واکنش های گسترده جهانی به تصمیم ترامپ

پس از اعلام تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، شمار زیادی از مقام ها و مسئولان کشورهای اروپایی، آسیایی ، عربی و اسلامی و همچنین سازمان ها و نهادهای بین المللی با واکنش به این تصمیم آن را محکوم و این اقدام را مانع تحقق صلح در منطقه خواندند.

به گزارش ایمنا به نقل از ایرنا، کشورهای عربی و اسلامی در واکنش به تصمیم ترامپ آن را خلاف قوانین بین المللی خوانده و محکوم کردند.


**شیخ نعیم قاسم قائم مقام حزب الله لبنان: مساله فلسطین هیچ راه حلی جز مقاومت ندارد.
** تشکیلات خودگردان فلسطینی: تصمیم دولت آمریکا مغایر و مخالف با توافقات بین المللی و دوجانبه است.
**وزارت خارجه ایران اقدام دولت آمریکا را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار قطعنامه های بین المللی دانست.
** تونس: تصمیم ترامپ صلح را تهدید می کند و نقض توافق های بین المللی است.
**رئیس جمهوری مصر: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا آینده صلح را به خطر می اندازد و این اقدام محکوم است.
** وزارت خارجه اردن: همه اقدامات اسرائیل در قدس که با هدف تغییر شکل و شرایط قانونی حاکم بر این شهر صورت می گیرد، باطل است.
** رئیس جمهوری لبنان: تصمیم ترامپ روند صلح را تهدید می کند و ثبات منطقه را برهم می زند.
** حزب الله لبنان: مساله فلسطین راه حلی جز مقاومت ندارد.
** ریاست جمهوری سوریه: آینده قدس را نه کشوری و نه رئیس جمهوری مشخص نمی کند بلکه تاریخ آن تعیین می کند.
** وزیر خارجه قطر: تصمیم ترامپ اقدامی خطرناک و باعث نابودی همه تلاش ها برای برقراری صلح است.
**'اسماعیل رضوان' از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس): تصمیم ترامپ درهای جهنم را به روی منافع آمریکا در منطقه خواهد گشود.
**سخنگوی وزارت خارجه عراق: تصمیم ترامپ ضربه زدن به هویت شهر قدس و ارزش دینی و عقیدتی این شهر نزد تمامی ادیان به ویژه مسلمانان است و این اقدام محکوم است.
**'احمد جبریل' دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین - فرماندهی: تنها گروهی که هیچ سهم و حقی در فلسطین و قدس و تاریخ آن ندارند صهیونیست ها هستند.
**وزارت خارجه کویت: به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس مغایر تصمیمات بین المللی است.
**دیوان پادشاهی عربستان: از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل متاسفیم و امیدواریم که دولت آمریکا در تصمیم خود بازنگری کند.
** وزارت خارجه بحرین: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تلاش ها برای رسیدن به حل نهایی و مورد نظر در مساله فلسطین را از بین می برد.
** وزارت خارجه الجزایر: الجزایر تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم می کند.
** رئیس جمهوری سودان: اقدامات رژیم صهیونیستی در یهودی سازی قدس و برنامه های صهیونیست ها و آمریکا برای نقض قوانین حاکم در این شهر را محکوم می کنیم.
** مغرب: کاردار آمریکا در رباط را احضار کرد و وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای با حمایت از مردم فلسطین با آن ها اعلان همبستگی کرد.
** رئیس جمهوری فرانسه: تصمیم ترامپ تاسف آور است
** دبیرکل سازمان ملل: با هر موضوعی که صلح خاورمیانه را به خطر اندازد مخالفم
**«آلفونسو داستیس» وزیر امور خارجه اسپانیا هشدار داد که تغییر وضعیت شهر بیت المقدس ، یک مساله بسیار حساس است که باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.
**نخست‌وزیر انگلیس مخالفت خود را با تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام و تصریح کرد که این اقدام برای آینده صلح در منطقه سودمند نیست.
** صدراعظم آلمان: از موضع آمریکا درباره قدس حمایت نمی کنیم.
** فدریکا موگرینی: اتحادیه اروپا نگرانی جدی خود را از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره اورشلیم (قدس) و تبعاتی که این تصمیم ممکن است بر دورنمای صلح داشته باشد، اعلام می کند.
** رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه: اقدام ترامپ در قبال بیت المقدس تحریک آمیز است.
** ژاپن: موضع ما این است که مساله نهایی بیت المقدس باید از طریق مذاکره براساس قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل، در میان طرف های درگیر حل و فصل شده و مورد توافق قرار گیرد.
**شیخ الازهر مصر: ترامپ احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان را نادیده گرفت.
**ترکیه: وزارت خارجه ترکیه تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را «غیرمسئولانه» خواند و خواستار بازنگری واشنگتن در این تصمیم شد.
** پاکستان: وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه مطبوعاتی مخالفت خود را با تصمیم 'دونالد ترامپ' مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

قابل ذکر است که، شهر قدس که مسجدالاقصی - نخستین قبله مسلمانان - را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است. شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون مجموعا 8 قطعنامه در مورد قدس صادر کره است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده است.

شورای امنیت در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند. اقدام روز چهارشنبه ترامپ در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.

کد خبر 331095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.