تغذیه مناسب سنگ بنای درمان دیابت است

هر روز تعداد کودکان مبتلا به دیابت درحال افزایش است برخی از کودکان حتی قبل از تولد در حالیکه در شکم مادرشان هستند به دیابت مبتلا هستند و دلیل این افزایش شدید ابتلا به دیابت به دلیل شیوه زندگی ناسالم امروزی است.

به گزارش گروه سلامت سرویس علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، دیابت یا بیماری قند نوعی بیماری خاموش ناشی از بروز اختلال در متابولیسم (سوخت و ساز) بدن انسان است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف با کمبود انسولین یا پاسخ ندادن به انسولین در بدن بیمار همراه می باشد.

دیابت نوع یک بیشتر بین نوجوانان و کودکان شایع است؛ البته امروزه این مرزبندی سنی برای دیابت تغییر کرده و به علت شیوه نادرست تغذیه و زندگی ماشینی بسیاری از کودکان و نوجوانان به دیابت نوع دو هم مبتلا می شوند.

دیابت نوع یک همان دیابتی است که در گذشته به نام دیابت کودکان شناخته می شد. این دیابت به رغم اسمش ممکن است فرد ۸۰ساله را هم مبتلا کند، به همین دلیل دیگر دیابت کودکی نامگذاری نمی شود، اما شیوع بیشتر این نوع دیابت همچنان در سنین زیر ۳۰ سال، کودکان ۶ تا ۷ ساله و نوجوانانی که در مرحله بلوغ قرار دارند، است.

 دیابت نوع یک که بیشتر جنبه ژنتیکی دارد با محیط نامناسب در کودکان به وجود می آید به این صورت که سلول های بتا لوزالمعده که مسئول تولید انسولین هستند یا نمی توانند انسولین تولید کنند یا آنقدر این تولید کم است که بدن را با کمبود این هورمون مواجه می کنند.

در واقع سلول های دفاعی بدن سلول های خودی را مورد حمله قرار می دهند و سلول مولد انسولین را نابود می کنند که در این بین پزشکان با تزریق انسولین مورد نیاز، بدن را در حالت مناسب خود نگه می دارند.

گاهی پدر و مادر ها متوجه می شوند فرزندشان با اینکه دچار پرنوشی و پرخوری است، اما کسل است، لاغر و نحیف شده و حال عمومی اش خوب نیست، ولی نمی دانند مشکل چیست.

متخصصان غدد تاکید می کنند اگر پدر و مادری چنین نشانه هایی را مشاهده می کنند، باید آن را جدی بگیرند، چراکه این نشانه ها می تواند نشانه ابتلای کودک به دیابت باشد .

دیابت کودکان زیر ۱۱ سال بروز می کند و تا پایان عمر با کودک همراه است و زمانی ظاهر می شود که پانکراس (لوزالمعده) تولید و ترشح انسولین را متوقف می کند.

دیابت در کودکان بر خلاف بزرگسالان نهفته نیست و پس ازسه هفته علایم آن پیشرفت می کند؛ اگر خانواده ها در این مدت متوجه بیماری دیابت در کودکان خود نشوند ممکن است فرزند آنها دچار کاهش سطح هوشیاری به دلیل افزایش و پیشرفت دیابت شوند.

 تغییرات هورمونی در ابتلا به دیابت بی تأثیر نیست!

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: دیابت در اطفال با دیابتی که در بزرگسالان به وجود می آید، یک تعریف مشترک دارد، یعنی اگر فرد قند ناشتا بیشتر از ۱۲۶، قند ۲ ساعت بعد از غذای بالاتر از۲۰۰ و اگر قند به صورت اتفاقی بالای۲۰۰ داشته باشد و بیمار برخی علایم همچون پُر نوشی، پُرخوری و پُر ادراری را دارا باشد و این علایم در دو هفته اخیر زمان چکاب اتفاق افتاده باشد، فرد دچار دیابت شده است.

دکتر مژگان نوریان تصریح می کند: دیابت جزو  بیماری های متابولیک محسوب می شود و بدن در این بیماری نمی تواند متابولیسم قند ها را انجام دهد و به همین دلیل میزان قند خون افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه دیابت ممکن است از همان زمان آغاز تولد اتفاق افتد، می افزاید: هر چه سن افزایش پیدا کند به خصوص در سن بلوغ احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد، البته تغییرات هورمونی هم بی تأثیر نیست!

متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان می کند: در دیابت نوع یک که مخصوص کودکان و نوجوانان است و دیابت نوع ۲ که مخصوص بزرگسالان است، اساس رژیم غذایی یکسان است.

وی  تغذیه مناسب را سنگ بنای درمان دیابت می داند و ادامه می دهد: آگاهی خانواده ها از اینکه چه غذایی به کودکان مبتلا به دیابت بدهند، بسیار مهم است.

دکتر نوریان با تاکید بر رژیم غذایی صحیح، اظهار می کند: بیشتر انرژی روزانه بدن ما را غذاهایی حاوی نشاسته ها، برنج، سیب زمینی و ماکارونی تشکیل می دهند که جایگزین هم دارند اما در مصرف چربی ها و قندهایی که به غذاها اضافه می شوند، باید بسیار دقت کرد.

وی تصریح می کند: باید توجه داشته باشیم با عنایت به اینکه کودکان در حال رشد هستند، انرژی کافی باید دریافت کنند، این در حالی است که بعضاً خانواده ها گاهی به اشتباه گمان می کنند چون فرزندان آنها دچار دیابت هستند، باید غذای کمتری نسبت به افراد سالم دریافت کنند در حالی که فقط باید اجزای غذا را تفاوت قائل شد.

به گفته متخصص تغذیه و رژیم درمانی، باید از مصرف بیش از حد مواد غذایی مورد تاکید متخصص تغذیه، خودداری کرد تا سلامتی بدن حفظ شود.

وی اضافه می کند: دیابتی ها باید تعداد وعده غذایی خود را به ۵ وعده افزایش داده اما حجم آن را کاهش دهند.

دکتر نوریان تاکید می کند: وقتی رژیم غذایی در نظر گرفته می شود، نباید تزریق انسولین را قطع کرد بلکه باید دوز آن را تغییر داد.

وی یادآور می شود: همه میوه ها قند دارند، به عنوان مثال وقتی یک موز کوچک ۱۳۰ گرمی استفاده می کنید باید بدانید که مقدار قند موجود در آن  برابر با سیب و پرتقال است؛ البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شیرینی میوه ها به خاطر نوع آنها است نه قند موجود در میوه ها!

به کودک تان آگاهی های لازم را بدهید!

بیماری دیابت  به معنای پایان زندگی یا کوتاه شدن آن نیست، برعکس دیابتی ها می توانند ۸۰ یا ۹۰ ساله شوند و به طور نرمال به زندگی باکیفیت خود ادامه دهند. این بیماری به راحتی کنترل می شود و این بیماران با تحت نظر پزشک بودن و تنها نیاز به تزریق و کمی مراقبت در تغذیه به زندگی معمولی خود ادامه می دهند.

یمار با گرفتن انسولین از راه تزریق می تواند به زندگی خود ادامه دهد، اما به رغم تلاش پزشکان درمان قطعی یا شیوه های دیگری مثل خوردن یا اسپری انسولین وجود ندارد.

در دیابت کودکان؛ مادرها و پدرها نقش مهمی ایفا می کنند. به طور حتم کودک ۷ یا ۸ ساله توانایی تشخیص و درمان ندارد و این والدین هستند که باید با مراقبت به او آگاهی لازم را بدهند. به کودک راجع به زمان تزریق و بیماری اش دروغ نگویید. مراقب باشید در این زمان بحرانی درست عمل کنید؛ از کاه کوه نسازید و استرس های خود را به کودک تان منتقل نکنید.

سعی کنید او را در کارهای درمانی اش دخیل کنید؛ از کارهای جزئی مثل آوردن دستگاه گرفته تا آموزش نحوه کنترل قند خون که بسیار مهم است

خلاصه سعی کنید تمام دانسته های تان راجع به بیماری را در اختیار کودک تان قرار دهید. او را نترسانید حالا که قرار است یک عمر با این بیماری همراه باشد، برایش تصویر وحشتناکی از دیابت  ترسیم نکنید.

حتما از کادر پزشکی کمک بگیرید تا شما را آگاه تر کنند و هرجا تصور کردید جوابی برای سؤال های فرزندتان ندارید، سراغ روانشناس یا کادر درمانی بروید تا کودک تان را دچار بحران نکنید

.

 چک کردن قند کودکان و نوجوانان چهار بار در روز ضروری است؛ کودکان فعالیت بیشتری دارند و ممکن است در غذا خوردن خیلی محتاط نباشند از این رو برای پیشگیری از افزایش یا کاهش قند بهتر است قند مدام چک شود.

قند بالا برعکس افت قند به یکباره اتفاق نمی افتد و ممکن است به علت تب یا مثلا دندان درد ایجاد شده باشد؛ گر قند بالا برود و به حدود ۲۰۰ تا۲۵۰ برسد عملا در خانه کاری از دست کسی بر نمی آید و بهتر است کودک را به نزدیک ترین بیمارستان برسانید.

 بنابراین چک کردن قند کودکان و نوجوانان چهار بار در روز ضروری است.

کد خبر 331597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.