ترامپ بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد

رئیس جمهور آمریکا دقایقی پیش فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را امضا کرد و گفت: من به این نتیجه رسیده‌ام که بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کنم و دستور داده‌ام مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس انجام شود.

به گزارش ایمنا به نقل از بی بی سی. ترامپ در حالی که مایک پنس، معاونش او را همراهی می‌کرد با اشاره به مصوبه کنگره این کشور در سال ۱۹۹۵ برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت‌المقدس، تاکید کرد که "زمان اجرایی کردن آن مصوبه مدت‌ها بود که به تاخیر افتاده بود". ترامپ همچنین رسما دستور انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت‌المقدس را صادر کرد اما گفت ایالات متحده همچنان به راه حل ایجاد دو کشور مستقل پایبند خواهد ماند.

با وجود آن که انتظار می‌رود این تصمیم آقای ترامپ التهاب جدید در خاورمیانه به راه بیندازد؛ اما رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنانش تاکید کرد که به رسمیت شناختن بیت‌المقدس از سوی آمریکا به معنای موضع‌گیری کاخ‌سفید به نفع یکی از طرفین مخاصمه نیست و تصمیم نهایی در باره مرزبندی و تقسیم بیت‌المقدس با اسرائیل و فلسطینیان است. ترامپ در حالی روزچهارشنبه (۶ دسامبر - ۱۵ آذر) این تصمیم را اعلام کرد که در چند روز گذشته بسیاری از رهبران و شخصیت‌های جهان نسبت به عواقب این اقدام هشدار داده بودند.

ساعتی پیش از سخنرانی آقای ترامپ، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنانی بیت‌المقدس را «شهری منحصر به فرد، مقدس برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان» خواند و خواستار آن شد که موقعیت این شهر طبق مصوبات سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی تعیین شود.

سازمان ملل متحد با توجه به آخرین معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها (۱۹۹۳ اسلو) بخش شرقی بیت‌المقدس را از اراضی اشغالی فلسطینیان می‌داند و ساخت و سازهای اسرائیل در این مناطق را غیرقانونی می‌شمارد.

با وجود اعلام رسمی تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس، ناظران می‌گویند که عملی کردن این تصمیم با توجه به زمان لازم برای ساخت ساختمان سفارت جدید، عملا افتتاح این سفارتخانه را به چند سال بعد و حتی پس از دوره فعلی ریاست‌جمهوری آقای ترامپ موکول خواهد کرد.

کد خبر 331055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.