پایش ۴ هزار منزل مسکونی در اصفهان از گاز سرطان زای رادون

همایش توجیهی آموزشی اجرای پایش ملی گاز رادون، با حضور کارشناسان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان انرژی اتمی کشور، مقامات استانی و کارشناسان بهداشت محیط شبکه های بهداشت و درمان تحت پوشش، در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، علی گورانی مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی با اشاره به خطرناک بودن گاز رادون و تاثیر آن بر سلامت انسان گفت: گاز رادون به عنوان دومین عامل ایجاد سرطان ریه بعد از سیگار در دنیا شناخته شده است و ۸۰ درصد موارد مواجهه با پرتوها به صورت طبیعی بوده و از این میزان ۵۰ درصد آن مربوط به گاز رادون می باشد.

وی از آغاز اجرای طرح پایش گاز رادیواکتیو رادون در ساختمان‌های مسکونی از ماه آینده در استان اصفهان خبر داد و افزود: اندازه گیری و پایش این گاز پرتوزا با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی در واحدهای مسکونی به مدت ۶ ماه اجرا می شود.
دکتر برادران کارشناس انرژی هسته ای نیز در این همایش، گاز رادون را گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه عنوان کرد و گفت: ذره هایی به نام آلفا از گاز رادون خارج می شود که از طریق استنشاق وارد ریه شده و به اطراف خود آسیب وارد می کند و استنشاق بیش از حد مجاز این گاز باعث مشکلات جدی برای ریه می شود.
وی ادامه داد: گاز رادون در خاک، هوا، آبهای زیر زمینی و مصالح ساختمانی وجود دارد، ولی غلظت آن در همه مناطق یکسان نیست، و بسته به جنس خاک و شرایط آب و هوایی منطقه غلظت آن متغیر است؛ رادون موجود در خاک از طریق حفره های کف ساختمان به فضاهای بسته وارد می شود و چون سنگین تر از هواست بیشتر در زیر زمین و یا طبقات پایین تر تجمع می کند که در درازمدت می تواند باعث ابتلا به سرطان ریه شود.

طرح پایش گاز رادیواکتیو رادون درحدود ۴ هزار ساختمان مسکونی استان اصفهان به صورت تصادفی و با قراردادن ۲ ابزار اندازه گیری(کیت) در این منازل اجرا می شود.این کیت ها در اتاق های نشیمن و خواب منازل مسکونی به مدت شش ماه (سه ماه در فصل سرد و سه ماه در فصل گرم سال) قرار می گیرند و سپس جمع آوری می شوند. در نهایت پس از جمع آوری تمامی کیت ها در مناطق مختلف می توان نقشه پرتوزایی گاز رادون را در کشور به دست آورد و از روی آن میزان پرتوگیری مردم در مناطق مختلف را محاسبه کرد.

اصفهان چهارمین استان بعداز البرز، هرمزگان و خراسان رضوی است که این طرح را اجرا می کند. باز گذاشتن پنجره های مناطق مسکونی طبقات پایین تر و پو شاندن ترک های کف و دیواره های ساختمان از روش های ساده برای کاهش غلظت گاز رادون در منازل است.

کد خبر 331846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.