برای عشایر مدارس کانکسی باکیفیت، بهتر از مدارس ثابت است

مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور گفت: ساخت باکیفیت مدارس کانکسی گاهی بهتر از مدارس ثابت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پانا، محمدرضا سیفی در پاسخ به این سوال که آیا طرح جمع‌آوری کانکس در مناطق عشایری اجرا خواهد شد، گفت: قرار نیست مدارس کانکسی جمع‌آوری شوند چراکه اگر مدارس کانکسی با کیفیت ساخته شوند گاهی بهتر از مدارس ثابت خواهد بود زیرا می‌توان آنها را همراه ایل‌های کوچ‌رو جابه‌جا کرد ، جمع شدن مدارس کانتینری، چادرها یا کپر در حوزه عشایر سیاست خوبی نیست مهم تجهیز و بهسازی این مدارس است.

مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور اظهار کرد: در مناطق زلزله‌زده مدارس کپری سالم مانده‌اند اما ما دیدگاه درستی از مدارس کپری نداریم مدرسه کپری یک نوع نماد عشایر است این مدارس ضد سرما،  گرما،  زلزله و سیل هستند.

وی ادامه داد: مشکل اساسی اسم این مدارس نیست مشکل مدارس خشتی و گلی هستند که متاسفانه در رسانه‌ها به این موضوع خوب پرداخته نشده است.  ما برخی مدارس کپری در سیستان و بلوچستان داریم که دیوارهای آن سنگ مرمر است یعنی مدارس کپری اگر مناسب ساخته شود بهترین مدارس است.

سیفی بیان کرد: مهم‌ترین مشکلات مناطق عشایری برای آموزش‌وپرورش پراکندگی مدارس، تعدد مدارس،  محدودیت‌های مالی، ترک تحصیل به علت کمبود امکانات آموزشی و دوری راه،  نبود تمایل  برای خدمت در مناطق عشایری، کمبود نیروی انسانی آموزش دیده و آشنا نبودن با جامعه عشایری و استفاده از سرباز معلم است.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای کاستن مشکلات مدارس عشایری وجود دارد؟، تصریح کرد: حذف سرباز معلم از نظام آموزشی عشایر تربیت و به‌کارگیری معلم کارآمد در این مناطق با ایجاد مشوق های لازم مانند افزایش حقوق و پرداخت سختی کار، اختصاص فوق العاده ویژه برای خدمت در مناطق عشایری نظیر حق کوچ، سختی شرایط کار، هزینه رفت و آمد، حق بیتوته، حق لباس، پذیرش نیروی انسانی بومی و محلی از عشایر در استخدام‌های آموزش‌وپرورش، اختصاص ردیف اعتباری ویژه برای توسعه آموزش عشایری در لوایح بودجه سنواتی از جمله راهکارهای کاهش مشکلات در این مناطق است.

کد خبر 331828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.