سفر با خودروهای شخصی؛ جدال با امنیت

این روزها به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، مسافربرهای شخصی از جابه جایی مسافران درون شهری پا را فراتر گذاشته و برای سفرهای برون شهری در اطراف پایانه های مسافربری اقدام به جذب مسافر می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عده ای از مردم که پرداخت بهای کمتر کرایه سفر را فدای ایمنی سفر و امنیت خود می کنند، مشتریان مسافربرهای شخصی می شوند؛ جالبتر از آن ورود تاکسی های اینترنتی به این میدان بی در و پیکر است.

غافل از اینکه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در مسیرهای برون شهری بنا بر تاکید رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قانونی نیست و آنها به طور حتم حق فعالیت در جابجایی مسافران بین شهری را ندارند.

طبق قوانین موجود، هر کس می خواهد وارد حمل و نقل عمومی شود باید خودروی دارای پلاک «ع» (عمومی) باشد، این در حالی است که عده زیادی از رانندگان خودروهای شخصی یا تاکسی های اینترنتی در حال حاضر مبادرت به جابه جایی مسافران برون شهری می کنند بدون آنکه هیچ گونه نظارت یا اعمال قانونی متوجه آنها باشد یا این رانندگان را از ادامه فعالیت غیرقانونی شان منع کند.

به هر حال حمل و نقل عمومی تشریفات خاص خود را دارد و تمام خودروهایی که در این مسیر می‌خواهند فعالیت کنند باید پلاک «ع» داشته باشند.

فعالیت تاکسی های اینترنتی در مسیرهای بین شهری به صلاح اقتصاد کشور نیست و ماهیت آن با انجام سفرهای درون‌شهری متفاوت است.

با این حال وقتی خبرنگار ما به پایانه کاوه اصفهان مراجعه کرد، تعداد زیادی از خودروهای شخصی روبه روی پایانه نظر او را به خود جلب کرد که با قیمت های بسیار پایین تر از حد معمول مسافران را به سمت خودروهای خود جذب می کردند.

یکی از مسافرانی که در حال سوار شدن به یکی از این خودروها بود، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه دلیل استفاده از خودروهای شخصی علیرغم وجود اتوبوس های بین شهری در پایانه کاوه چیست؟، می گوید: این خودروها هم قیمت های کمتری دارند و هم سریعتر ما را به مقصد می رسانند.

رضا احمدی که قصد دارد برای شرکت در سمیناری به تهران سفر کند؛ اظهار می کند: من شماره راننده و خودرویی که می خواهم با آن مسافرت کنم را به پدرم داده ام تا چنانچه اتفاقی برایم افتاد، نشانه ای از من داشته باشد.

این که یک مسافر با آگاهی از اینکه نمی داند با چه شخصی قرار است به مقصد خود در شهری دیگر برسد و چه اتفاق های ناگواری ممکن است در انتظار او باشد، باز هم تن به انجام اینگونه سفر کردن بدهد، نکته قابل تأملی است!

یکی دیگر از مسافران خودروهای شخصی به ایمنا می گوید: تنها دلیل سفر کردن من با خودروهای شخصی افزایش بی رویه قیمت بلیت اتوبوس های بین شهری است.

یوسف علیزاده ادامه می دهد: نکته دیگر اینکه معمولاً هنگام خرید بلیت اتوبوس ساعتی را برای سفر اعلام می کنند، در حالی که در بیشتر مواقع با تاخیرهای یک ساعته یا حتی بیشتر همراه هستند؛ اما خودروهای شخصی با توجه به اینکه معطل تنها ۴ تا ۵ نفر مسافر هستند، زودتر راهی جاده می شوند.

برخورد قانونی با مسافربرهای شخصی وظیفه پلیس راهور است

وقتی برای بررسی اینکه نظارت بر فعالیت مسافربرهای شخصی و تاکسی های اینترنتی برای جابه جایی مسافران برون شهری بر عهده کدام سازمان یا نهاد است، با مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان تماس برقرار کردیم، پاسخ تأمل برانگیزی دریافت کردیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: مدیریت و نظارت بر تاکسی های دارای  پلاک «ت» و آژانس ها بر عهده سازمان تاکسیرانی است اما برخورد قانونی با مسافربرهای شخصی وظیفه پلیس راهور است.

حسین جعفری اضافه می کند: ما با مشاهده مسافربرهای شخصی می توانیم فقط تذکر دهیم اما نمی توانیم اعمال قانون کنیم؛ چرا که آنها تحت پوشش سازمان تاکسیرانی نیستند و به همین دلیل اعمال قانون در این باره وظیفه پلیس راهور است.

جابه جایی مسافران در جاده ها با خودروهای دارای پلاک «ع»

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان در خصوص تاکسی های اینترنتی که در مقابل پایانه های مسافربری اقدام به جابه جایی مسافران بین شهری می کنند، تاکید می کند: فعالیت تاکسی های اینترنتی در خصوص جابه جایی مسافران برون شهری کاملاً غیر قانونی است.

 محمد علی صلواتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: در نرم افزارهای مربوط به تاکسی های اینترنتی نیز این قابلیت وجود ندارد که مسافران بین شهری را جابه جا کنند اما برخی رانندگان ممکن است به صورت شخصی سفرهای برون شهری مسافران را انجام دهند.

وی تصریح می کند: برای جابه جایی مسافران در جاده ها، مطابق ضوابط سازمان حمل و نقل جاده ای باید رانندگان بخش سواری و اتوبوس کارت هوشمند دریافت کنند و وسیله نقلیه آنها باید پلاک عمومی «ع» داشته باشد.

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان ادامه می دهد: چنانچه گزارشی واصل شود که در جاده ها جابه جایی مسافران توسط مسافربرهای شخصی یا تاکسی های اینترنتی انجام شده، این وظیفه پلیس راه است که در جاده ها با این افراد برخورد قانونی داشته باشند و از تردد آنها جلوگیری کنند و سفرهای برون شهری مسافران را به رانندگان صلاحیت دار بسپارند.

وی با اشاره به اینکه در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان تاکنون گزارشی از پلیس راه مبنی بر  جابه جایی مسافران از طریق تاکسی های اینترنتی واصل نشده است، خاطرنشان می کند: چنانچه این موارد وجود داشته باشد، پلیس راه باید در جاده ها برخورد قانونی را با رانندگان خاطی انجام دهد.

صلواتی اضافه می کند: مسافران باید آگاه باشند چنانچه با خودروهای شخصی  قصد انجام سفر برون شهری دارند، اگر اتفاقی برای آنها حادث شود از امکانات بیمه ای برخوردار نخواهند بود اما اگر با اتوبوس ها و یا خودروهای دارای پلاک عمومی سفر کنند، بیمه هستند و بیمه مسئولیت خسارات را قبول می کند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر ایمنی و امنیت سفر برون شهری با خودروهای شخصی بسیار خطرناک است، اظهارمی کند: شرکت های مسافربری کاملاً تحت کنترل هستند و تخلفات آنها در کمیسیون ماده ۱۲ و تخلف رانندگان در کمیسیون ماده  ۱۱ مورد رسیدگی قرار می گیرد؛ بنابراین باید فعالیت آنها مطابق قانون باشد زیرا در غیر این صورت در کمیسیون ها مورد رسیدگی قرار می گیرند.

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان ادامه می دهد: مسافربرهای شخصی پاسخگوی قانون نیستند، بنابراین خود مردم باید رعایت کنند و از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

وی تصریح می کند: با توجه به اینکه نمی توان تشخیص داد افراد داخل خودروی شخصی اعضای یک خانواده هستند یا مسافران خودرو،  مسافران باید دقت کنند و از این خودروها به هیچ عنوان استفاده نکنند.

صلواتی اضافه می کند: در این راستا فرهنگسازی و آگاه سازی مردم وظیفه رسانه هاست تا مردم را از نظر امنیت و ایمنی سفر آگاه کنند.

وی سفر با اتوبوس های تحت نظر شرکت های مسافربری مستقر در پایانه های مسافربری را بسیار مطمئن خوانده و می گوید: رانندگان ناوگان بین شهری دوره های آموزشی مورد نیاز را پشت سر می گذارند، ضمن اینکه شرکت های مسافربری نیز صورت وضعیت دارند و مسافران نیز بیمه می شوند.

متأسفانه با توجه به اینکه نظارت و برخورد قانونی با مسافربرهای شخصی بر عهده پلیس راهور است، طی سه روز تماس با سرهنگ رضا رضایی- رییس پلیس راهور استان اصفهان، موفق به انجام مصاحبه با ایشان نشدیم تا مطلع شویم نظارت ها در این راستا با چه کمیّت و کیفیتی انجام می شود...

کد خبر 331065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.