بسته بندی‌های هوشمند تضمین کننده سلامت مواد غذایی است

بسته بندی هوشمند و فعال مواد غذایی علاوه بر به تأخیر انداختن عوامل محیطی مؤثر بر مواد غذایی، روشی پویاتر را برای حفظ نگهداری محصول به کار می گیرد.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری ایمنا، هدف از بسته بندی مواد غذایی به طور همزمان افزایش زمان نگهداری و حفاظت از مواد غذایی به طور کامل از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی و اکسایشی و همچنین حمل و نقل بهتر و آسانتر مواد غذایی است.

در حالی که لیبل بسته بندی فعال دربرگیرنده روش های مؤثری برای کنترل اکسیداسیون، رطوبت و رشد میکروب است، بسته بندی هوشمند نظارت بر کیفیت ماده غذایی را آسان می کند.

لیبل های نشان دهنده دمای محصول در طول زمان (TTIs)، معرف های نشان دهنده رسیده بودن محصول، حس گرهای زیستی و برچسب های RFID همگی از اجزای لیبل بسته بندی هوشمند محسوب می شوند. اکثر این ابزارها هنوز کاربرد گسترده تجاری ندارند اما استفاده از لیبل های TTI و برچسب های RFID رو به افزایش است.

لیبل های TTI نقشی اساسی در نشان دادن سلامت محصول و تازگی آن دارند؛ با استفاده از این ابزار می توان بر شرایط نگهداری ماده غذایی نظارت داشت و محصولاتی را که مناسب مصرف هستند، مشخص کرد.

این موضوع به ویژه هنگامی که محصول غذایی در معرض شرایط نامناسبی مانند گرم یا سرد بودن بیش از حد محیط نگهداری قرار گیرد، اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند.

در مورد مواد غذایی که نباید منجمد شوند، لیبل TTI می تواند نشان دهد که آیا ماده غذایی به طور نادرست در معرض دمای زیر انجماد قرار گرفته است یا خیر.

از سوی دیگر، با استفاده از این برچسب ها می توان مشخص کرد که آیا مواد غذایی حساس به گرما در معرض گرمای بیش از حد قرار گرفته اند یا خیر و در صورت قرار داشتن در چنین محیطی مدت زمانی که دمای محصول بیش از حد مجاز بوده است چقدر بوده است.

در این فرصت با توجه به اهیت موضوع بسته بندی هوشمند مواد غذایی، گفتگویی را با «دکتر رضایی- متخصص علوم صنایع غذایی» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

بسته بندی هوشمند اتفاقی جدید در کشور ما به شمار می رود؟

خیر، نمی توان گفت که اتفاق تازه ای است، البته آنقدر گسترده نشده اما قرار است جایگزین بسته بندی های معمولی شود.

بسته بندی هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟

همانگونه که همه می دانند بسته بندی یکی از مهمترین فاکتورهای صنعت غذایی است.

در واقع یکی از فاکتورهای مهم در فروش مواد غذایی بسته بندی آنها است، از این رو تولید کنندگان مواد غدایی هم به سمت بسته بندی های جاذب روی آورده اند.

 بسته بندی های موجود شامل هوشمند، اتمسفری و غیره است که نسبت به بسته بندی های معمولی ویژگی های بارزی دارند.

بسته بندی هوشمند می تواند جایگزین بسته بندی های فعلی شود.

بسته بندی هوشمند نوعی بسته بندی است که نسبت به تغییراتی که در طول مدت نگهداری مواد غذایی رخ می دهد حساس هستند و واکنش نشان می دهند.

این بسته بندی ها دارای نشانگرهایی هستندکه روی سطح بسته بندی قرار دارد و می تواند نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و هشدار دهنده برای تولید کننده یا مصرف کننده داشته باشد.

نحوه عملکرد این بسته بندی های هوشمند به این گونه است که نشانگر های موجود آنها نسبت به برخی موارد حساس هستند و واکنش نشان می دهند؛ از جمله تغییرات دمایی و زمانی که اگر آن شرایط نگهداری مناسب نباشد، نشانگر این موارد را نشان می دهد.

به عنوان مثال بر چسب هایی که روی بسته بندی مرغ وجود دارد، ممکن است که برچسبی باشد که نسبت به دما حساس باشد.

مرغ باید در شرایط دمایی منفی ۱۸ درجه نگهداری شود اما اگر در محل نگهداری یا جابه جایی دمای آن از منفی ۱۸ درجه بالا رود، سنسور بسته بندی واکنش نشان می دهد و لیبل با تغییر رنگ اطلاع رسانی می کند.

نحوه اطلاع رسانی روی لیبل بسته بندی توضیح داده شده است.

یک بسته بندی با کیفیت و استاندارد چه ویژگی باید داشته باشد؟

هدف از بسته بندی این است که محصول را در شرایطی که حین حمل و نقل و در انبار است، حفظ و نگهداری کند.

بسته بندی باید مانع ورود آلودگی به مواد غذایی شود و آن را در برابر شرایط مضر محیطی همچون نور، اکسیژن و رطوبت حفاظت کند.

بسته بندی باید مانع از فساد مواد غذایی باشد و نفوذپذیری کمی داشته باشد       .

اگر ساختار بسته بندی به گونه ای باشد که نفوذپذیری آن نسبت به اکسیژن کم باشد، می تواند مواد غذایی را از فاسد شدن محفوظ بدارد.

شرایط قوطی های کنسرو باید چگونه باشد؟

قوطی های کنسرو در حین حمل و نقل ممکن است از نظر ظاهری دچار مشکل شوند و آسیب ببینند، برآمدگی داشته باشند اما ممکن است به کیفیت مواد غذایی داخل آن آسیب نزند.

البته در برخی موارد ممکن است قوطی ها نشتی پیدا کند و عامل ورود میکروب ها به داخل مواد غذایی شوند.

از بسته بندی های معمول نمی توان پی به وجود نشتی در آنها پی برد اما بسته بندی های هوشمند این قابلیت را دارد که لیبل های آن به مصرف کننده اعلام می کند که آیا بسته بندی نشتی داشته یا خیر!

بسته بندی های هوشمند تضمین کننده سلامت مواد غذایی است

قرار است بسته بندی های هوشمند برای چه محصولاتی استفاده شود؟

این بسته بندی ها را می توان برای اکثر مواد غذایی همچون انواع میوه و سبزیجات، محصولات گوشتی، میگو، ماهی، انواع محصولات لبنی، نوشیدنی ها، آبمیوه و غیره استفاده کرد.

این بسته بندی ها افزایش طول عمر مواد غذایی را همراه دارند؛ بسته بندی های هوشمند به مواردی فراتر از نگهداری می پردازند و به مصرف کننده درباره ویژگی های محصول اطلاع رسانی می کنند، درباره ویژگی های کیفی مواد غذایی هم توضیح می دهند.

انواع بسته بندی های هوشمند کدامند؟

بعضی از بسته بندی ها حس گر اکسیژن دارند، برخی دیگر تازگی و بروز فساد مواد غذایی را اطلاع می دهند و برچسب انها تازگی محصول را نشان می دهد.

بعضی دیگر سالم نبودن بسته بندی را نشان می دهند.

برخی نسبت به دما و زمان حساس هستند و بعضی دیگر حس گر آنها رطوبت بسته بندی را نشان می دهد، بعضی از آنها به گاز اتیلن حساس هستند که برای میوه و سبزی ها استفاده می شوند.

استفاده از این نشانه های حساس در بسته بندی و لیبل مواد غذایی، برای بدن و خود مواد غذایی ضرر ندارد؟

برای استفاده کردن از این حسگر ها در این بسته بندی ها، مجوزهای لازم دریافت می شود، تا زمانی که مجوزهای لازم گرفته نشود و این اقدام انجام نخواهد شد.

کد خبر 332079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.