آگاهی مردم و بهره مندی از حقوق شهروندی بستر توسعه پایدار است

شهردار اصفهان گفت: اگر به تشخیص وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل راه و شهرسازی استان کارخانه ریسباف، به مدیریت شهری سپرده شود، شهرداری می تواند بر اساس طرحی مناسب، متناسب با نوع ساخت کارخانه، این مکان را به مرکز خدمت رسانی به شهروندان تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان قدرت الله نوروزی صبح امروز در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری اظهار کرد: وزیر مسکن در زمان تصدی بنده در شهرداری ۲ بار به اصفهان سفر کردند، در سفر اولشان منشا خیر و برکات زیادی برای اصفهان بودند به طور حتم در این سفر نیز آثار خوبی از خود به جای می گذارند.

شهردار اصفهان ادامه داد: اگر به تشخیص وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل راه و شهرسازی استان این فضا که از وسعت زیادی برخوردار است و بخشی از میراث نه چندان دور اصفهان محسوب می شود، به مدیریت شهری سپرده شود، شهرداری می تواند بر اساس طرحی مناسب  جهت فضاهای شهری، متناسب با نوع ساخت کارخانه، این مکان را به مرکز خدمت رسانی به شهروندان تبدیل کند.

نوروزی عنوان کرد: اگر این تصمیم اتخاذ شود، می توان شاهد خدمت رسانی به عموم شهروندان به ویژه دانشجویان هنر و معماری و دوستداران موزه باشیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به توسعه پایدار شهری، حقوق شهروندی و آموزش گفت: در دنیای مدرن رشد سریع و بی رویه شهرها تبعات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی دارد به همین دلیل شهرها به عامل اصلی ناپایداری ها تبدیل شده بنابراین همه صاحبنظران تلاش می کنند شهرها به پایداری برسند، اگر این چنین نشود آینده پرخطر و ناامن بشریت را تهدید می کند.
نوروزی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار می خواهد این نابسامانی را رونق ببخشد، گفت: برخی توسعه پایدار را تامین نیازهای نسل فعلی و نسل آینده تعریف کرده اند در واقع توسعه پایدار نباید مانع تامین نیازهای آیندگان شود.

وی تاکیدکرد: توسعه پایدار باید باعث ارتقا زندگی شهروندان شود، این توسعه باید ضمن حفظ حقوق شهروندان، در همه زمینه ها از جمله محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی تحقق پیدا کند.

وی در ادامه افزود: این اثر باید از هم اکنون ایجاد شود و تا آینده ادامه پیدا کند تا بشریت از منابع آن بهره مند شوند.

شهردار اصفهان با تاکید بر لزوم استفاده از منابع تجدید پذیر در توسعه پایدار شهرها، عنوان کرد: استفاده از منابعی همچون انرژی پاک خورشیدی، تهویه هوا و بهره مندی از فناوری های نوین می تواند مورد استفاده توسعه پایدار محیط زیستی و کالبدی قرار گیرد.

به گفته وی در توسعه پایدار نباید از مسائل اجتماعی و اقتصادی دور شد، بلکه ریشه کن کردن فقر، تغییر ساختارهای الگوی درآمدی، توزیع ثروت در جامعه و ایجاد برابری در بهره مندی از امکانات بدون توسعه اقتصادی ممکن نیست.

نوروزی با تاکید بر اینکه داشتن جامعه آرام، ایمن و سالم به همراه تامین آسایش و امنیت بدون توسعه اجتماعی ممکن نیست، تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم باید با توجه به توسعه اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و کالبدی ایجاد تعامل بین همه دستگاههای مربوطه را مدنظر قرار داد و با رعایت سود همه جانبه افراد و جامعه و با تاکید بر توسعه پایداری که موضوعات فرهنگی را هدف قرار می دهد و انسان را کانون توجه قرار دهد در این راستا گام برداشت.

وی با بیان اینکه شهروندان و دولت از حقوق متقابل برخوردارند، اضافه کرد:  بنابراین در توسعه پایدار باید زیرساخت ها و خدمات شهری و بهره مندی شهروندان از رفاه مورد توجه قرار گیرد.

شهرداری اصفهان اشاره کرد: توسعه پایدار شهری و پایداری شهری باهم متفاوت است؛ در واقع توسعه پایدار شهری فرآیندی است که طی آن منجر به پایداری می شود اما پایداری شهری وضعیتی است که در طول زمان تداوم می یابد.

نوروزی اظهار کرد: وظعیتی که همواره تداوم یابد پایداری شهری است که برابری بین نسل ها در تمام اعصار را به همراه حفاظت از منابع طبیعی و زندگی در چارچوب طبیعت با استفاده حداقلی از منابع تجدید پذیر و بقای اقتصادی را تضمین می کند در صورتی که توسعه پایدار شهری فرآیند توسعه شهر با کمترین میزان آسیب به محیط پیرامون است.

به گفته وی پایه اصلی و اساسی توسعه پایدار شهری، توسعه شهر با توجه همزمان به زیرساخت ها میسر است.

شهردار اصفهان ادامه داد: نتیجه توسعه پایدار شهری ارتقای کیفیت زندگی، حفظ محیط زیست و رعایت حقوق شهروندی است که در صورت تحقق سبب ایجاد سرمایه و عدالت اجتماعی برای شهروندان است که در این حالت شهروندان از درپامدی عادلانه و امنیت و آرامش برخوردار می شوند.

نوروزی تاکید کرد: نمیتوان ادعا کرد که اتباع کشور شهروند محسوب می شوند اما از برابری و عدالت یکسان برخوردار نیستند.

وی با تاکید بر اینکه شاخص ترین معیار توسعه پایدار شهری بهره مندی از مزایای شهروندی است، گفت: اگر می خواهیم حقوق شهروندی اجرا شود باید برنامه ریزی جامع و فراگیر در فرآیند توسعه پایدار داشته باشیم تا حقوق اساسی اجتماعی و سیاسی و حقوق شهرسازی مردم تامین شود.

نوروزی بر لزوم مشارکت شهروندان در توسعه شهری تاکید کرد و افزود: کشورهایی که  مردم در توسعه شهری را دخیل کرده اند، توانستند موفق  تر عمل کنند.

به گفته شهردار اصفهان، آلمان، ژاپن و کره جنوبی از جمله نمونه هایی هستند که از طریق رشد حقوق شهروندی به توسعه پایدار دست یافته اند.

وی  با تاکید بر اینکه آگاهی مردم و بهره مندی از حقوق شهروندی بستر توسعه پایدار است ، اضافه کرد: باید راه تفکر و اندیشیدن برای مردم باز شود و زمینه شکوفایی و خلاقیت فراهم شود و این مهم تنها با کمک مراکز آموزشی با اجرای برنامه های مناسب ارتقا آموزش سطح سواد مردم میسر است.

نوروزی با تاکید بر لزوم آموزش در این زمینه اظهار کرد: تنها با آموزش مهارت ها و توانایی های لازم برای مشارکت بدست می آید و از این طریق رفتارهای اجتماعی و  اخلاقی و مسئولیت پذیری تقویت می شود.

شهردار اصفهان ریشه کن کردن فقر و بیکاری را راهی برای ارتقای توسعه پایدار شهری عنوان کرد.

یقینا آموزش شهروندی تاثیر مهمی بر حقوق شهروندی دارد و این حقوق منجر به تحکیم و تقویت مهارت های شهروندی می شود و این مجموعه با هم می تواند دموکراسی و مشارکت شهروندان را عملی سازد.

وی  بر لزوم نقش رسانه ها، مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و شهرداری ها و برگزاری این دست همایش ها در ارتقای دانش مردم را امری انکار ناپذیر توصیف کرد و افزود: لازم است در این راه همه دست در دست هم حرکت کنیم تا به توسعه پایدار شهری برسیم.

کد خبر 332101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.