سرمایه تنها باپهن کردن فرش قرمز نمی‌آید/جذب سرمایه های خُرد و کلان نیازمند اعتماد سازی است

لنجان_شهردار زرین شهر گفت: باید توجه داشت در دوره های گذشته تجربه خوبی در برخورد با سرمایه گذاران در زرین شهر نبوده است و یکی از نکاتی است که سعی شده در دوره پنجم مورد توجه قرار گیرد رفع موانع سرراه سرمایه‌گذاری در این شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، میثم محمدی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: شهرداری ها به عنوان نهادهایی اجتماعی، به واسطه تنوع و حجم خدمات ارائه شده، تبدیل به یک اَبرسازمان شده اند که وظیفه خطیری را در ارائه خدمت رسانی به مردم بر عهده دارند و امروزه نقش آنها در توسعه شهرها و تاثیر مستقیم آن بر توانمندسازی شهروندان غیرقابل انکار است.

وی افزود: از طرفی دیگر، به واسطه گستردگی و متفاوت بودن خدمات ارائه شده در شهرداری ها، علاوه بر دراختیار داشتن سرمایه های انسانی گسترده با تخصص های مختلف، مخاطبِ ارباب رجوعان بسیار با نیازهای کاملا متنوع هستند.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت شهرداری ها باید بتوانند با بهره گیری از رویکردهای نوین برنامه ریزی، از جمله برنامه ریزی استراتژیک، عملیاتی و اجرایی نسبت به شناخت مزیت ها و فرصت ها، محدودیت ها و تنگناهای شهر و شهرداری به گونه ای مناسب پرداخته و زمینه های ارتقا کیفیت و کمیت این نیاز ها و تحقق انتظارات را در ابعاد زمان و مکان در قالب وظایف سازمانی شهرداری مورد شناسایی و معرفی قرار دهند.

وی ادامه داد: در این راستا، شهرداری زرین شهر نیر تلاش کرده با ایجاد نگرشی سیستمی و کل نگر و تبدیل سازمان شهرداری به یک سازمان استراتژی محور، اهداف و استراتژی ها را عملیاتی و اجرایی کرده و با تبیین نقش های سازمانی و به کارگیری سازوکارهای وابسته به آن موجبات هم افزایی حوزه های عملیاتی و ستادی را فراهم وتحقق استراتژی ها را در دستور کار روزانه مدیران و کارکنان قرار دهد.

محمدی با اشاره به اینکه درحال حاضر بودجه شهرداری ها به شیوه سنتی شامل دو بخش جاری وعمرانی است که تطابقی با چارچوب برنامه استرات‍ژیک ندارد،اضافه کرد: بودجه شهرداری زرین شهر در سال جاری 50 میلیارد تومان پیش بینی شده که از این بودجه 18 میلیارد تومان جاری و 32 میلیارد هزینه های عمرانی است.

وی با بیان اینکه هر ساله بودجه شهرداری نسبت به روند رشد وصولی‌ها پیش‌بینی میشود، عنوان کرد: از بودجه پیش بینی شده شهرداری  زرین شهر در سال جاری تنها 16.6 میلیارد تومان محقق شده و نکته قابل توجه که در بودجه شهرداری زرین شهر خودنمایی می کند آن است بودجه پیشنهادی شهرداری بودجه ای واقعی نبوده چراکه عملکرد سال گذشته شهرداری زرین شهر حدود 35 میلیارد تومان بوده و در این میان 20 میلیارد تحقق نقدی و 15 میلیارد به صورت غیر نقدی بوده است.

شهردار زرین شهر بیان کرد: نتیجه گیری که از این مهم می توان داشت آن است که بودجه 50 میلیاردی برای شهرداری زرین شهر قطعا یک بودجه واقعی نبوده و چنانچه قرار بود بودجه ای واقعی برای شهرداری تدوین می شد باید بودجه ای 35 میلیارد تومانی و یا حداکثر 10 درصد افزایش بسته می شد.

وی خاطرنشان کرد: اما به جهت اینکه هزینه های جاری شهرداری بالا بوده و تناسب رعایت بودجه جاری و عمرانی نیز در قانون شهرداری ها در تناسب 60 به 40 است و این مسئله باید رعایت شود معمولا بودجه شهرداری به صورت کاذب و بالا تدوین می شود.

محمدی اذعان کرد: از سوی دیگر بودجه و ردیف های بودجه بر اساس درآمدهای ارزش افزوده و عوارض آلایندگی تحقق پیدا کرده و پیش بینی می شود اما با توجه وضعیت حاکم بر اقتصاد و مطالبات شهرداری های شهرستان لنجان شهرداری زرین شهر در خصوص عوارض آلایندگی در 8 ماهه سال جاری تنها 60 میلیون تومان دریافت کرده است و این در حالیست که در بودجه شهرداری این مهم 10 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

شهردار زرین شهر یادآور شد: میزان بدهی های شهرداری زرین شهر که ثبت و سند شده است حدود 40 میلیارد تومان بوده  که طی سالهای گذشته انباشته گردیده و از این مبلغ 10 میلیارد تومان بدهی جاری شامل مطالبات پرسنلی، مطالبات بیمه تامین اجتماعی، مالیات، رفاهیات و... بوده و 30 میلیارد تومان بدهی های عمرانی نیز شامل بدهی ها به پیمانکارن پروژه های شهرداری است.

شهردار زرین شهر با اشاره به روند پروژه شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر بیان کرد: بیش از 14 سال از عمر پروژه شهرک حمل‌ونقل می‌گذردکه در این مدت شاهد تغییر و تحول‌های بزرگی در حوزه اقتصادی و اجتماعی بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه شهرک حمل و نقل سرمایه گذار بخش خصوصی ورود پیدا کرده و پروژه از نظر پیشرفت فیزیکی در زمان خود پیشرفت خوبی داشته اما متاسفانه در 4 سال گذشته پروژه تعطیل شده که توقف این پروژه آثار بسیار سوء از نظر اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد از این رو عزم شهرداری اتمام پروژه به نحو احسن و با نظارت شورای شهر، سیستم نظارتی و تعامل با سرمایه گذار حل کنیم.

محمدی اذعان کرد:باید توجه داشت طولانی شدن روند تکمیل این پروژه به‌هیچ‌وجه به نفع طرفین نبوده چراکه با گذر زمان این پروژه دیگر هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت از این رو در گام نخست مدیریت شهری زرین شهر تلاش کرد در فضای آرام با برگزاری جلسات مختلف با استانداری، مراجع نظارتی، فرماندار، نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی سعی شد به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

وی متذکر شد: امروز این نتیجه برای همه مشخص شده که قرارداد شهرک حمل‌ونقل کالای زرین شهر بی‌عیب و نقص نیست و سهم آورده‌ طرفین با سهم بهره‌ برداری توازن ندارد ولی این مسئله دلیل بر توقف کار طی سالهای گذشته در شهرک آن هم با آن همه سرمایه که درآن انجام صرف شده نیست.

شهردار زرین شهر تاکید کرد: ما در این پروژه به دنبال قردادی برد برد هستیم و قطعا برای ما حفظ منافع شهر، شهرداری و سرمایه گذار بخش خصوصی حائز اهمیت است و مردم مطمئن باشند حفظ منافع شهر اولویت مذاکرات و پیگیری های ما خواهد بود و امیدواریم همه کمک کنند و اجازه داده شود پرونده مسیر عقلای خود را سپری کند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه تنها با پهن کردن فرش قرمز نمی‌آید، اظهار کرد:باید توجه داشت در دوره های گذشته تجربه خوبی در برخورد با سرمایه گذاران در زرین شهر نبوده است و یکی از نکاتی است که سعی شده در دوره پنجم مورد توجه قرار گیرد رفع موانع سرراه سرمایه‌گذاری در این شهر است و قطعا با رفع مشکلات پیش روی پروژه شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر این مهم نشان خواهد داد شهرداری نقش حمایتی و سازنده در بخش سرمایه گذاری دارد.

محمدی تصریح کرد: باید توجه داشت ما در دوره پنجم مدیریت شهری زرین شهر هیچ اعتقادی به تعطیلی پروژه‌های نیمه‌تمام نداریم بلکه تمام سعی ما بر تغییر رویه موجود و اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام است از این رو در تلاش هستیم کلنگی بر زمین نخورده و پروژه تازه ای را در تعریف نکنیم.

وی با اشاره به لزوم تغییر نگاه در اجرای پروژه پارک کوهستان سردار شهید حسین قجه ای، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر شهرداری  ها، شهرداری زرین‌شهر دیگر با رویه گذشته نمی تواند بیش از این در پروژه پارک کوهستان سردار شهید حسین قجه ای هزینه کند لذا با توجه به ظرفیت و پتانسیل های موجود در این پروژه به دنبال جذب سرمایه‌های بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم این پروژه عظیم را به سرانجام برسانیم.

شهردار زرین شهر یادآور شد: باید توجه داشت که فضای مدیریتی در کشور امروز به سویی رفته که پروژه‌های شهرداری باید توجیه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد لذا برخی از پروژه‌هایی را که در دوره پنجم مدیریت شهر اجرا خواهیم کرد آثار خود را به‌تدریج نشان خواهد داد اما در خصوص پارک کوهستان سردار شهید حسین قجه ای باید گفت این پروژه، طرحی خوب البته دارای افق دید طولانی است.

کد خبر 330948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.