خطر، در یک قدمی تربیت مجازی فرزندان

شهرضا – یکی از مهمترین تهدیدات اجتماعی در شرایط فعلی تهدیدات ناشی از فضای مجازی است اما آنچه یک تکنولوژی را به یک تهدید مهم اجتماعی تبدیل کرده نبود فرهنگ صحیح استفاده از آن و روش نادرست والدین در تربیت فرزندان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، یکی از مهمترین دستاوردهای بشری در دوران معاصر اینترنت و فضای سایبری است، دانشی که امکان استفاده همزمان میلیون ها انسان در سراسر جهان را از آخرین اطلاعات در بخش های مختلف فراهم می‌کند.

اختراع و ترویج اینترنت این امکان را فراهم کرد که انسان ها در مناطق مختلف جهان با هم ارتباط برقرار کنند و یافته های خود را به اشتراک بگذارند، همچنین این فناوری این فرصت را فراهم کرد که افراد در بخش هایی که هیچ دانشی درباره آن نداشتند نیز کسب اطلاع کنند.

اما این روزها از اینترنت و تلگرام تحت عنوان فضای مجازی و به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات اجتماعی یاد می شود؛ این سخن به ان معناست که آنچه برای بهبود زندگی بشر ساخته شده عنوان ابزاری برای تهدید زندگی انسانها مطرح شده است.

هرچند هیچ گاه اخبار و اطلاعات درستی از تعداد کاربران شبکه های اجتماعی و جرایم واقع شده در آن در شهرستان هایی همچون شهرضا منتشر نمی‌شود، اما براساس آمارهای ملی بیش از ۶۰درصد ایرانیان حداقل عضو یکی از شبکه های اجتماعی هستند و طبیعتا زمینه ای با این تعداد از کاربران حتما جرایم زیادی را نیز به دنبال دارد.

یوسف گیاهچین – کارشناس رسانه و فضای مجازی، یکی از مهمترین تهدیدات حوزه مسائل اجتماعی را آسیب های فضای مجازی و عدم وجود سواد رسانه ای در شیوه استفاده از آن دانست و افزود: والدین و شهروندان باید بدانند که نمی توانیم در مقابل توسعه فن آوری اطلاعات و استفاده از امکانات رسانه‌ای دیجیتال همچون تلگرام و اینترنت مقاومت کنیم.

وی با بیان اینکه عضویت در کانال های تلگرامی و استفاده از تلفن همراه و انجام بازی های رایانه ای بد نیست، اظهار کرد: والدین باید همراه فرزندان خود باشند و در زمانی که آنها قصد استفاده از این امکانات را دارند فرزندان را به حال خود رها نکنند.

کارشناس فضای مجازی با تأکید بر ضرورت پرهیز از اعمال خشونت در بازداشتن فرزندان از استفاده از فضای مجازی، عنوان کرد: والیدنی که از ابزار سرکوب برای قطع ارتباط فرزندان خود با فضای مجازی استفاده می کنند باید بدانند که در آینده نزدیک با آسیبهای بسیار بزرگتری در این حوزه مواجه خواهند شد.

گیاهچین تصریح کرد: فرزندان تا قبل از سن ۱۵ سالگی نباید دارای گوشی همراه، تبلت یا رایانه‌ای باشند که دارای رمز و پسوورد است، در محیط خانواده نیز استفاده از رایانه مجاز است اما لازم است صفحه نمایشگر آن در مکانی باشد که والدین امکان نظارت بر آن را داشته باشند.

کارشناس فضای مجازی اظهار کرد: اگر والدین شیوه برخورد صحیح با فرزندان خود را نیاموزند طراحان شبکه های اجتماعی با استفاده از این دانش ها بر ذهن و رفتار فرزندان اثر گذاشته و آنها را با خود همراه می کنند.

گیاهچین گفت: یکی از مهمترین نیازهای فرزندان تخلیه هیجانی است به همین دلیل نباید با شیطنت کودکان برخورد شود و بهتر است برای این منظور نوجوانان به باشگاه های ورزشی یا برنامه های کوهنوردی فرستاده شوند.

وی تأکید کرد: والدین باید مبانی اعتقادی را در کودکان و نوجوانان خود نهادینه کنند زیرا عقاید مذهبی و توجه به خداوند مهمترین عامل بازدارند از ارتکاب خطا و یا انجام اقدامات مجرمانه است.

بنابراین آنچه بیش از همه در زمینه بررسی آسیب های اجتماعی وجود دارد، شیوه برخورد والدین با این مسئله و تربیت کودکان و نوجوانان است.

حمیدرضا شفی – روانشناس و مدرس دانشگاه به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر با پدیده‌ مخربی به نام «نازپروردگی» در خانواده ها مواجه هستیم که برخی از خانواده های شهرضای نیز از آن در امان نبوده اند.

وی تصریح کرد: والدینی که با کوچکترین ابراز نیاز فرزندان خود برای برآورده کردن آن وارد عمل می شوند و این فرایندگاه به خرید اقلامی گران قیمت از گوشی همراه و تبلت و حتی خودرو منجر می شود آسیب های زیادی را در آینده برای فرزندان و در نتیجه جامعه به همراه دارد.

این روانشناس اظهار کرد: والدین باید شرایط را برای فرزندان خود فراهم کنند که آنها نیز اندکی با سختی های زندگی مواجه شوند، پدران و مادرانی که در زمان حاضر همه سختیهای زندگی را به دوش می کشند باید بدانند که در آینده نیز باید سختیهای بزرگتری همچون انحراف اخلاقی فرزندان یا ناتوانی انها در برخورد با مشکلات کوچک را به دوش بکشند.

شفی اذعان کرد: متاسفانه شمار بسیار زیادی از افرادی که در سراسر جهان اقدام به خودکشی می کنند از افرادی هستند که در ناز و نعمت بزرگ شده اند یا شیوه مقابله مقلانی با مشکلاتی که ممکن است در زندگی همه بوجود آید را نمی دانند.

وی تأکید کرد: والدین باید پیش از خرید کالاهایی همچون تلفن همراه و یا فراهم کردن تسهیلات ارتباطی برای آنها جهت اتصال به اینترنت در محیط خانواده فرهنگسازی کرده و تربیت فرزندان خود را برای ورود به دنیای مجازی اصلاح کنند.

کد خبر 331980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.