اصفهانی ها سال گذشته بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان انرژی خریداری کردند

بررسی های مرکز پژوهش های شورا نشان می دهد اصفهانی ها سال گذشته برای خرید برق ۵۴۰ میلیارد تومان و برای خرید گاز ۳۸۶ میلیارد تومان هزینه و در مجموع بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان انرژی خریداری کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انرژی خورشیدی منحصر به ‌فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است. 

استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی برای تولید انرژی الکتریسیته، استفاده دینامیکی، ایجاد گرمایش محوطه‌ها و ساختمان‌ها، خشک کردن تولیدات کشاورزی و تغییرات شیمیایی و غیره شروع شده‌است.

در این فرصت درباره ویژگی ها و شرایط داشتن شهر خورشیدی گفتگویی را با «کورش خسروی- عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و رییس مرکز پژوهش های شورا» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

کلیاتی درباره شهر خورشیدی بیان کنید.

اصفهان از نعمت عظیم انرژی خورشیدی بهره مند است، خداوند یک انرژی رایگان و نعمتی بی منت را به مردم اصفهان داده است که می طلبد از این نعمت خدادادی استفاده حداکثری را ببریم.

مرکز پژوهش های شورا در این مدت کوتاهی که از فعالیت شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان می گذرد، بررسی هایی را انجام داده و به این نتیجه رسیدکه اصفهانی ها سال گذشته برای خرید برق ۵۴۰ میلیارد تومان و برای خرید گاز ۳۸۶ میلیارد تومان هزینه و در مجموع بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان انرژی خریداری کرده اند.

از آن بدتر در سال گذشته اصفهانی ها فقط برای گرم کردن آب مورد نیاز استحمام خود یک میلیون تنCO۲ وارد  اتمسفر شهر خود کرده اند در حالی که می توانستند با آبگرمکن خورشیدی آب مورد نیاز استحمام خود را تأمین کنند.

افراد زیادی از کارشناسان برق خورشیدی، مدیریت شهری اصفهان، شرکت ملی گاز، شرکت توزیع برق در مرکز پژوهش ها چاره اندیشی کردند.

یک مانع اساسی بر سر راه ما وجود دارد آن هم اینکه انرژی در ایران بسیار ارزان قیمت است، وقتی ارزان قیمت است بی محابا مصرف می شود و افراد قدر انرژی را نمی دانند.

البته راهکارهای آن پیدا شده؛ مردم اصفهان مردمی بسیار با فرهنگ هستند و محیط زیست برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

تجربه نشان داده انجام اقدامات فرهنگی در اصفهان جوابگو است، از این رو قرار شده شهرداری با انجام اقدامات فرهنگی شهروندان را به استفاده از انرژی های خورشیدی ترغیب کند.

راهکار دیگر این است که وزارت نیرو با تعرفه ای مناسب برق حاصل از نیروی خورشیدی را از شهروندان خریداری کند.

شهرداری نیز می تواند در خصوص رسیدگی به برخی از جرایم کمیسیون ماده صد، به جای صدور رأی تخریب یا جریمه نقدی، فرد خاطی را محکوم کند که آبگرمکن خورشیدی نصب یا پنل خورشیدی روی بام خانه بگذارند.

از این رو مصوب شد شهرداری اصفهان ظرف مدت ۲ ماه برنامه ای آماده کند که تا پایان برنامه اصفهان ۱۴۰۰، این شهر ظرفیت تولید ۲۰ مگاوات برق خورشیدی را داشته و حداقل ۱۰۰ هزار منزل مسکونی در اصفهان مجهز به آبگرمکن های خورشیدی شوند.

این کار به اجبار اتفاق می افتد یا به دلخواه؟

به اجبار که قطعاً نمی توان کاری را انجام داد، اما با فرهنگسازی و تشویق و حمایت می توان این مهم را محقق کرد تا حداقل یک میلیون تن CO۲ وارد اتمسفر شهر نشود.

یک آبگرمکن خورشیدی معادل ۶۲ درخت از نشر کربن در شهر جلوگیری می کند، لذا هر شهروند اصفهانی می تواند آب گرم مصرفی خود را با استفاده از آبگرمکن خورشیدی تهیه کند.

هزینه این آبگرمکن ها آنچنان است که شهروندان بتوانند خریداری کنند؟

شهروندان هزینه ای را ابتدا پرداخت می کنند و برای بهره برداری های همیشگی هزینه ای پرداخت نخواهند کرد.

استفاده از آبگرمکن های خورشیدی باعث صرفه جویی اقتصادی و حفظ سرمایه های اقتصادی می شود.

چرا از پروژه های خورشیدی در ارگ جهان نما استفاده نمی شود؟

نه فقط در ارگ جهان نما بلکه در بسیاری از ساختمان های شهر، پشت بام های وسیعی داریم که بلااستفاده مانده اند. بر روی این پشت بام ها برای هر کیلو وات تولید برق خورشیدی ۵ میلیون تومان سرمایه گذاری لازم است. به ازای هر کیلو وات ۱۰ مترمربع مساحت نیاز است.

بیشتر ساختمان های شهر اصفهان می توانند برای ۵ کیلو وات اجازه تولید برق خورشیدی بگیرند و با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون تومانی تولید سرمایه داشته باشند تا با گذشت ۳ تا ۴ سال اصل سرمایه گذاری به افراد باز گردد.

در حال حاضر سرمایه گذارانی هستند که پشت بام ها را از ساختمان های شهرداری یا شهروندان اجاره کرده و با امتیازی که از وزارت نیرو می گیرند، به مدت ۱۰ سال از پشت بام استفاده و بعد همه تجهیزات را به مالکان ساختمان ها واگذار می کنند.

بهتر است ساختمان مشاع نباشد، اگر هست همه ساکنان ساختمان باید رضایت داشته باشند.

اگر مردم خواستند اقدام کنند باید به کجا مراجعه داشته باشند؟

متقاضیان می توانند به شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان مراجعه کنند.

شهروندان باید آگاه باشند که در حال حاضر برق را کیلوواتی ۱۰۰ تومان می خرند اما برقی که با استفاده از انرژی خورشیدی تولید می کنند را می توانند کیلوواتی ۸۰۰ تومان به اداره برق بفروشند.

برای استفاده از انرژی خورشیدی چگونه باید متقاضی شد؟

در کشور ایران۷ شرکت تولید کننده آبگرمکن خورشیدی وجود دارد که با افتخار باید اعلام کنم از این تعداد ۳ شرکت اصفهانی هستند.

در بخش برق خورشیدی نیز بیش از ۱۰ شرکت در اصفهان در حوزه نصب، تعمیر، ساخت و تولید تجهیزات برق خورشیدی فعال هستند که مردم می توانند در اینترنت اسامی آنها را جستجو کرده، تماس بگیرند و مشاوره دریافت کنند.

برای استفاده از آبگرم خورشیدی نیاز به هیچ قراردادی نیست اما برای برق خورشیدی باید با شرکت توزیع برق شهرستان قرارداد منعقد شود.

چشم انداز ما این است که در دوره ۴ ساله شورای پنجم، شهر اصفهان به اولین و بزرگترین شهر خورشیدی کشور تبدیل و الگویی برای سایر شهرها شود.

بیش از ۹۲ درصد شهرهای ایران پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی را دارند، البته هر چه به سمت جنوب کشور برویم این قابلیت بیشتر فراهم است چون میزان تابش خورشید عمودی تر است.

روزهای ابری در جنوب کشور کمتر است و امکان استفاده از انرژی خورشیدی را فراهم می کند و این یعنی تولید ثروت حلال که خداوند ارزانی کرده است.

اصفهان نیز همیشه در فعالیت های مختلف موج آفرین بوده و امیدواریم این شهر موج شهرهای خورشیدی را راه بیندازد و شهرهای زیادی در کشور به این موج بپیوندند تا سالانه میلیاردها تومان ثروت عاید کشور و مردم شود.

کد خبر 331951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.