بیان مشکلات شهری از زبان دانشجویان

دانشجویان دانشگاه اصفهان در نشست هم اندیشی " اصفهان فردا " در حضور شهردار اصفهان به بیان مشکلات و معضلات شهر اصفهان پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوازدهمین نشست از سری سلسله نشست های هم اندیشی "اصفهان فردا"  با حضور جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه های اصفهان با حضور شهردار اصفهان در تالار شریعتی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

وحید شریفی یکی از دانشجویان حاضر در این نشست در ابتدای برنامه گفت: بنده از حضور شما در دانشگاه خوشحال می شوم اما بهتر است این سنت به معاونت های شهرداری هم سرایت کند، در سازمان های دولتی و خصوصی بسیار مرسوم است که کارکنان در دستگاه های خود اتاقی داشته باشند که اقدامات خود را با نظرات گروهی پیگیری کنند.

وی در خصوص فعالیت های عمرانی در شهر افزود:  متاسفانه ما با توسعه عمرانی بدون هویت روبرو هستیم این درحالی است که شهر اصفهان با هویت چندین ساله در عصر معاصر به یک بی هویتی رسیده است.

وی اضافه کرد: اصفهان پروژه های نیمه تمام زیادی دارد، بهتر است این پروژه ها با کمک مردم ساخته شود، بدین صورت که با عرضه اوراق قرضه این پروژه ها اجرا شود.

مهری شاهزیدی دانشجوی دکتری جامعه شناسی از دانشگاه اصفهان نیز خطاب به شهردار اصفهان هویت شهری را موضوعی دانست که به آن بی توجهی می شود در حالی که رشته های جامعه شناسی در هویت بخشی به شهر بسیار کارآمد هستند اما چنین رشته ای در بدنه شهرداری وجود ندارد. تاجایی که بنده خبردارم تمامی کارکنان معاونت فرهنگی از رشته های مهندسی هستند.

او ادامه داد: جامعه شناسی یکی از نیازهای شهری است اما فضاهای تعاملی فعالی در شهر نیست و مردم با یکدیگر گفتگو ندارند. در طراحی های شهری باید یک جامعه شناس حضور داشته باشد تا به این موارد توجه شود. همچنین در موضوع طراحی شهری هویت بسیار مهم است. محله های شهری تنها درگیر نگاه های مکانیکی شده است در صورتی که مردم قرار است در این محلات زندگی کنند برای همین هویت و کارایی شهری از بین رفته است.

کمبود هتل یکی از مشکلات گردشگری است

محمد معین جوادی دبیر انجمن اسلامی از دانشگاه صنعتی نیز در ادامه این نشست گفت: فعالیت های شهرداری هم فرهنگی هم عمرانی و هم توسعه ای است اما یکی از مهم ترین مشکلات کاهش گردشگر با توجه به کمبود تعداد هتل در شهر است. البته کار شهرداری در این زمینه بسیار سخت است.

زینبیه و دارک یکی از مناطق محروم در شهر است و سوال این است که چه برنامه ای در این راه دارید؟ مشکل بعدی حمل و نقل دهی مطلوب به دانشجویان است. این درحالی است که برای دانشجویان خوابگاهی این مشکل شدید تر است. ارتباط صنعت و دانشگاه هم معضل دیگری است در حالی که یکی از پوپولیست های کشور ۸ سال اوضاع ارتباطی صنعت با دانشگاه را ویران کرد از این رو باید شهرداری مشخص کند در این راه چه برنامه ای دارد.

نعمت الله یعقوبی دانشجوی دانشگاه اصفهان نیز گفت: من از مسئولان جهاد دانشگاهی کمال تشکر را دارم که به بنده به نمایندگی از مهاجرین افغانی فرصت صحبت داده شد. اصفهانی ها بیش از ۳ دهه است که میزبانی خوبی از ما کرده اند. ما مشکلات فراوانی داریم اما جای خوشحالی است که ما هم بتوانیم صحبت هایی با شهردار اصفهان داشته باشیم. متاسفانه ۳ دهه است مهاجرین افغانی مشکلاتی دارند. به عنوان مثال نمی توانند یک موبایل یا سیم کارت داشته باشند و یا کسب و کاری راه اندازی کنند. از شهردار اصفهان خواهشمندم که به این مهاجران توجه بیشتری داشته باشند. همچنین به کودکان و اتباع بی سرپرست توجه داشته و حقوق آنان را ادا کنند.

لزوم استفاده از استعداد دانشجویان

پگاه منصوری دانشجوی رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان در ادامه گفت: در دانشگاه نشریات خوبی وجود دارد که پس از دوران دانشجویی به اتمام می رسد. به نظر می رسد شهرداری باید در این زمینه استعداد یابی کرده تا بعد از پایان تحصیلات به علاقه مندی های خود هم برسند. در ایستگاه های اتوبوس پیام های اخلاقی خوبی نوشته می شود و پیشنهاد می شود در کنار این پیام ها، پیام هایی در مورد بیماری ها نیز داده شود.

مهدی تیموری دانشجوی مدیریت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز ادامه داد: انجمن سفیر نور در زمینه کودکان کار و خیابان فعالیت دارد و در یک دهه فعالیتی خود توانسته اقدامات خوبی در زمینه های بهداشتی روانشناسی و علمی داشته باشد. مشکل کودکان کار در شهر اصفهان هنوز وجود دارد و این رویه به پدران کار شیوع داشته این درحالی است که این رویه زیبایی شهر اصفهان را از بین برده و باید در جهت انسجام و ساماندهی این کودکان کارگروهی در شهرداری اصفهان برگزار شود و از ظرفیت های انجمن های مختلف استفاده شود. با توحه به اینکه در هر منطقه ای یک فرهنگسرا وجود دارد می توان از ظرفیت این فرهنگسراها برای این منظور استفاده کرد.

 احسان طائبی دانشجوی دانشگاه اصفهان یکی دیگر از سخنرانان بود که گفت: بنده بنا به حضور گردشگرانی که در میدان امام بودند جذب رشته مترجمی زبان شدم اما امروزه این رویه رو به خاموشی رفته است. چرا باید تنها رویداد فرهنگی اصفهان جشنواره فیلم های کودک باشد در صورتی که این شهر مانند یک جهان شهر می تواند در سطح بین المللی فعالیت کند.

مناطق محروم نیازمند توجه بیشتری هستند

مریم شاهزمانی نماینده انجمن ایما در دانشگاه اصفهان نیز افزود: انجمن ما در زمینه آسیب های اجتماعی و کودکان بازمانده از تحصیل فعالیت می کند و در مدت فعالیت تغییراتی زیادی در مناطق محروم شهر صورت گرفته است. در ۹ ساله اخیر اتفاقات خوبی رخ داده اما باز هم کم است. کودکانی که در محله حصه زندگی می کنند با دیدن رودخانه آن را دریا می نامیدند و این جای تاسف زیادی دارد. در این مناطق انواع و اقسام فساد در حال رخ دادن است و باید به این مناطق توجه ویژه ای شود. در صورتی که این مکان امکاناتی دارد اما از لحاظ مکان های فرهنگی، عمرانی، استخر، حمام های شخصی و عمومی بی بهره است.

زهرا کشانی دانشجوی شهرسازی دانشگاه اصفهان در ادامه گفت: شهرسازی یک رشته بین رشته ای است و با تمامی افرادی که در شهرداری در حال کار هستند سروکاردارد و باید با به کار گیری نیروی شهرساز با قدرت بیشتری روبرو شود. گاهی اوقات بدون وجود نیروهای شهرسازی این رویه ادامه داشته و در آینده به تبع آن پروژه ها با مشکلاتی هم روبرو می شود. به نظر می رسد همگرایی با این گروه مشکلات بیشتری را از بین ببرد. شهرساز افتخاری موضوعی است که به شهرداری ها ابلاغ شده البته این شیوه نامه اصلاحاتی نیاز دارد.

فاطمه حسین پور دانشجوی دکتری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان یکی دیگر از دانشجویانی بود که در این نشست به بیان مشکلات پرداخت و اظهار کرد: انجمن هنردرمانی تبسم در راستای افزایش کیفیت زندگی کودکان بیمار با استفاده از ابزارهای هنری تاسیس شد. به عنوان مثال در این انجمن قصه درمانی انجام می شود این درحالی است هنر درمانی دو جنبه دارد. شهرداری در این راستا بسیار می تواند کمک کند و دیدن صرف اثر هنری خود اثر مثبتی در روند بهبود بیماری ها دارد. این درحالی است که وضعیت بیمارستان ها برای کودکان مناسب نیست.

کد خبر 332072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.