آمریکا از برجام خارج نشد

درحالی که مهلت ۶۰ روزه کنگره برای خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه کشورمان امروز چهارشنبه 22 آذر به سر آمد، کنگره آمریکا اقدامی در این مورد انجام نداد و به این ترتیب آمریکا فعلا پایبندی به برجام را حفظ خواهد کرد.

به گزارش ایمنا. ترامپ روز ۱۳ اکتبر از تایید پایبندی ایران به «برنامه جامع اقدام مشترک» خودداری کرد و به این ترتیب براساس قانونی که کنگره دو سال پیش وضع کرده بود، تصمیم گیری درباره آینده برجام به عهده نهاد قانونگذاری افتاد. ​کنگره براساس قانون نظارت بر برجام ۶۰ روز مهلت داشت در مورد اعمال مجدد تحریم هایی که براساس برجام لغو شده بود تصمیم بگیرد که اکنون آن را مسکوت گذاشته است. به گفته خبرگزاری رویترز، دستیاران کاخ سفید و کنگره آمریکا گزارش داده اند که رهبران کنگره هیچ طرحی را برای معرفی قطعنامه ای برای ازسرگیری تحریم های ایران پیش از ضرب الاجل چهارشنبه (بعد از نیمه شب سه شنبه) اعلام نکرده اند.

هرچند جمهوری خواهان که کنترل کنگره را در اختیار دارند در زمان امضای برجام به شدت با آن مخالفت می کردند؛ اما رهبران این حزب اکنون می گویند دولت باید با همکاری اروپایی ها اجرای سفت و سخت برجام را تضمین کند. به علاوه مقام های اروپایی برای حفظ برجام به نمایندگان کنگره فشار آورده اند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل ماه نوامبر در سفری به واشنگتن پس از دیدار با اعضای کنگره گفته بود آنها قصد حفظ برجام را دارند.

برجام در سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه "پنج به علاوه یک" امضا شد که براساس آن ایران بخش های حساس برنامه هسته ای را متوقف کرد و در مقابل تحریم های اعمال شده بر برنامه اتمی ایران معلق شد. براساس قانون «نظارت بر توافق هسته ای ایران» که کنگره دو سال پیش وضع کرد رئیس جمهور موظف بود هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به توافق را تایید کند و در غیر این صورت کنگره ۶۰ روز وقت خواهد داشت در مورد اعمال مجدد تحریم های ایران که براساس برجام لغو شده تصمیم بگیرد.

مقام های آمریکایی می گویند که به خصوص بندهای موسوم به «غروب»در برجام مایه نگرانی آنهاست. بندهای غروب در برجام به محدودیت‌هایی در مورد فعالیت اتمی ایران به خصوص غنی سازی اطلاق می شود که پس از انقضای مدت پیش بینی شده در این سند به خودی خود لغو خواهند شد. با این حال بسیاری از مقام های دولت آقای ترامپ هم خواهان حفظ برجام هستند. تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هم شامگاه دیشب در همین رابطه گفت: باوجود سرنوشت نامعلوم برجام در کنگره آمریکا به دلیل اختلاف میان قانون گذاران،  واشنگتن فعلا دربرجام باقی خواهد ماند.

وزیر خارجه ایران و سایر مقامات کشورمان بارها نسبت به خروج آمریکا از برجام هشدار داده اند و سخنگوی دولت نیز اعلام کرد« یک طرف برجام ایران است و طرف دیگر شش کشور که یکی از آنها آمریکاست. اگر آمریکا از برجام خارج شود قطعا باید یک ارنج و بازآرایی  در این توافق انجام دهیم».

کد خبر 331899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.