جای خالی ماهنامه تخصصی پژوهشی در دانشگاه شهرضا احساس می شود

شهرضا - معاون پژوهشی دانشگاه شهرضا گفت: دانشگاه دارای فصلنامه یا ماهنامه تخصصی پژوهشی نیست و جای خالی آن احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، پژوهش مهمترین رکن مراکز علمی و دانشگاهی است تا آنجا که بی توجهی به آن دانشگاه را به نهادی مصرف کننده فرآورده‌های علمی تبدیل می‌کند که در کوتاه مدت از غافله علم و پژوهش عقب می‌ماند.

۲۱ تا ۲۷ آذرماه به عنوان هفته ملی پژوهش و فن آوری نامگذاری شده است، این هفته فرصتی است تا مهمترین فرصت‌ها و تهدیدات دانشگاه‌ها و مراکز آموز عالی در حوزه پژوهش مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

با دکتر صادق مطهر - معاون پژوهشی دانشگاه شهرضا گفت و گویی انجام دادیم تا با امکانات پژوهشی و جایگاه علمی این دانشگاه بیشتر آشنا شویم:

میزان اعتبارات دانشگاه شهرضا در حوزه پژوهش در سال‌های ۹۵ و ۹۶ چه میزان بوده است؟

به دلیل محدودیت‌های مالی که در سال‌های اخیر دولت با آن مواجه بوده است، دانشگاه شهرضا هم متأسفانه نتوانسته است مانند بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ردیف بودجه پژوهشی خود را به طور کامل جذب و تخصیص دهد، اما این دلیل بر کم اهمیت شمردن پژوهش نبوده است.

با تصویب آیین نامه پژوهانه اعضای هیات علمی در سال جاری اعتبار پژوهشی (گرنت) به اعضای هیات علمی پرداخت می‌شود که می‌توانند از آن در پیشبرد اهداف پژوهشی خود استفاده کنند. همچنین اگر هر عضو هیأت علمی مقاله‌ای در مجلات معتبر چاپ کند مبلغی به عنوان تشویق به وی پرداخت می‌شود.

آیا فصلنامه یا ماهنامه تخصصی و پژوهشی توسط دانشگاه چاپ و منتشر می‌شود؟ اگر اینگونه است آیا تاکنون این فصلنامه در پایگاه های علمی معتبر جهانی نمایه شده است؟

خیر این دانشگاه دارای فصلنامه یا ماهنامه تخصصی پژوهشی نیست و جای خالی آن احساس می‌شود.

امکانات پژوهشی این دانشگاه در زمینه آزمایشگاه‌های تخصصی و کتابخانه‌ها چیست؟

این دانشگاه حدود ۲۰ آزمایشگاه دارد که در شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) ثبت شده است. این آزمایشگاه‌ها موضوعات متعدد در برق، الکترونیک، اتوماسیون و مکانیک را شامل می‌شوند. باتوجه به تخصص اعضای هیات علمی دانشگاه، در حال حاضر راه اندازی آزمایشگاه انرژی و شبکه‌های هوشمند و همچنین مرکز مدل‌سازی، شبیه سازی و بهینه‌سازی در دستور کار قرار دارد.

تاکنون چه تعداد مقاله پژوهشی با موضوع معضلات عمده شهرستان از جمله بیکاری و معضلات اجتماعی یا پروژه‌های فنی مهندسی تهیه شده است؟

مذاکرات مختلفی با نهادهای مختلف شهرستان از جمله آب و فاضلاب و شرکت گاز برای رفع مشکلات موجود داشته‌ایم. همچنین با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مشغول ثبت نام برای برگزاری یک دوره آموزش مهارت‌های کارآفرینی برای صنعتگران و دانشجویان هستیم.

اعتقاد ما در دانشگاه شهرضا این است که برای حل معضل بیکاری باید مهارت‌های کسب و کار را آموزش دهیم و دولت هم موانع را برطرف کند. امیدواریم در آینده بتوانیم در این زمینه‌ها پژوهش‌هایی از جانب دانشگاه شهرضا ارائه شود.

تاکنون چند مقاله ISI توسط دانشجویان یا اعضای هیئت علمی این دانشگاه ارائه شده است؟

از اساتید این دانشگاه تاکنون حدود ۲۰ مقاله که در پایگاه‌های معتبر علمی از جمله ISI نمایه شده است، چاپ کرده‌اند که برخی از آنها از جمله مقالات با استناد بوده‌اند.

پایه علمی اعضای هیئت علمی این دانشگاه در چه رتبه‌ای است و آیا در مدت فعالیت این دانشگاه اساتید دانشگاه شهرضا ارتقا رتبه داشته‌اند؟

اعضای هیأت علمی دانشگاه شهرضا در مرتبه استادیار هستند و برخی از اساتید که فعالیت‌های پژوهشی قابل قبول ارائه کردند درخواست ارتقا داده‌اند که در حال بررسی است.

مهمترین اهداف و چشم اندازه های این دانشگاه در حوزه پژوهشی چیست؟آیا سند راهبردی در این خصوص تدوین شده است؟

برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه شهرضا تدوین شده است که پس از تأیید مراجع زیربط، اکنون در وزارت علوم در حال بررسی است. چشم انداز دانشگاه شهرضا در افق چشم‌انداز۱۴۰۰، دانشگاهی، پرورش دهنده دانش‌آموختگانی خلاق و کارآفرین است که در  تولید علم در سطح استان و کشور نقش مؤثر داشته باشند.

همچنین، دانشگاه شهرضا به‌عنوان تنها مرکز آموزش عالی دولتی واقع در جنوب استان اصفهان و با  برخورداری از کارکنان و مدیران متعهد می‌کوشد با التزام به اصول متعالی دین مبین اسلام و با اتکا به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی کارآمد، ضمن رعایت اخلاق حرفه‌ای و باتوجه به مزیت‌های نسبی منطقه به پرورش انسان‌های توانمند، خلاق، متخصص، پژوهشگر و کارآفرین در حیطه دانش‌های مهندسی، علوم اجتماعی، ریاضی و هنر بپردازد و با تقویت پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با جامعه محلی بتواند پاسخ‌گوی نیازهای استان و منطقه در جهت بهبود فضای کسب‌ و کار و کارآفرینی باشد.

کد خبر 332043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.