اصفهان ۱۴۰۰ قابل رصد و ارزیابی است

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان مهم‌ترین مزیت برنامه اصفهان۱۴۰۰، نسبت به برنامه‌های گذشته شهرداری را قابلیت رصد و ارزیابی آن می داند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه ریزی برای حیات و توسعه مطلوب شهر ضروری است؛ در واقع وجود برنامه برای شهر مانند نیازهای حیاتی برای انسان است؛ اگر برنامه ریزی در اداره شهر مورد توجه قرار نگیرد، شهری ناپایدار و توسعه نیافته شکل می گیرد که شهروندان از زندگی در آن رضایت ندارند.
شهری که در آن زندگی می کنیم، تنها از ساختمان های کنار هم تشکیل نشده است، بلکه سرمایه های مادی وغیرمادی در شهر وجود دارند که باید با برنامه ریزی و به صورت صحیح از این سرمایه ها استفاده کرد تا فرصت توسعه متوازن در اختیار شهر قرار گیرد و فضایی مناسب برای زندگی شهروندان پدید آید، در این راستا کلانشهر اصفهان از سال ۱۳۷۵ تاکنون چهاربرنامه پنج ساله را به طور مستمر تدوین و اجرا کرده و اصفهان ۱۴۰۰ پنجمین برنامه پنج ساله شهرداری اصفهان پس از برنامه‌های اصفهان +۲۲، اصفهان ۸۵، اصفهان۹۰ و اصفهان ۹۵ می‌باشد. برنامه اصفهان ۱۴۰۰ برای سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ تدوین شده که در سال ۹۴ به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.
مهم‌ترین سیاست‌های حاکم برتدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۰، مشارکت کلیه ذی‌نفعان و همچنین تلفیق رویکردهای کیفی و کمی برنامه است.

به گفته مدیران شهری چشم انداز سند ۱۴۰۰ اصفهان تحقق یک شهر ایرانی- اسلامی است و ابعاد مختلف فیزیکی و معنوی اصفهان در پنجمین برنامه پنج ساله مورد توجه قرار می گیرد.

مشارکت مجازی مردم در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۰

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا، مهم‌ترین مزیت برنامه اصفهان۱۴۰۰، نسبت به برنامه‌های گذشته شهرداری اصفهان را قابلیت رصد و ارزیابی آن می داند و می گوید: برنامه اصفهان ۱۴۰۰ تنها به صورت کیفی تدوین نشده و به صورت کاملاً مشخص، قابلیت رصد و ارزیابی را در تمام سطوح دارد.
سعید فردانی اظهار می کند: همانگونه که در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۰ مشارکت مردم را به صورت مجازی داشتیم، به طور حتم در اجرای آن هم مشارکت و نظارت مردم می تواند بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در سیر تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۰ مردم در لایه های اهداف، سیاست ها و ارزش ها با شهرداری مشارکت داشتند، ادامه می دهد: در اجرا هم نظارت مردم برای نهاد اجتماعی مثل شهرداری بسیار حائز اهمیت است.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان تحقق این برنامه اصفهان را در ۲ بخش قابل رصد می داند، اول اینکه چه کارهایی در برنامه پیش بینی شده بود که در بازه زمانی ۹۵ تا ۹۹ انجام شود و دیگر اینکه تا چه اندازه این کارها توانسته شاخص های توسعه شهری و برنامه اصفهان ۱۴۰۰را تغییر دهد.

وی تصریح می کند: در بخش اول پیرامون اینکه چه اقدام ها و طرح های اجرایی در برنامه داشتیم و چه میزان از آنها محقق شده است، می توان گفت که در بخش تحول شهرداری برنامه اصفهان ۱۴۰۰، حدود ۴۹ طرح و پروژه شاخص داشتیم که قرار بود در بازه ۵ ساله انجام شود.

فردانی خاطرنشان می کند: در حال حاضر ۱۴ طرح از ۴۹ طرح و پروژه شاخص شهرداری کلید خورده و تقریباً درصدهایی بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته اند.

ارتقا هویت ایرانی - اسلامی اصفهان

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان یادآور می شود: در بخش پیشرفت شهر، اولویت های ما کاهش آلاینده های زیست محیطی، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی، بسترسازی برای حضور هر چه بیشتر گردشگران و مشارکت مردم در این زمینه بوده است و اگر بخواهم در یک جمله بگویم در بخش پیشرفت شهر چه اقداماتی رقم خورده است، با توجه به اینکه پروژه ها و اقداماتی که از سال های گذشته وارد سال ۹۵ و حتی ۹۶ شده است، به نظر می رسد فضای کمتری برای مانور اجرای برنامه اصفهان ۱۴۰۰ در بخش شهری نسبت به تحول شهرداری داشتیم.

وی ادامه می دهد: با این حال باید اعلام کرد که در حال حاضر  ۸۶۲ طرح و پروژه در شهر اصفهان فعال است که بیش از ۶۰ درصد این پروژه ها، ارتباط مستقیم با اهداف و سیاست های برنامه اصفهان ۱۴۰۰ پیدا کرده اند.

فردانی خاطرنشان می کند: رویکرد ما در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ این است که ارتباطات خطی را به غیر خطی تبدیل و اهداف بیشتری را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه در اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۰ ارتقا هویت ایرانی - اسلامی، توسعه متوازن خدمات شهرداری و کاهش آلاینده ها مد نظر قرار گرفته است، اظهارمی کند: به عنوان مثال اگر ما یک پارک را با گونه های مناسبی از فضای سبز انتخاب و پروژه را در مکان مناسبی منطبق با هویت ایرانی و اسلامی (نصب المان های اسلامی) اجرا کنیم، با انجام یک پروژه سه هدف از برنامه اصفهان ۱۴۰۰ را محقق کرده ایم چرا که اگر مکان یابی برای دسترسی مناسب انجام شود، هدف توسعه متوازن را محقق کرده ایم، اگر گونه های مقاوم به شرایط خشکی انتخاب شوند و به سمت فضای سبز حجمی برویم، با توجه به اینکه تأثیر اکولوژیک درختان بیشتر از چمن است، کاهش آلاینده ها و مصرف آب را محقق کرده ایم.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان تاکید می کند: یکی از رویکردهای اصفهان ۱۴۰۰ این است که با انجام یک پروژه اهداف مختلفی را به سرانجام برسانیم.

کاهش درآمدهای شهرداری

فردانی با اذعان به اینکه در بخش پیشرفت شهر علیرغم اتفاقات خوبی که تاکنون رقم خورده است، اما هنوز مطابق برنامه عمل نشده است،  دلیل آن را کاهش درآمدهای شهرداری می داند و خاطرنشان می کند: بیشتر پروژه هایی که در بخش شهری برنامه اصفهان ۱۴۰۰قراردارد، در مراحل مطالعات، امکان سنجی و فاز طراحی است و هنوز به فاز اجرا نرسیده است.

 وی به تحقق شاخص های برنامه اصفهان ۱۴۰۰ اشاره و تاکید می کند: این بخش نشان دهنده این است که اجرای برنامه های تعیین شده در اصفهان ۱۴۰۰ چقدر ما را به اهداف مد نظر نزدیک می کند.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان اضافه می کند: با توجه به اینکه بستر اطلاعاتی یکسانی در شهرداری اصفهان نداریم، هنوز نتوانسته ایم گفتمان واحدی را داشته باشیم.

وی ضعف کلیدی کلانشهرها را در این دانست که وقتی شاخصهای برنامه مشخص می شود، ارتباط آن با عملیات شهرداری بسیار سخت است و البته شهرداری اصفهان این فضا را در سال گذشته تجربه کرد اما پروژه مدیریت و ارزیابی عملکرد این کار را برای ما رقم می زند و کلیه اقلام اطلاعاتی در لایه اجرایی را به صورت سیستماتیک به شاخص های برنامه وصل خواهد کرد.

فردانی به مصداق هایی در این باره اشاره و توضیح می دهد: به عنوان مثال در حوزه حمل ونقل عمومی، عمر ناوگان ۸.۷ سال بود و هدف گذاری ما برای پایان سال گذشته ۷.۲ سال بوده که این مهم محقق نشده و عمر ناوگان ۸.۷ سال و یا حتی کمی بیشتر هم شده و ما عملکرد مثبتی نداشته ایم اما عمر ناوگان تاکسیرانی که ۸.۷ سال بود و بنا داشتیم به ۸ برسد، خوشبختانه به ۷.۵ سال رسیده و موفق بوده ایم.

وی ادامه می دهد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم، با توجه به اینکه شاخص های توسعه شهری بر اساس پروژه ها انجام می شود و اجرای پروژه ها هم معمولاً بیش از یکسال طول می کشد، تأخیر در پروژه ها تأخیر در تحقق شاخص ها به شمار می رود.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان اضافه می کند: یکی از شاخص های ما افزایش سهم آبیاری فضاهای سبز با آب های خاکستری یا همان آب هایی که با یک فضای تصفیه در چرخه آبیاری قرار می گیرد ، است که در این راستا قرار بود ۱۷۰ لیتر بر ثانیه در پایان سال ۹۵ انجام شود که خوشبختانه این هدف به صورت کامل محقق شده است؛ همچنین در راستای ایمن سازی شهر و بافت های فرسوده که نفوذ خودروهای آتش نشانی وجود نداشت، طبق برنامه عمل شد و در بخش روشنایی ها و استفاده از انرژی های خورشیدی در فضای عمومی هم طرح های مد نظر بیش از ۶۰ درصد محقق شده است.

تحقق ۱۰۰ درصدی سهم اجرای برنامه تحول شهرداری در سال های ۹۵ و ۹۶

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان از جمله طرح های کلید خورده برنامه اصفهان ۱۴۰۰ را استقرار نظام مدیریت پروژه بر اساس استاندارد پی. ام. باک یا پیاده سازی مدل تعالی سازمانی بر اساس استاندارد اروپایی ای. اس. کیو. ام ESQM عنوان می کند و می گوید: دیگر پروژه شاخصی که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته است، تهیه، تدوین و پیاده سازی نظام مدیریت و ارزیابی عملکرد است که تحقق عملکرد شهرداری را در راستای اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۰ رصد می کند.

وی اضافه می کند: این اقدام بسیار بزرگ توسط گروه برنامه ریزی ارزیابی عملکرد، اداره آمار و تحلیل اطلاعات با همراهی مشاوران ما در دانشگاه اصفهان از سال گذشته آغاز شده و اوایل آبان ماه به مناسبت روز آمار و برنامه ریزی، رونمایی از این پروژه شاخص را در دستور کار قرار داده ایم.

فردانی شفاف سازی خدمات شهرسازی و ضوابط و طرح ها و صدور پروانه ساختمانی به صورت الکترونیکی را از دیگر پروژه های برنامه اصفهان ۱۴۰۰ برشمرد که به صورت کامل انجام شده است.

وی یادآور می شود: از دیگر پروژه های شاخص در حوزه خدمات شهری که در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ به صورت ویژه بر روی آن تمرکز شده است، مدیریت و صرفه جویی انرژی در راستای اهداف اصفهان ۱۴۰۰ مبنی بر مدیریت بهینه منابع است تا بتوانیم انرژی را در شهرداری و شهر اصفهان به حد مطلوب داشته باشیم.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان اضافه می کند: یکی دیگر از پروژه های تحول در شهرداری، اجرای نظام زیرساخت داده های مکانی شهر اصفهان است که از سال گذشته آغاز و با جدیت در حال پیگیری است.

وی از تحقق ۱۰۰ درصدی سهم اجرای برنامه تحول شهرداری در سال های ۹۵ و ۹۶ خبر می دهد و تاکید می کند: برای جمع بندی در حیطه تحول شهرداری در بخش اول برنامه اصفهان ۱۴۰۰ می توان گفت که ۳۰ درصد از فعالیت هایی که قرار بود در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ در بازه زمانی مشخص انجام شود، شروع شده و درصدهایی بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته اند.

فردانی افزایش بهره وری مدیریت منابع و سرمایه های اجتماعی را رویکرد اصلی در بخش تحول شهرداری خوانده و اظهارمی کند: در حوزه تحول شهرداری طبق برنامه پیش رفته ایم و دچار عقب ماندگی نشده ایم.

کد خبر 331735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.