تعدیل ساختار به معنی تعدیل نیروی انسانی نیست

لنجان_ شهردار زرین شهر گفت: به دنبال کوچک سازی بدنه شهرداری زرین شهر هستیم، البته این کوچک سازی به معنای تعدیل نیرو نیست، بلکه قصد داریم تا قسمت هایی را که سال های گذشته در اختیار شهرداری بوده و قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند، واگذار کنیم.

میثم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با بیان اینکه واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی موجب کاهش هزینه‌ها در مدیریت شهری می شود، اظهار کرد: واگذاری بخش‌های مختلف به بخش خصوصی باعث کوچک شدن مجموعه شهرداری می‌شود و با این شرایط، مدیریت در شهرداری سریع‌تر و کیفی‌تر خواهد بود.

وی افزود: امروز با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد شهرداری‌ها، کوچک‌سازی بدنه شهرداری زرین‌شهر از ضروریات است و باید تلاش کنیم تا تصدی‌گری شهرداری را در برخی امور اجرایی کاهش داده و این نهاد تنها به عامل ناظر در شهر انجام وظیفه کند.

شهردار زرین‌شهر تصریح کرد: امروز ما باید در مجموعه شهرداری به دنبال درآمدزایی باشیم و همه ارکان این سازمان باید در این باره فعالیت کند از این رو باید توجه داشت نگاه ویژه شهردار زرین‌شهر به ابعاد اقتصادی شهرداری، ویژگی مهمی است که می‌تواند چالش‌های توسعه شهری در زرین‌شهر را به طور چشمگیری رفع کند.

وی با اشاره به اینکه امروز دغدغه ما در شهرداری زرین‌شهر، دغدغه نخواندن دخل‌وخرج‌ها با هم است، اضافه کرد: توجه به نقش شهرها در توسعه اقتصادی کلان مسئله‌ای است که در چند سال اخیر مغفول مانده، چراکه اغلب، شهرداری‌ها را نهادهای خدماتی و اجتماعی تصور می‌کنند، اما این مهم در حالی است که گسترش شهرنشینی و تغییر معادلات اقتصادی سبب شده تا مدیران شهری به عنوان مدیران توسعه اقتصادی نیز مطرح شوند.

محمدی ادامه داد: برخی افراد در اکثر موارد هدف از خصوصی سازی و برون سپاری را کوچک سازی و کاهش هزینه می‌دانند، در حالی که هدف از خصوصی سازی باید ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات باشد به معنای آنکه بخش خصوصی به علت انگیزه دار کردن بخش غیرخصوصی تمام همت خود را به کار می‌گیرد تا خدمات بهتری به شهروندان ارایه دهد و ما باید از این انگیزه به درستی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه خصوصی سازی یک تیغ دو لبه است، خاطرنشان کرد: خصوصی سازی با هدف ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات  تقریبا در همه دنیا منجر به افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد و گاهی کاهش هزینه شده است.

محمدی گفت: این نوع خصوصی سازی، حتما باید با ایجاد یک سیستم نظارتی قوی همراه باشد در غیر این صورت شرایط برای بخش خصوصی مناسب می شود و برای بخش دولتی تنها به لحاظ مالی خوب بوده، اما در واقع بخش دولتی یا شهرداری به لحاظ افت کیفیت خدمات ضرر می‌کنند، بنابراین مردم هم متضرر می‌شوند.

وی یادآور شد: البته در چنین حالتی؛ معمولا افت کیفیت در بدو واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی اتفاق نمی‌افتد، بلکه  در ابتدا معمولا افزایش کیفیت هم داریم و به مرور که بخش خصوصی اطمینان حاصل کرد، نظارت قوی وجود ندارد؛ شروع به کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد خود می‌کند و این در ۹۹ درصد مواقع با افت کیفیت همراه است، البته باید گفت در همه کشورها اگر نظارت قوی نباشد؛ این اتفاق خواهد افتاد.

شهردار زرین‌شهر افزود: بخش کلیدی خصوصی سازی و برون سپاری؛ تعریف صحیح هدف و ایجاد سیستم نظارتی قوی است که یک فعالیت فرابخشی بوده، لذا باید توجه شود که در برون‌سپاری‌های نمی‌خواهیم تنها نظارت داشته باشیم، بلکه هدف ایجاد سیستم نظارتی است که برای همیشه کار خود را در چارچوب‌های منطقی و اتوماتیک انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به واگذاری استخر جهان پهلوان تختی و کشتارگاه زرین‌شهر به بخش خصوصی گفت: ما امروز در بحث کنترل هزینه‌های شهرداری به دنبال آن هستیم تا بتوانیم موازنه‌ای بین درآمد و هزینه‌های شهرداری ایجاد کنیم چرا که بودجه شهرداری زرین‌شهر در سال ۹۶، ۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و باید شهرداری ماهیانه چهار میلیارد ۱۷۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

محمدی افزود: این مسئله در حالی است که تنها مبلغی بیش از دو میلیارد تومان هزینه‌های جاری شهرداری زرین‌شهر است از این رو باید راهکارهای مختلفی را برای درآمدزایی و کاهش هزینه‌ها پیدا کنیم، چراکه با هزینه‌ای بیش دو میلیارد تومان نمی‌توانیم شهر را اداره کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از دیدگاه‌های ما در دوره پنجم مدیریت شهری شهرداری زرین‌شهر، کوچک سازی بدنه شهرداری است، البته این کوچک سازی نه به معنای تعدیل نیرو بلکه به معنای آن که قسمت‌هایی همچون استخر جهان پهلوان تختی و کشتارگاه که در گذشته در اختیار شهرداری بوده و قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند را به آنها واگذار کنیم.

وی ادامه داد: شاید برخی فکر کنند استخر یک پروژه سود آور و درآمدزا برای شهرداری بوده است، اما باید بدانیم وقتی ما با کارشناسان تربیت بدنی صحبت کردیم برای استخر و مجموعه های ورزشی آن درآمد ۶۰ میلیون تومانی در ماه را پیش‌بینی می‌کنند و حاضر به اجاره این مجموعه با نظارت شهرداری و تربیت بدنی هستند.

محمدی اظهار کرد: قطعا بخش خصوصی به جهت تخصص، تعهد و نگاه اقتصادی که دارد بهتر از شهرداری می‌تواند هزینه‌های این مجموعه را کنترل کرده و درآمد لازم را کسب کند، لذا واگذاری استخر جهان پهلوان تختی به بخش خصوصی باعث خواهد شد در هزینه‌های شهرداری بالغ بر یک میلیارد تومان صرفه‌جویی کرد.

وی عنوان کرد: کشتارگاه صنعتی شهرداری نیز به همین صورت بوده اما جای سوال است که چرا شهری صنعتی مثل زرین‌شهر که نخستین کشتارگاه صنعتی را در منطقه داشته و بهترین پَک را در اختیار دارد، امروز به چنین وضعیتی دچار شده است.

شهردار زرین‌شهر بیان کرد: ما چنین پتانسیل را در زرین‌شهر داشته‌ایم، اما کارخانه‌هایی چون ذوب آهن، فولاد سبا و... گوشت مورد نیاز خود برای طبخ غذای مجموعه های خود را از خارج شهرستان تهیه می‌کنند و این گونه مسائل دست به دست یکدیگر داده و کشتارگاه شهرداری در شش ماهه اول سال ۱۷۴ میلیون تومان ضرر داده و قطعا در شش ماهه دوم نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در صورتی که کشتارگاه نیز به بخش خصوصی واگذار شود، خارج خواهد شد از این رو ما در گام نخست با اداره صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و صنف قصابان شهر جلسه‌ای را برگزار کردیم تا چنانچه تمایل به اداره این مجموعه دارند اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند چراکه اولویت ما سرمایه گذارن بخش خصوصی شهر هستند.

محمدی با اشاره به وضعیت میدان میوه تره‌بار زرین‌شهر و انتقال آن به حریم گفت: طبق ضوابط شهرسازی میدان‌های میوه و تره‌بار باید در حریم شهرها باشند امام امروز میدان میوه تره‌بار زرین‌شهر داخل محدوده شهر بوده و این مسئله خود یک ایراد قانونی است و از دید قانونی شهرداری باید این مجموعه را به حریم انتقال داد.

وی یادآور شد: میدان تره‌بار زرین‌شهر ۲۴ غرفه در خود جای داده که از این تعداد ۲۲ غرفه فعال هستند و این غرفه‌ها ماهانه تنها ۱۰۰ هزار تومان به شهرداری پرداخت می‌کنند که این پرداخت هزینه هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد در حالی که این مهم جزو حق‌وحقوق مردم به شمار می‌آید و برهمین اساس درخواست کارشناسی جدید داده شد تا پذیره و اجاره قیمت منطقی شود.

شهردار زرین‌شهر گفت: شهرداری وظایف اجتماعی و خدماتی دارد، اما در کنار این وظایف کارهای این مجموعه باید توجیه اقتصادی داشته باشد در غیره این صورت به طور حتم شهر با مشکلات متعدد روبه رو خواهد شد.

کد خبر 330913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.