شهرداری متولی حوزه های فرهنگی شهر نیست/ تسهیل کننده امور فرهنگی هستیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری متولی حوزه های فرهنگی شهر نیست گفت: باید زیر ساخت های شهر را فراهم کنیم تا همه کسانی که در این حوزه فعال هستند نقش فرهنگی خود را به شکل واقعی ایفا کنند.

به گزارش ایمنا، قدرت الله نوروزی در مراسم تکریم و معارفه معاون و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ضمن عرض تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: امروز معارفه آقای عیدی به عنوان مدیری است که برای اداره امور فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر انتخاب شده و تقدیر و تشکر از مدیرانی است که در گذشته این مسئولیت را برعهده داشتند.

وی ادامه داد: حوزه ای که در چارت جدید شهرداری اصفهان مسئولیت آن به آقای عیدی واگذار شده بیشترین ارتباط را با بدنه جامعه دارد چراکه هنرمندان پیش برنده جامعه، فرهنگیان هدایت کنندگان مسیر آن و ورزشکاران تأمین کننده سلامت جامعه هستند.

هنر باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند

شهردار اصفهان هنر را به عنوان یک فضلیت مطرح کرد و گفت: امروز باید با اداره امور این فضلیت را در جایگاه واقعی خود قرار داد چون اصفهان همواره شهر فرهنگ و هنر بوده و به هنرمندی معروف است و در جهان به عنوان پایتخت فرهنگی شناخته می شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ و هنر نباید ابزاری برای ارائه سلایق شخصی و باندی باشد، افزود: هنر می تواند جامعه را متحول کند و فرهنگ می تواند زیرساخت های اصلی جامعه را به سوی کمال هدایت کند.

نوروزی حوزه فرهنگ و هنر را دارای اهمیت خاصی دانست و تاکید کرد: همه کسانی که به نحوی در این حوزه با شهرداری اصفهان مرتبط هستند باید تلاش کنند تا با تعامل مثبت گام های موثری در جهت فرهنگ و هنر شهر برداشته شود.

شهرداری اصفهان تسهیل کننده امور فرهنگی و هنری است

وی اضافه کرد: ما نمی خواهیم حوزه فرهنگ و هنر تنها در اختیار شهرداری باشد بلکه می خواهیم به عنوان تسهیل کننده امور برای هنرمندان راهی را ایجاد کنیم تا ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری متبلور شوند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری متولی حوزه های فرهنگی شهر نیست، یادآور شد: باید زیر ساخت های شهر را فراهم کنیم تا همه کسانی که در این حوزه فعال هستند نقش فرهنگی خود را به شکل واقعی ایفا کنند.

وی ادامه داد: گرچه شهرداری اصفهان دچار مشکلات مالی متعدد است ولی همه با هم باید بر این مشکلات غلبه کنیم تا چهره های ماندگار و فرهنگ دوستان شهر بتوانند دیدگاه های خود را به نحو شایسته تحقق بخشند.

نوروزی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم زیر ساخت های فرهنگی و هنری را فراهم کنیم، فعالان این عرصه به حرکت واقعی خود ادامه خواهند داد، گفت: فرهنگ با مسائل سیاسی، اجتماعی و هنری در هم آمیخته و با آنها ارتباط تنگاتنگی دارد به طوری که اگر نگاه فرهنگی در مسیر خود قرار بگیرد، مسیر اجتماعی تغییر خواهد کرد و اگر ورزش همگانی رونق پیدا کند، سلامت اجتماعی محقق می شود.

وی افزود: این مسائل به صورت جزیره ای به هم پیوسته و متصل هستند و در ظرف اجتماعی خود حرکت می کنند.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه اگر مدیریت شهری بخواهد به محتوای فرهنگی و هنری بپردازد از مشارکت مردم جلوگیری کرده است، اظهار کرد: باید نگاه ها به فعالیت های شهری تغییر کند چراکه قرار نیست شهرداری متولی همه امور باشد بلکه باید از هنرمندان و تشکل های اجتماعی حمایت کند نه اینکه خود به تشکلی به موازات این نهادها تبدیل شود.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد وضعیتی پیش می آید که به نفع جامعه نیست، بنابراین اگر می خواهیم هنرمندان در شهر بمانند و تعداد تشکل های اجتماعی بیشتر شود باید ابزارهای لازم را فراهم کنیم تا شاهد حضور حداکثری این افراد باشیم چراکه آنها دلسوزان شهر هستند.

نوروزی تاکید کرد: باید به سراغ افراد فرهنگی برویم به دلیل اینکه هرچه فضای مجازی زیاد شود باز هم جای کتاب و سینما و تئاتر را نمی گیرد بنابراین باید نگاه خود را اصلاح کرده و اختیار امور فرهنگی را به صاحب اختیاران واقعی بدهیم.

وی به نقش شوراها در مشارکت مردمی اشاره کرد و افزود: شوراهای شهر و روستا با ۲۰ سال تأخیر کار خود را آغاز کردند که البته ممکن است انتقاداتی نیز به آنها وارد باشد اما این انتقادات دلیلی بر عدم وجود آنها نیست.

شهردار اصفهان یادآورشد: شهرداری ها و دولت با فعال کردن بخش خصوصی در عرصه فرهنگی فاصله  زیادی دارند چراکه از کسانی که با فرهنگ جامعه آشنا هستند استفاده نکرده ایم.

وی اضافه کرد: ورزش همگانی با ورزش قهرمانی متفاوت است و دلیلی ندارد که شهرداری تیم فوتبال داشته باشد چون قانون اساسی به روشنی مصادیق ورزش همگانی را مطرح کرده است که امیدواریم قوی تر ادامه یابد.

لزوم بهره گیری از ظرفیتهای خواهرخواندگی اصفهان

نوروزی ادامه داد: اگر بخواهیم شاهد توریسم فرهنگی باشیم باید از ظرفیت های خواهرخوانده های اصفهان استفاده کنیم و با برگزاری جشنواره های مختلف به تعامل با هنرمندان در عرصه جهانی بپردازیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: امیدواریم آقای عیدی با کمک همه همکاران خود در بخش های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در بخش خصوصی این دیدگاه ها را محقق کند چراکه موارد مطرح شده از جمله برنامه های بنده به شورای اسلامی شهر بوده و اعضای شورا نیز همین انتظارات را دارند.

وی افزود: در جلسه گذشته هم اندیشی با فعالان شهری که با هنرمندان عرصه سینما برگزار شد، همه حاضران آن جلسه از آقای عیدی حمایت کردند که این مسأله را می توان به عنوان یک پشتوانه ارزشمند در نظر گرفت.

گفتنی است در پایان این مراسم از معاون سابق فرهنگی اجتماعی، رئیس سابق سازمان ورزش و رئیس فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و رئیس حوزه هنری اصفهان تقدیر و تشکر شد علاوه بر آن قرعه کشی خوش حسابان عوارض کسب و پیشه نیز برگزار شد.

کد خبر 330927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.