ایرادات گذشته درلایحه بودجه۹۷ حذف شود/یارانه‌های پنهان وصندوق‌های بازنشستگی سم مهلک اقتصاد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در سال جاری بودجه جاری از بودجه عمرانی پیشی گرفت، بنابراین در بودجه سال ۹۷ باید نسبت بودجه جاری به بودجه عمرانی تفاوت داشته باشد، گفت: وجود اوراق بهادار اسلامی در بودجه سال ۹۶ موجب بدهکار شدن کشور شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تقدیم لایحه بودجه ۹۷ توسط دولت به مجلس و تفاوت هایی که باید با بودجه سال های گذشته داشته باشد، اظهار داشت: بودجه سال ۹۷ باید خالی از اشکالات بودجه سال گذشته باشد.

وی غیر واقعی بودن نرخ دلار را یکی از ایرادات بودجه سال ۹۶، عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سال جاری بودجه جاری از بودجه عمرانی پیشی گرفت، بنابراین در بودجه سال ۹۷، نسبت بودجه جاری به بودجه عمرانی باید تفاوت داشته باشد.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و برودجه مجلس، طی سال های ۸۹ تا ۹۶ بودجه جاری کشور ۵ برابر شده که این به ضرر کشور و عموم مردم است.

۱۲ درصد منابع دولت خرج صندوق های بازنشستگی می‌شود

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد منابع دولت برای صندوق های بازنشستگی خرج می شود، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد منابع صندوق بازنشستگی کشوری و ۹۵ درصد منابع صندوق های لشکری توسط دولت تامین می شود.

حاجی دلیگانی به وضعیت پروژه های عمرانی در بودجه اشاره کرد و بیان داشت:  در بودجه سال های گذشته پروژه های نیمه تمامی وجود دارد که به دلیل عدم بهره برداری به موقع از آنها اکنون دچار استهلاک شده اند؛ به طور معمول سرمایه اولیه این پروژه ها برآورده می شود و در سال های مختلف اعتباراتی به آنها تخصیص می یابد، اما با توجه تورم و رکود موجود در کشور، طولانی می شود که این به ضرر اقتصاد است و نمی تواند نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت خصوصی سازی، گفت: علیرغم اینکه واگذاری سهام برخی از شرکت های دولتی از سال ۸۸ تا ۹۵ حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بوده اما این واگذاری ها به نحو درست انجام نشده است.

افزایش بودجه شرکت های دولتی به بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶

به گفته این نماینده مجلس، در این شرایط بودجه شرکت های دولتی از ۱۹۸ هزار میلیارد تومان در سال ۸۸ به بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی با انتقاد بر اینکه نه مجلس و نه دولت هیچگونه نظارتی بر نحوه درآمد و هزینه بودجه دولتی ندارندو بودجه عمومی دو برابر شده است، افزود: تعدادی از این شرکت ها زیان ده هستند که وجود آنها آسیب بودجه محسوب می شوند.

حاجی دلیگانی همچنین ایراد دیگر بودجه ۹۶ را اوراق بهادار اسلامی دانست که موجب بدهکار شدن کشور شده است، افزود: در سال جاری، ۵ هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود این اوراق باید پرداخت شود.

وی در ادامه با اشاره به یارانه های پنهانی که در حال پرداخت برای اقلامی است که هیچ نفعی برای مردم ندارد، گفت: این یارانه ها به ضرر اقتصاد است و تنها برخی نفع زیادی از آن می برند و عده ای از آنها بی بهره هستند.

۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان ۵ فرآورده اصلی نفتی

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس تصریح کرد: ۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان ۵ فرآورده اصلی نفتی است که با وجود مشکلات اقتصادی امروز پرداخت می شود.

وی درصد وابستگی بودجه کشور به نفت را یکی دیگر از اشکالات موجود در بودجه دانست و بیان داشت: سال ۹۷ اولین سال شروع اجرایی برنامه ششم است و باید احکام برنامه ششم در بودجه سال ۹۷ لحاظ شود.

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه اگر دولت به برنامه ششم توجه کند، می تواند در رسیدن به برنامه موثر باشد، تصریح کرد: در چند بخش برنامه ششم درباره شفافیت در پرداخت ها، بستن قراردادها، موافقت نامه ها تاکیدهای زیادی شده و دولت نیز در خصوص حامل های انرژی و یارانه ها باید تصمیم درستی بگیرد.

ردیف اعتباری پروژه های استان اصفهان در بودجه 97 کاهش نیابد

وی در ادامه در خصوص وضعیت اصفهان در بودجه ۹۷، بیان داشت: با توجه به اینکه دولت بخشنامه کرده که هیچ پروژه جدیدی پیوست بودجه نباشد، تصور می شود در بودجه ۹۷ نیز تغییر خاصی ایجاد نشود.

عضو کمیسیون برنامه و برودجه مجلس تاکید کرد: دولت و نمایندگان استان باید توجه داشته باشند که تعداد ردیف اعتباری پروژه های استان اصفهان در بودجه از نظر محتوا کاهش پیدا نکند.

وی تصریح کرد: باید ردیف اعتبار پروژه هایی چون بهشت آباد، سد تونل کوهرنگ، مترو، قطار سریع السیر اصفهان- تهران و ... در بودجه ۹۷ با توجه ویژه به درستی لحاظ شود.

کد خبر 331405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.