دلیل افت سپاهان و ذوب‌آهن بررسی شود/ قهرمانی مرادی پتانسل وزنه‌برداری اصفهان را نشان داد

استاندار اصفهان گفت: تا پیش از این، ورزش اصفهان در رشته وزنه‌برداری خود را نشان نداده بود اما با قهرمانی های سهراب مرادی استعداد استان در این زمینه نیز مشخص شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سهراب مرادی قهرمان اصفهانی (لنجانی) وزنه‌برداری جهان و المپیک که اخیراً موفق به شکستن رکورد جهان در دسته ۹۴ کیلوگرم در مسابقات جهانی آمریکا و کسب سه مدال طلای ارزشمند این رقابت‌ها شد، صبح امروز با استقبال مسئولان ورزشی اصفهان وارد فرودگاه شهید بهشتی شد.

مرادی سپس به همراه جمعی از مسئولان ورزشی اصفهان در استانداری اصفهان با محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان دیدار و گفتگو کرد.

استاندار اصفهان در این دیدار با ابراز امیدواری برای توسعه فرهنگ ورزش در جامعه اظهار کرد: مردم استان اصفهان در مسائل اجتماعی و فرهنگی مردم فرهیخته‌ای هستند بنابراین باید در جهت توسعه رشته‌هایی که استان اصفهان در آنها استعداد دارد تلاش کنیم تا این استان به رشد و شکوفایی لازم برسد.

دلایل افت سپاهان و ذوب‌آهن باید بررسی شود

محسن مهرعلیزاده افزود: هر منطقه از ایران با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی و تاریخ آن منطقه در یک رشته ورزشی سرآمد است. به عنوان مثال خوزستان حرف اول را در فوتبال کشور می‌زد و کم کم تهران و اصفهان در این رشته سرآمد شدند. البته متأسفانه اخیراً ۲ باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن جایگاه گذشته خود در فوتبال کشور را از دست داده‌اند که جای بررسی دارد و از مسئولان مربوطه خواسته‌ام دلایل این افت را به من گزارش دهند.

وی ادامه داد: در زمانی که مسئولیت ورزش کشور را برعهده داشتم باشگاه‌های ذوب آهن و سپاهان خیلی خوب در ورزش جلو آمدند در حالی که قبل از زمان مسئولیت من، تیم‌های استقلال و پرسپولیس با اختلاف امتیاز زیادی با تیم‌های دیگر یکه‌تاز بودند . در آن زمان ۱۶ تیم در لیگ برتر فوتبال حضور داشتند و تفاوت امتیاز این ۲ تیم با ۱۴ تیم دیگر زیاد بود.
استاندار اصفهان اضافه کرد: با تبصره‌ای که به مجلس بردیم شرکت‌های بزرگ می توانستند درصدی از درآمدهای خود را برای توسعه ورزش و باشگاه‌داری هزینه کنند و این موضوع ابزار خیلی خوبی شد و شرکت فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن توانستند هزینه خوبی برای باشگاه‌ها صرف کنند و باعث شد فوتبال در اصفهان رشد کند.
مهرعلیزاده تصریح کرد: تیمداری باشگاه‌های سپاهان و ذوب آهن در فوتبال نشان داد اصفهان در فوتبال هم استعداد دارد اما تا پیش از آن امکانات در اختیار نداشته است. اگر خوزستان در فوتبال رشد کرده به برکت سرمایه‌گذاری شرکت‌ها نفتی خوزستان در فوتبال بوده است.
 

استاندار اصفهان خطاب به مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: باید ظرفیت فوتبال اصفهان حفظ شود و دلیل اینکه چرا تیم‌های فوتبال سپاهان و ذوب آهن در رده‌های دوازدهم و دهم جدول لیگ برتر قرار دارند بررسی شود چون این افت قابل پذیرش نیست.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این اصفهان خود را در رشته وزنه‌برداری نشان نداده بود اما با کسب عناوینی مثل قهرمانی سهراب مرادی، استان اصفهان نشان داد در این بُعد هم قابلیت دارد. در مورد رشته هندبال می‌دانستم که اصفهان قابلیت خوبی داشته و درحال فعالیت است. همچنین در ورزش‌های رزمی و رشته‌های ورزشی مختلف دیگر نیز اصفهان قابلیت و پتانسیل بالایی دارد.

انتقاد از عدم رشد ورزش همگانی در استان اصفهان
مهرعلیزاده گفت: توصیه من به مسئولان این است که غیر از ورزش‌های قهرمانی، به ورزش همگانی هم اهمیت دهند. واقعاً تعجب می‌کنم که چرا در اصفهان ورزش همگانی آنچنان که باید بدرخشد، ندرخشیده است در صورتی که در استان های معمولی و کوچک فعالیت‌های خیلی خوبی در حوزه ورزش همگانی صورت می‌گیرد.
استاندار اصفهان افزود: فکر می‌کنم در سال ۱۳۸۰ و برای برای اولین‌بار در تهران پیاده‌روی خانوادگی «یا علی» با نام ۱۱۰ از میدان آزادی تا استادیوم آزادی برگزار کردیم و جوایزی به‌ قید قرعه‌کشی به تعدادی اهدا شد. برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی باید در اصفهان فرهنگ‌سازی شود که در مناسبت‌های مختلفی که به هر سازمان مربوط می‌شود همایش پیاده‌روی برگزار کنند.
وی تصریح کرد: برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی بستری را فراهم می‌کند که جوانان از اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی فاصله گرفته و به ورزش و سلامت روی آورند و از افسردگی و دوری نسل جوان با والدین خود جلوگیری می‌کند.
مهرعلیزاده اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مثل کره، ژاپن و به ویژه در اروپا در آپارتمان‌هایی با مساحت حتی کوچک، دستگاه‌های بدنسازی و تردمیل گذاشته‌اند و مردم با حضور یک متخصص و کارشناس ورزش در این مکان‌ها به ورزش بدنسازی می‌پردازند. در اروپا نهایتاً ساعت ۶ و ۷ بعدازظهر همه مکان‌های شهر تعطیل است و تنها چراغ‌هایی که روشن است محل‌های بدنسازی و تناسب اندام است.
استاندار اصفهان افزود: در اروپا کاری کرده‌اند که مردم برای سلامتی خود و ورزش کردن وقت بگذارند و ورزش را جزئی از زندگی و حفظ سلامت خود می‌بینند. در اصفهان چیزی که تا الان من متوجه شده‌ام این است که میل به ساختن سالن‌های چندمنظوره بیشتر است. سالن‌های چندمنظوره خوب است اما هزینه بالایی داشته و به صورت محدود می‌توان توسعه یابد.
وی خطاب به مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، تأکید کرد: سعی کنید در اعطای مجوزهای مورد نیاز به مردم برای احداث باشگاه‌های کوچک بدنسازی و تناسب اندام کمک کنید و اگر نیاز است به آن‎ها وام نیز بدهید، چراکه هرچه تعداد این باشگاه‌های بدنسازی و فیتنس افزایش یابد مردم بیشتر به سمت ورزش کشانده می‌شوند و به سلامتی مردم کمک بیشتری می‌شود.
مهرعلیزاده تصریح کرد: هرچه شرایط ساخت باشگاه‌های بدنسازی و فیتنس را تسهیل کنیم و تعداد آن‌ها نه فقط در شهر اصفهان که در سراسر استان افزایش یابد و از نظر فنی و اصولی و پزشکی- ورزشی نظارت دقیق بر روی این اماکن صورت گیرد، سلامت در جامعه بیشتر می‌شود.

کد خبر 331651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.