مالچ پاشی یک هزار هکتار از زمین های بیابانی شرق اصفهان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: با توجه به افزایش اعتبارات دولت در مواجهه با پدیده بیابان زایی امسال حدود یک هزار هکتار از زمین‌های بیابانی شرق اصفهان که کانون‌های اصلی بحران هستند، مالچ پاشی می شوند.

خبرگزاری ایمنا - گروه جامعه،  ریزگردها پس از خشکسالی اصلی ترین چالش زیست محیطی هستند که استان اصفهان با آن درگیر است. وجود ۱۶ کانون بحرانی ریزگرد در استان وضعیت را بحرانی تر کرده است.  دشت سجزی و منطقه نائین تا انارک  از اصلی‌ترین کانون های بحران زای استان هستند. کانون های که باید در اولویت برنامه ریز ها قرار بگیرند. از همین رو هفته گذشته طرح مقابله با بیابان زایی  و ریزگردها در شرق اصفهان با  اجرای پروژه ۴۰۰ هکتاری مالچ باشی و کاشت ۵۰۰ هکتار نهال با حضور استاندار اصفهان آغاز شد. طرحی که اجرای آن در بلند  مدت در کاهش اثرات ریزگردها و مقابله با بیابان زایی در استان بسیار تاثیر گذر خواهد بود.  

ضرورت مقابله با گسترش بیابان

پدیده تخریب سرزمین و تغییر اقلیم از جمله معضلاتی است که طی سال های اخیر با قرار گرفتن ایران در کمربندی خشک و نیمه خشک در حال پیش روی است. از طرفی رشد مشکلاتی چون  کاهش درآمدهای اقتصادی ساکنان جوامع  محلی، گسترش فقر و افزایش مهاجرت به شهرها تأثیر بسیاری در گسترش بیابان های کشور داشته است. به طوری که بر اساس اظهارات خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری  در حال حاضر  ۵.۳۲ میلیون هکتار از اراضی کشور را بیابان ها تشکیل می دهند.

دولت نیز  امسال با افزایش بودجه طرح های بیابان زدایی و مبارزه با ریز گردها، بودجه بیابان زدایی را نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داده است. در وقع اعتبار امسال برای بیابان زدایی در کشور ۹ هزار میلیارد ریال اعلام‌شده و این مقدار اعتبار ملی نیز برای کانون های بحرانی کشور در نظر گرفته شده است.

از کل اعتبار ملی طرح های بیابان زدایی سهم اصفهان با ۱۶ کانون بحرانی ۳۳۰ میلیارد ریال است. اعتباری  که گفته می‌شود مطابق با برنامه ششم توسعه سال آینده  مقدار آن افزایش خواهد داشت.  

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در رابطه با اجرای طرح های بیابان زدایی استان در گفت و گو با ایمنا اظهار داشت: طرح بیابان زدایی جزو پروژه‌های مصوب اداره کل منابع طبیعی است  که از سال ۱۳۵۴ تاکنون از محل اعتبارات ملی، استانی و ستاد بحران استانداری اجرا شده و کماکان هم بر اساس اعتباراتی که دولت تخصیص می‌دهد؛ این پروژه ادامه دارد.  

عبدالرضا مهاجری با اشاره به تفاوت مناطق بیابانی با کویری افزود: مناطقی که در آن‌ها هیچ رویشی انجام نمی‌گیرد کویر است چون در این مناطق شرایط خاک واقلیم به گونه ای است که گیاه امکان استقرار در آن را ندارد. بنابراین احیای چنین مناطقی بسیار پرهزینه است. ولی در بیابان شرایط استقرار گیاه وجود دارد و با  استقرار گیاه در این نواحی می توان از تبدیل شدن این نواحی به کویر جلوگیری کرد.  

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: محدوده بیابان در شهرستان هایی چون شاهین‌شهر، میمه، برخوار و اصفهان ۲۴۰ هزار هکتار است. همچنین در استان اصفهان ۱۶ کانون فرسایش بادی فعال وجود دارد که مهم ترین آن‌ها سجزی در ۲۰ کیلومتری اصفهان و جاده نائین –انارک در ۱۸۰ کیلومتری شرق این شهرستان است و بیشترین آسیب از این 2 منطقه به جاده‌ها، مزارع، مناطق مسکونی و... وارد می شود. مهاجری یادآور شد: خوشبختانه دراستای مقابله با مشکل ریز گردها، تا کنون طرح‌ها و برنامه‌های متعددی اجراشده است. به‌ عنوان‌ مثال طرح بزرگ نهال‌کاری ۱۰ هزار هکتاری شرق اصفهان که از سال ۹۳ آغاز شد ازجمله اقداماتی است که برای مقابله با ریزگرها در استان اصفهان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: تا به‌ حال در سطح ۱۶ کانون فرسایش بادی اصفهان، ۳۰۰ هزار نهال کاری انجام شده است که ۹ هزار هکتار آن مربوط به منطقه شرق اصفهان است. این مسئول  در رابطه با تأثیر این نهال‌کاری در رفع آلودگی هوا گفت: ایجاد هر هکتار جنگل متراکم، توانایی تولید ۲ ونیم تن اکسیژن در سال، کنترل ۷۶ تن گرد و غبار در سال و جاذب ۸ تن CO۲ جو را دارد.

مهاجری تصریح کرد: با توجه به اهمیت چنین طرحی امسال، دولت اعتبار بسیار خوبی برای طرح های بیابان زدایی و مبارزه با ریز گردها در کشور اختصاص داده است. این‌گونه که پس از گذشت ۳ دهه نمایندگان در بودجه سال ۹۶  مبلغ ۳۹۰ میلیارد تومان تأمین مالچ توسط شرکت نفت را مصوب کردند و اداره کل منابع طبیعی هم در نظر دارد حدود یک هزار هکتار از زمین‌های بیابانی شرق اصفهان که کانون‌های اصلی بحران را تشکیل می‌دهد، مالچ پاشی کند.

 وی ادامه داد: ۴۰۰ هکتار از این کانون‌های بحران داخل پایگاه هوایی شهید بابایی و ۶۰۰ هکتار هم در شهرستان آران  بیدگل واقع است.  وی در رابطه با مزایای مالچ پاشی توضیح داد: این اقدام باعث تثبیت شن های روان می شود به طوری که با این روش در چنین مناطقی درخت کاری ونهال کاری بیشتری می‌توان انجام داد درحالی‌که بدون مالچ باشی با وزش باد نهال های کشت شده از بین می‌روند.

کد خبر 331247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.