ضایعات نان به کود آلی تبدیل می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در کارخانه پردازش ضایعات نان تبدیل به کود آلی می شود و به مصرف کشاورزی و تولیدات ارگانیک می رسد تا برکت خدا از بین نرود.

امیر حسین کمیلی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: روزانه ۷۰ تن مواد بازیافتی از درب منازل سطح شهر، ایستگاه های ثابت بازیافت و اماکن تجاری مثل بانک ها، هتل ها و رستوران ها از معابر شهر جمع‌آوری میشود که ۵ درصد از کل پسماند خشک جمع‌آوری شده در شهر اصفهان مربوط به ضایعات نان است.

وی افزود: نگهداری ضایعات نان کار آسانی نیست به خصوص اگر نان رطوبت داشته باشد و در نایلون های دربسته نگهداری شود، دچار کپک زدگی می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: کپک زدگی نان هم در منزل اتفاق می افتد و هم در هنگام جمع آوری و قرارگرفتن در چرخه بنابراین احتمال انتقال کپک ها به نان هایی که کپک ندارند، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف ضایعات سالم نان برای خوراک دام استفاده می شود و مابقی مصارف آن مناسب نیست، تصریح کرد: اگر نان کپک زده خوراک دام شود، سمی درون آن است که به شیر و گوشت دام و سپس به انسان منتقل می شود که بسیار خطرناک و یکی از عوامل بروز سرطان شناسایی شده است.

کمیلی با بیان اینکه نان ها نباید به صورتی که در حال حاضر مرسوم است، جمع آوری شود، اظهار کرد: در گذشته های دور، نمکی هایی در کوچه ها دیده می شدند که ضایعات نان را جمع آوری و در ازای آن به افراد نمک می دادند و بلافاصله نان را به مصرف دام های دامداری ها می رساندند؛ اما امروزه با توجه به اینکه زمان زیادی طول می کشد تا ضایعات نان به مصرف دام ها برسد، لاجرم سم کپک در نانی که نگهداری می شود، ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: نانوایی ها هنگام پخت نان و شهروندان در خرید به اندازه نان و مصرف صحیح آن دقت کنند تا اضافه ای از نان باقی نماند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: چنانچه شهروندان نان را بیشتر از حد نیاز خریداری می کنند، حتماً آن را در فریزر نگهداری کنند و در موقع مصرف هم به اندازه نان از فریزر خارج کنند تا ضایعات نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اگر نان ضایعاتی دارد، شهروندان آنها را به صورت طولانی مدت نگهداری نکنند، افزود: با توجه به اینکه مواد غذایی اضافه هم برکت خدا است، مردم اصفهان ضایعات نان را در پسماندهای تر نمی ریزند بلکه، جزء پسماند خشک قرار می دهند تا به چرخه طبیعت باز گردد.

وی معتقد است که خاک به کود آلی نیاز دارد و بهترین مواد مغذی برای تهیه کود آلی مواد خوراکی هستند.

کمیلی یادآور شد: در کارخانه پردازش ضایعات نان تبدیل به کود آلی می شود و به مصرف کشاورزی و تولیدات ارگانیک می رسد تا برکت خدا از بین نرود اما در عین حال ضایعات نان را باید به حداقل رساند و مدت زیادی نگهداری نکرد.

کد خبر 331970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.