پارکینگ مشارکتی بیمارستان امین احداث می شود/ پیشرفت ۷۰ درصدی احداث موزه میدان امام علی(ع)

به گفته مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان ظرفیت پارکینگ های موجود منطقه ۳ شهرداری اصفهان تا قبل از سال ۸۸ حدود یک هزار و ۲۸۵ دستگاه خودرو بوده که با اقدامات انجام شده این ظرفیت در حال حاضر به ۶ هزار دستگاه رسیده و افزایش ۳ برابری داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه ۳ با وسعت ۱.۱۱۸ هکتار از شمال به میدان شهدا در مسیر خیابان مدرس تا میدان قدس، خیابان سروش تا میدان احمد آباد، ازجنوب به میدان بزرگمهر در مسیر زاینده رود تا میدان انقلاب، از شرق به میدان احمد آباد تا میدان بزرگمهر و از غرب به میدان انقلاب تا میدان شهدا منتهی می شود.

تحول در بافت قدیمی منطقه و احیای کامل بزرگ ترین میدان تاریخی جهان اسلام خط مشی شهرداری منطقه ۳ اصفهان اعلام شده است.

برای آگاهی از فعالیت ها و برنامه های این منطقه، گفتگویی را با «حسین کارگر- مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

معرفی کوتاهی از ویژگی های منطقه ۳ شهرداری اصفهان داشته باشید.

منطقه ۳ شهرداری اصفهان شامل ۱۴ محله از جمله محله های: احمدآباد، سرچشمه، سنبلستان، شهشهان، نقش جهان، سرتاوه، جویباره، گلزار، امامزاده اسماعیل، قلعه تبرک، ملک، باغ کاران، ‌ خواجو و چرخاب است.

 ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن در شب منطقه است که با توجه به بافت تجاری، جمعیت تا ۲۰۰ هزار نفر در روز هم گنجایش دارد.

تمرکز مراکز اداری، بازارهای تاریخی و مراکز تجاری، مراکز گردشگری و ابنیه های تاریخی، مقبره ها و امامزاده ها، حوزه های علمیه و دفاتر علمای مذهبی و مراکز علمی از ویژگی های خاص این منطقه به شمار می رود.

ابرپروژه ملی و بزرگترین میدان تاریخی جهان اسلام میدان بزرگ امام علی(ع) در منطقه سه شهرداری اصفهان واقع شده است. مساحت بافت فرسوده این منطقه ۲۶۴ هکتار و مساحت فضای سبز آن ۷۱ هکتار است.

تعداد مساجد منطقه سه ۲۳۹ مسجد، تعداد هیئت های مذهبی آن ۱۵۰، تعداد کانون های فرهنگی ۷۹ و تعداد کنیسه های منطقه ۱۷ مورد می باشد.

این منطقه مراکز تجاری زیادی دارد به طوری که حدود ۲۰ هزار متر مربع بافت تجاری در منطقه ۳ شهرداری اصفهان وجود دارد که بر همین اساس جمعیت روز این منطقه، دوبرابر جمعیت افرادی است که ساکن آن هستند.

بافت های فرسوده منطقه ۳ چند درصد کل منطقه را تشکیل می دهند؟

۱۴ درصد بافت فرسوده شهر اصفهان در منطقه ۳ شهرداری اصفهان قرار دارد، البته تمهیداتی در نظر گرفته شده تا بازآفرینی آنها انجام شود.

شهرداری اصفهان در راستای رونق بخشی صنعت ساخت و ساز و اقتصاد شهر به عنوان یکی از عناصر تعیین کننده قیمت در این صنعت، در همراهی با سیاست های کلان دولت، تصمیم به اهدا بخشی از ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی و پرونده های دارای بدهی مربوط به آراء کمیسیون ماده صد گرفته است.

دستورالعمل این مصوبه از طرف شهردار به مدیران مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان ابلاغ شده است.

 بسته تشویقی ساخت و ساز در سه مرحله زمانیِ ۲۹ آبان لغایت ۳۰ آذر، اول دی ماه تا آخر ۱۵ بهمن ماه و از ۱۶ بهمن ماه لغایت ۲۸ اسفند ماه ارایه می شود که متقاضیان پروانه های ساختمانی بر اساس این سه دوره زمانی مشمول اهدا بخشی از ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی به ترتیب به ۱۵ درصد، ۱۰ درصد و ۵ درصد خواهند شد که در صورت پرداخت نقدی به ترتیب ۳۵ درصد، ۳۰ درصد و ۲۵ درصد خواهد بود؛ ضمن اینکه در همین راستا اقدام به ارائه تخفیف ۷۰ درصدی در محدوده بافت فرسوده شهر کرده است.

البته هنوز استقبال خوبی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور از بسته تشویقی شهرداری اصفهان نشده است اما امیدواریم در روزهای پیش رو شاهد رونق ساخت و ساز در شهر باشیم.

اشاره ای به پروژه های عمرانی این منطقه داشته باشید.

به همت و یاری شهروندان که در آزادسازی پروژه ها همیشه همراه شهرداری بوده اند، ابتدای سال گذشته پروژه های عمرانی خوبی در منطقه مورد بهره برداری قرار دادیم که از جمله آنها احداث خیابان های آیت الله خراسانی در مرکزیت شهر حدفاصل خیابان باغ گلدسته تا خیابان استانداری و احداث پارکینگ در زیر این خیابان و همچنین احداث خیابان آیت الله صافی بود.

در فاز بعدی با توجه به اینکه بیشتر بافت منطقه ۳ تاریخی است، ساماندهی، مرمت و بازسازی بازار اصفهان، بازارچه نیماورد، بازارچه حسن آباد را انجام دادیم.

پیاده روسازی خیابان چهارباغ عباسی به عنوان یک محور تاریخی و فرهنگی را در دستور کار قرار دادیم که ۲ فاز آن به اتمام رسید و در حال حاضر از ابتدای میدان امام حسین(ع) تا خیابان آمادگاه قسمت شرقی آن سنگفرش شده است. در بخش ساماندهی گذرها نیز ساماندهی گذر میرعماد، خیابان دردشت در دست اجراست.

کسبه خیابان احمد آباد با سد معبر حقوق شهروندان را تضییع می کنند، برای رفع این مشکل چه چاره ای اندیشیده شده است؟

رفع مشکل سد معبر از دغدغه های اصلی شهرداریهای مناطق مختلف است به خصوص در منطقه ۳  و به ویژه در خیابان های سروش و احمد آباد که برخی کسبه از جمله میوه فروشان با سد معبر باعث رنجش خاطر شهروندان می شوند.

ماموران رفع تخلفات شهرداری به واحدهای صنفی متخلف بارها اخطار و تذکر داده، اما متاسفانه برخی کسبه اصرار بر ارتکاب تخلف سد معبر دارند.

یکی از وظایفی که شهرداری ها طبق برند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به عهده دارند رفع سد معبر است به این معنا که اگر شهروندی مسیر عبور دیگران را اعم از کوچه، خیابان و پیاده راه مسدود و به نوعی برای دیگر شهروندان ایجاد مزاحمت کند، شهرداری باید با آن برخورد نماید.

مردم چنانچه قصد اعلام تخلفات سد معبر را داشته باشند باید چه اقدامی انجام دهند؟

شهروندان می توانند با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند و یا به صورت حضوری به معاونت خدمات شهری منطقه ۳ واقع در خیابان شریف واقفی حدفاصل خیابان ملک تا نشاط مراجعه کنند تا در جهت رفع مشکل اعلام شده پیگیری و اقدامات لازم انجام شود.

احیای میدان امام علی(ع) یکی از طرح های بزرگ منطقه ۳ به شمار می رود که چند فاز آن تاکنون اجرایی شده است، در حال حاضر چه طرح هایی در این میدان در حال اجراست؟

میدان امام علی(ع) پروژه ای فرامنطقه ای و فراشهری است؛ در این پروژه ۶۰ هزار متر عرصه درگیر بود تا آزادسازی شود و ۱۲۰ هزار متر اعیانی منازل و مغازه ها تحت تأثیر اجرای پروژه قرار گرفت.

فاز اول و دوم زیرگذرها و میدان اصلی بود که انجام شد و در حال حاضر آزادسازی میدان جلوخان در حال انجام است. بدنه شرقی و بدنه جنوبی میدان جلوخان در حال احداث است و تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

در میدان جلوخان تعداد زیادی مغازه تجاری قرار دارد که کسبه آنها در حال امرار معاش هستند اما با توجه به اجرای این پروژه،  اوایل سال گذشته مجموعه تجاری کمر زرین را جنب مسجد کمر زرین با مشارکت بخش خصوصی آغاز کردیم و حدود ۵۰۰ واحد تجاری پیش بینی و در حال احداث داریم که تا پایان سال ۹۷ تحویل داده می شود.

جنب مجموعه تجاری کمر زرین پارکینگ ولی عصر هم در حال احداث است و تا اواخر سال آینده در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

کسبه حاضر درمیدان جلوخان در قبال مغازه خود، در مجموعه تجاری کمر زرین یک واحد تجاری تحویل می گیرند و البته قیمت ها کارشناسی می شود و اگر مابه التفاوتی باشد به صورت اقساطی از کسبه دریافت می شود.

در این محدوده موزه میدان امام علی(ع) را نیز در حال احداث داریم که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

میزان رضایتمندی کسبه از این اقدام چگونه بوده است؟

به هر حال کاسبی که ۳۰ تا ۵۰ سال در یک مغازه بوده، وابستگی به موقعیت و مغازه خود دارد اما خوشبختانه همکاری کسبه خوب بوده چرا که می دانند طرح باید برای زیباتر شدن منظر شهری اجرا شود. شهرداری آماده است تا رضایت کسبه را جلب کند.

احداث خیابان آقا نورالله نجفی به کجا رسید؟

با توجه به شرایط اقتصادی موجود وعلیرغم کمک های مردمی در آزادسازی ها، باید نقدینگی داشته باشیم تا مابقی تملک و آزادسازی ها را انجام دهیم.

در حال حاضر ۴۰ درصد آزادسازی خیابان آقا نورالله نجفی باقی مانده است؛ قول داده بودیم آزادسازی این خیابان تا پایان سال جاری به اتمام برسد و هنوز هم امیدواریم تا پایان سال انجام شود.

آمادگی داریم برای املاک واقع شده در طرح  ملک معوض واگذار کنیم، البته اگر شرایط مساعدی داشتیم به صورت نقدی پرداخت می کردیم.

چه طرح های ترافیکی در منطقه ۳ اجرا شده است؟

منطقه ۳ شهرداری اصفهان اولین مسیر دوچرخه سواری را در خیابان پاسداران و سپس در خیابان شهدای خواجو راه اندازی کرد اما استقبال خوبی انجام نشد.

سعی کردیم در همه خیابان ها مسیرها را هموار کنیم و پیاده روسازی معابر را انجام دهیم. همچنین مسیر BRT میدان احمد آباد را به میدان امام علی(ع) برقرار کردیم.

آماری از پارکینگ های موجود سطح منطقه اعلام کنید.

ظرفیت پارکینگ های موجود منطقه ۳ شهرداری اصفهان تا قبل از سال ۸۸  حدود یک هزار و ۲۸۵ دستگاه خودرو بوده که با اقدامات انجام شده این ظرفیت در حال حاضر به ۶ هزار دستگاه رسیده و افزایش ۳ برابری داشته است.

امسال پارکینگ مشارکتی با بیمارستان امین واقع در خیابان ابن سینا را احداث خواهیم کرد تا ۴۰۰ دستگاه به ظرفیت پارکینگ های شهر اضافه شود.

همچنین در خیابان عبدالرزاق، ابتدای خیابان سنبلستان هم پارکینگ ۳ طبقه ای احداث می شود که حدود ۵۰۰ دستگاه به ظرفیت پارکینگ های منطقه اضافه می کند.  برای رفع هر چه بیشتر مشکل پارک خودروها، زمین های بایر موجود در سطح منطقه را با مذاکره مالکان به پارکینگ روباز تبدیل کرده ایم.

کد خبر 331892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.