آمریکا قدرت خروج از برجام را نداشت

سید جلال ساداتیان گفت: آمریکا قدرت زیادی دارد و قادر به انجام خیلی از کارهاست؛ اما در مقطع فعلی قدرت خروج از برجام را نداشت؛ چرا که دولت اوباما بصورت قانونی سند برجام را به عنوان یک تعهد بین المللی امضا کرده و علاوه بر آن یک قطعنامه شورای امنیت هم این توافق را پشتیبانی می کند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی-ریحانه شهبازی: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بارها گفته بود که در گزارش جدید به  کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 (برجام) را تأیید نخواهد کرد وی سرانجام تهدیدات خود را عملی کرد و  سرنوشت  توافق هسته‌ای برجام  را در دستان کنگره‌ای قرار داد  که با اکثریت جمهوری‌خواه هان در حال فعالیت است؛ اما  با وجود تمایل رییس جمهور به خروج از توافق نامه ، کنگره بر خلاف رأی ترامپ به عدم خروج از برجام نظر داد.  حال بار دیگر توپ برجام به زمین رئیس جمهور آمریکا افتاده و طبق قوانین آمریکا وی موظف است تا یک ماه دیگر نظر قطعی خود را در مورد برجام اعلام کند.  

در همین رابطه سید جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین الملل و دیپلمات پیشین ایران در لندن در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: تا حدودی پیش بینی شده بود که کنگره تسلیم تصمیم ترامپ نمیشود زیرا ترامپ با وجود اینکه خواهان گرفتن تصمیم برای برجام به تنهایی بود؛ اما وظیفه این کار را به کنگره سپرد تا با این کار ثابت کند که حامیانی در نظام آمریکا دار. با این حال به دلیل اینکه متحدین ایالات متحده آمریکا که در راس آنها مجموعه اروپایی ها هستند به صراحت پایبندی ایران به تعهداتش را تائید کرده اند و در مقابل آمریکا موضع گرفتند؛ کنگره هم خروج از برجام را به صلاح ندانست.

وی در ادامه افزود: وقتی چنین اتفاقی می افتد حتی اگر لابی صهیونیست ها قوی باشد اما بلاخره در مجموعه نمایندگان کنگره، تعدادی از آن ها به دنبال منافع ملی آمریکا هستند و تمایلی ندارند که تابع نظرات رژیم صهیونیستی باشند و خود را اسیر دست آن کشور کنند و یا طبق خواسته لابی صهیونیسم  در آمریکا تصمیم گیری کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه سالهای اخیر  مجموعه نظام آمریکا مقداری عاقلانه تر و تابع منافع ملی خودش عمل کرده است، گفت: پیش بینی می شد که کنگره تصمیم خروج آمریکا از برجام را نگیرد و تسلیم ترامپ نشود.

وی خاطر نشان کرد: حال اگر ترامپ خودش بخواهد یک دیوانگی روی دیوانگی های دیگرش که تا الان انجام داده، صورت بدهد و یک طرفه خودش اعلام کند که از برجام خارج می شود، این امری است جداگانه که اگر چنین کاری را مانند اقدامات دیگرش که تا الان انجام داده و به شکلی سرش به سنگ خورده انجام دهد  مطمئنا در این رابطه هم با چالش های زیادی روبرو می شود.

ساداتیان با اشاره به اینکه آمریکا قدرت زیادی دارد و قادر به انجام خیلی از کارهاست اما این قدرت را در این مقطع خاص برای خروج از برجام نداشت، گفت: با توجه به اینکه اقدام ایالات متحده آمریکا در زمان اوباما و جان کری منطبق بر قانون بوده و آمریکا به عنوان یک تعهد بین المللی زیر سند را امضا کرده و علاوه بر آن یک قطعنامه شورای امنیت هم« 2231» آن را پشتیبانی می کند، نمایندگان آمریکا ناچار شدند به تعهد کشورشان پایبند بمانند.

وی با اشاره به اینکه در کنگره این مباحث مطرح شد که اگر ما اقدامی انجام می دهیم باید منطبق با شآن آمریکا و نظام امروز دنیا باشد و قوانین بین المللی را رعایت کنیم، تصریح کرد: با وجود اینکه ترامپ خلاف قوانین عمل می کند اما این بدین معنی نیست که در کنگره همه موافق وی باشند و هیچ مخالفتی نداشته باشند. در نتیجه آنها با استدلال های خود مانع این امر شدند که خروج از برجام به تصویب برسد.

مدیر کل اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه با توجه به اینکه کنگره باز هم تصمیم نهایی را در مورد برجام به عهده ترامپ گذاشته است، یادآور شد: خروج یک جانبه ترامپ از برجام وی را نابود می کند زیرا برجام مطلبی است که مورد تائید روسیه، چین، ایالات متحده امریکا و کشور های اروپایی قرار گرفته است و کسانی که عضو شواری امنیت هستند و حق وِتو دارند در این مورد خاص با اجماع یعنی رای کامل به این امر توافق را تصویب کرده اند و جای خدشه ای در این کار باقی نخواهد ماند.

کد خبر 332029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.