معلولیت ها به ۶ دسته تقسیم می‌شوند

معلولیت ها بر اساس اختلالاتی که عامل بروز آن است در ۶ بخش جسمی و حرکتی ، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات اعصاب و روان، حس بینایی، شنوایی، گفتاری تقسیم بندی می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بررسی تاریخ اختراعات، اکتشافات و تحولات اجتماعی نشان می‌دهد که در تمامی نقاط دنیامعلولانی هستند که با تکیه بر اراده‌های پولادین و بهره‌گیری از تدبیر و تلاش خوش توانسته‌اند این واقعیت را به اثبات برسانند که «انسان با اندیشه‌اش هویت می‌یابد نه با توانایی‌های جسمانی یا زیبایی ظاهری.»

امروزه افراد نابینا با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به بالاترین مدارج علمی و اجتماعی دست می‌یابندهمچنین دیگر ناشنوایان را در دنیای خلوت و خاموش، تنها نمی‌یابیم بلکه زندگی این افراد در سایه آموزش و فعالیت‌های اجتماعی، در مسیر پیوند با سایر آحاد جامعه قرار گرفته‌اند.

قوانینی که از حقوق معلولان حمایت می‌کنند صراحتاً بیان می‌دارند که فرد معلول نیز حق دارد تا همانند سایر اقشار مردم از آموزش، مسکن، رفاه و تأمین اجتماعی، اشتغال و تفریح برخوردار باشد و جامعه نیز موظف است با اتخاذ راهکارهای مناسب، امکان تحقق این خواسته‌ها را فراهم کند. هرچند کشور اسلامی ما با تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و پیوستن به کنوانسیون‌ جهانی حقوق افراد دارای معلولیت، خود را به احیای هویت اجتماعی و تحقق خواسته‌های معلولان متعهد ساخته است لیکن باید بپذیریم که طی این سال‌ها تلاش‌های ما در مسیر برابرسازی حقوق معلولان با کاستی‌های بسیاری همراه بوده است.

 معلولان می توانند به عنوان الگویی پسندیده و نیرویی اثرگذار در افراد سالم نیز انگیزه ایجاد کنند.

در خصوص توانبخشی در معلولیت ها گفتگویی داشتیم با «دکتر ابراهیم صادقی، متخصص ارتوپدی فنی» که مشروح آن در ادامه از نظرتان خواهد گذشت:

معلولیت چست؟

هر نوع ناتوانی در زندگی مستقل یک فرد اثر گذار باشد را معلولیت میگویند. اما معلولیت ها عمدتا به ۲ شیوه سنتی ومدرن تعریف می شود.

معلولیت در حوزه سنتی به هر پدیده ای که باعث از دست رفتن برخی توانایی ها شود و فرد نتواند زندگی مستقلی داشته باشد تعریف می شود و اما معلولیت در حوزه مدرن،  فقدان و یا کاهش سهیم شدن در زندگی اجتماعی یاد می شود.

معلولیت ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

معلولیت ها بر اساس اختلالاتی که باعث بروز آن می شود تقسیم بندی می شوند.

معلولیت ها به ۶ دسته جسمی و حرکتی ، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات اعصاب و روان، حس بینایی، شنوایی، گفتاری تقسیم بندی می شود.

فردی که نقص عضو، فلج حرکتی و یا قطع عضو داشته باشد دارای معلولیت جسمی و حرکتی است، همچنین به فردی که دارای اختلال ذهنی باشد عقب مانده ذهنی می گویند.

از دیگر معلولیت ها می توان به اختلالات اعصاب و روان اشاره کرد که فرد نمی توانند هیجانات خود را کنترل یا استفاده کند.

همچنین برخی افراد به کم بینایی، عدم بینایی و کاهش بینایی مبتلا هستند و برخی دیگر از افراد کم شنوا و ناشنوا هستند.

اختلالات گفتار از دیگر معلولیت ها است که فرد در ارتباط با افراد دچار مشکلاتی  می شود.

علل معلولیت ها چیست؟ 

علت به وجود آمدن معلولیت ها به ۴ دسته مادرزادی، بیولوژیکی یا زیستی، سوانح و عوامل محیطی، فرهنگی و اجتماعی تقسیم بندی می شود.

به چه افرادی معلول نمی گوید؟

به طور مثال فردی که نابینا است را نمی توانیم به آن معلول بگویم و زمانی به او لقب معلولیت داده می شود که نابینایی فرد باعث محدودیت او باشد و نتواند زندگی مستقل و تحصیلات داشته باشد؛ اما شخصی که بینایی ندارد اما می توانند تحصیلات و شغل مورد علاقه خود را به دست آورد آن فرد دارای اختلال بینایی است اما معلول نیست.

آیا معلولیت در دوران جنین قابل تشخیص است؟

با پیشرفت علوم تا حد بسیار زیادی معلولیت در دوران جنین قابل تشخیص است.

آیا فشارخون و دیابت زنان باردار باعث معلولیت جنین می شود؟

افراد مبتلا به فشار خون و دیابت از موارد بارداری پر خطر است که باید تحت نظر پزشک خود باشند و اگر تحت مراقبت پزشک باشند مشکلی برای جنین به وجود نمی آید.

بیماری اوتیسم جزو معلولیت های ذهنی محسوب می شود؟

اوتیسم جزو معلولیتهای ذهنی محسوب می شود که می توانند عوارض حرکتی را به دنبال داشته باشد.

بیماران سکته مغزی دچار اختلالات حرکتی می شوند؟

سکته مغزی یکی از مشکلات عصبی است که برخی از افراد را دچار اختلالات حرکتی می کند و سکته مغزی درگیر یک نیمه بدن می شود.

هچنین دیابت نیز ممکن است با سکته مغزی ترکیب و توانبخشی افراد را سخت کند ولی بازهم می شود اقداماتی برای بهبود بیمار انجام داد.

چه عواملی در پیشگیری از معلولیت موثر است؟

برای پیشگیری از معلولیت راهکارهای مختلفی وجود دارد. بر این اساس افراد قبل از تولد فرزندان باید به این موارد توجه کنند تا فرزندی با معلولیت شدید به دنیا نیاید.

همچنین سلامت مادر و کودک و مراقبت های دوران بارداری و بعد از بارداری بسیار مهم است و باید مادران به طور حتم به این مهم توجه ویژه کنند.

از دیگر نکاتی که باید برای پیشگیری از معلولیت توجه کرد پیشگیری در سوانح است؛ از همین رو رعایت نکات ایمنی مانند ارتقا وسایل ایمنی و رعایت قوانین و مقررات رانندگی از جمله ضروریات است. همچنین موارد ایمنی باید در دستگاه های کارخانه ها رعایت شود تا ریسک حوادث کاهش یابد.

توانبخشی چیست؟

مجموعه اقداماتی که باعث ارتقا سطح عملکرد افراد دارای اختلال شود، توانبخشی می گویند. درتوان بخشی اختلالات بررسی و براساس اختلالات اقدامات لازم انجام می شود، همچنین برنامه توابخشی افراد براساس سن و نوع اختلال متفاوت است.

 د رسنین پایین و برخی از بیماری ها اقدام زود هنگام برنامه توانبخشی در اولویت قرار دارد و نباید بگذاریم دوران طلایی از دست برود.

هدف از توانبخشی چیست؟

در توانبخشی ۲ هدف مهم دنبال می شود همچون بازگشت فرد به زندگی مستقل به خصوص افرادی که دارای معلولیت شدید هستند و هدف دیگر توانبخشی نیز بهبود کیفیت زندگی افراد معلول و یا کم توان است.

زمان اجرای برنامه توانبخشی چقدر است؟

زمان اجرای برنامه توانبخشی بسته به شدت ضایعه دارد و ممکن است برنامه در دوران کوتاه مدت و بلند مدت اجرا شود.

اقدامات توانبخشی به چند دسته تقسیم می شود؟

اقدامات توانبخش به اقدامات بالینی، آموزش های ذهنی، توانبخشی اجتماعی تقسیم بندی می شود.

اقدامات توانبخش  بالینی شامل خدمات کاردرمانی، فیزیوتراپی،  شنواشناسی و غیره است.

آیا شیوه کار درمانی موثر است؟

کار درمانی مفید است اما باید شدت اختلال تشخیص داده تا اقدامات لازم انجام  و برخی از نواقص درطول زندگی درمان شود.

مشکلات توانبخش چیست؟

علوم سلامت در ذات خود مفهمومی چند بُعدی هستند و زیبایی خلق انسان یک بُعدی نیست از همین رو باید به سلامتی انسان از چند نظرنگریست. همچنین مشکلات معلولان چند بعدی است و یکی از مشکلات آنان که مقدماتی به نظر می رسد اما بسیار مهم است مشکلات فرهنگی است در جامعه یک مشکلی داریم به نام ترحم و نباید با معلولان با ترحم نگاه شود وحقوق آنان باید به طور حتم رعایت شود .

متاسفانه برخی از افراد در پیاده روها و پارکینگ های که برای معلولان مناسب سازی شده توقف و باعث به وجود آوردن برخی از مشکلات برای معلولان می شوند لذا افراد باید به حقوق این افراد احترام بگذارند و از پارک خودرو یا موتورسیکلت خود در مکان های که ویژه معلولان است خودداری کنند تا آنان نیز با آسایش خاطر وارد جامعه  شوند.

معلولان نیاز به حضور در جامعه دارند و این امر نیز برای معلولان مهم است. از همین رو باید زیر ساخت های لازم و احتیاجات آنان برای حضور آنان در جامعه فراهم شود تا بدون دغدغه فکری و استرس وارد جامعه شوند.

کد خبر 331524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهورا IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    با احترام آیا فردی که به دلایل چندگانه (پوکی شدید استخوان به دلایل ژنتیکی و محیطی و ... {که قبلا با از دست رفتن بیش از 95 درصد بافت دندان ها و ترمیم برخی جهت انجام بلع و جلوه طبیعی داشتن} با مشقاتی آنها را نگه داشته ولی در سن قبل از 40 سالگی همه آنها را از دست میدهد و فقط گزینه پروتز مصنوعی میماند, (که هزینه تهیه آن را هم ندارد) نوعی معلولیت محسوبب میشود. من الان دچار مشکلات عدیده افسردگی, بیکاری, انزوای اجتماعی و... به همین دلیل عدم وجود دندان در 2 سال قبل شدم و الان سن ام 40 سال است. چه پیشنهادی دارید؟ آیا وام ییا تسهیلی جهت کاشت دنندان اختتصاص میابد و باتوجه به حدود زمانی و ... امکان کاشت حدودا تمام دندان ها وجود دارد؟ متشکر میشوم جواب بدهید و راهنمایی فرمایید. همچنین شماره تماس, جسارتا تقدیم میگردد. 09159859637