کرد: فکر می کنیم با برگرداندن ریسباف، یک ارزش افزوده جدیدی به کل مجموعه تاریخی اصفهان اضافه خواهد شد البته ممکن بود از روی سوداگری این ۶۹ هزارمتر زمین تخریب شده و یک مجموعه  ساختمانی ایجاد شود و افرادی که این مکان را می ساختند هم پولدار می شدند ولی برای مردم اصفهان چه چیزی باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: کاری که ما به دنبال انجام آن هستیم ایجاد ثروت برای مردم اصفهان و حتی مردم ایران زمین است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با بازآفرینی شهری به دنبال بازگشت به هویت اصلی خود هستیم، گفت: اگر بخواهیم منطقه و پیرامون کارخانه ریسباف آباد شود، ابتدا باید منزلت اجتماعی پیدا کند بنابراین رویکردی که ساختمان های قدیمی را تخریب کرده و ساختمان جدید جای آن می سازیم نمی تواند منزلت اجتماعی منطقه را افزایش دهد.

ارتقاء منزلت اجتماعی، سرمایه گذاران را جذب می کند

وی اضافه کرد: با ارتقا منزلت اجتماعی در این منطقه، صدها سرمایه گذار به آن جذب خواهند شد به طوری که دیگر به اصرار ما  مسئولان نیاز نخواهد بود چراکه خود محله آنها را جذب می کند؛ این رویکرد همان مفهوم بازآفرینی محله محوری است که به دنبال تحقق آن هستیم.

آخوندی با اعلام اینکه اجرایی شدن این الگو را در تمام شهرهای ایران پیگیری می کنیم، تصریح کرد: محله دارای ساختاری است که به واسطه آن، افراد می توانند با هم ارتباطات فرهنگی، اقتصادی برقرار کنند. یک محله دارای مسجد، بازار، حسینیه و معابر متعدد است که حس تعلق ساکنانش را به خودش افزایش می دهد.

وی افزود: متأسفانه فضاهای شهری جدید، هیچگونه حس محله بودن را در ما ایجاد نمی کند لذا آدم ها را از هم جدا کرده به جای آنکه آنها را به هم نزدیک کند.

همکاری دولت و شهرداری ها برای بازآفرینی شهری

 وزیر راه و شهرسازی از عدم ورود سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان برای بازآفرینی کارخانه ریسباف خبرداد و یادآور شد: تصور ما براین است که اگر مفهوم بازآفرینی شهری در ایران آغاز شود هم دولت و هم شهرداری ها و هم بسیاری از سرمایه گذاران هزاران میلیارد تومانی که به صورت پراکنده در اطراف شهرها سرمایه گذاری کرده اند به سمت بافت فرسوده متمرکز خواهند کرد.

وی با اشاره به برنامه مدون وزارتخانه راه و شهرسازی مبتنی بر برنامه ششم توسعه برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرها خاطرنشان کرد: ۶۶ هزار هکتار از اراضی شهرهای مختلف که در بافت میانی یا حاشیه ای شهر هستند که دچار فرسودگی شده اند؛ امیدواریم با استفاده از تمرکز بودجه های دولت، شهرداری ها و سرمایه گذاران به بافت های فرسوده آنها را مورد بازسازی قرار دهیم.

کد خبر 332139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.