۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
چالش مانکن!

چند روز قبل یکی از همشهریان ویدئویی را در شبکه های اجتماعی قرار داد که نمایانگر اقدام به خودکشی یک نوجوان دختر از بالای پل شهید چمران اصفهان بود.

خبرگزاری ایمنا- افشین ماهوشی، البته مردم و مددکاران اورژانس اجتماعی موضوع را فیصله دادند. متاسفانه هنوز یک ماه از مرگ نوجوان اصفهانی نگذشته که این گونه اقدامات در حال عادی شدن است. عادی شدن این موارد از سوی مردم و سرپوش گذاشتن روی فجایع از سوی مسئولین مشکلی را حل نمی کند، بلکه از شکلی به شکل دیگری تبدیل می شود.

متاسفانه بلیه ای که امروز دچارش شده ایم رشد نابهنجاری های فرهنگی و روان نژندی هایی است که در کوچه و خیابان شاهد آنیم. دعوا و مرافعه و درگیری بین زوجین، مشاجره و پرخاشگری هنگام رانندگی و جر و بحث ارباب رجوع و برخی مسولین و متصدیان در ادارات رو به افزونی است. نویسنده خود شاهد بی توجهی کادر بیمارستان و عدم وجود بیماربر و پرستار در بیمارستانی بود که هنوز سر در ورودی اش عنوان بیمارستان نمونه را یدک می کشد! انتقاد به عدم ارائه خدمات از سوی مدیران برخی نهادها و ادارات هتک حرمت تلقی می شود و حقوق شهروندی پایمال می گردد. بحث بیمار عام و خاص و شهری و روستایی نیست، مردم در چنبره نوعی سیستم ارباب-رعیتی نوین گرفتار شده اند و البته خودشان نیز به سه دلیل در تشدید این اوضاع سهیم اند. اول: غفلت و بی اطلاعی از حقوق مدنی شان. دوم: جبران بی توجهی مسئولین با ظلم به یکدیگر. سوم : بی تفاوتی نسبت به پایمال شدن حقوق همسایه و شهروند.

مسلما آسیب های اجتماعی موجود با بی تفاوتی مردم و مسئولین تبدیل به بحران می شود و لاشه جنین نا بهنجاری که زمانی خرده فرهنگ بی خاصیت نامیده می شد امروز تبدیل به غول بی شاخ و دم فرهنگ بیگانه شده و ناخواسته متولیان فرهنگی با ضعف فعالیت و رقابت سازنده فرهنگی در غول شدن خرده فرهنگ های بی ارزش یا ضد ارزش سهیم بوده اند. امروزه با چالشی بزرگ مواجهیم که دیگر بازی نیست و جنبه تفریح ندارد بلکه به بازی گرفتن احساسات و روح و روان جوانان ماست. آری چالش مانکن یعنی همه خشک شده اند و بی تحرک و اطرافشان چه حوادث و رخدادهای ناشایستی که صورت نمی گیرد و عده ای هم فقط فیلمبرداری می کنند و بس!

شاید خواننده این مطلب برایش سوال باشد که چه می گویی؟ از کدام غول سخن می گویی و چرا سیاه نمایی می کنی. مسلما من و ده ها خبرنگار و دوستانی که از وقایع و فجایعی سخن می گویند رشد روزافزون این غول را بهتر از برخی مسئولین می بینند. دوستی که خود مسئولیت مهم دولتی دارد خود شاهد ربودن زنی در ساعات اولیه شب در یکی از خیابان ها بوده. دیگری می گفت ساعت نه و نیم شب در یکی از خیابان های مرکز شهر از وی زورگیری کردند و ... عزیزان ما نباید صورت مسئله را کتمان یا پاک کنیم. باید نسبت به حل آن همت کنیم. اگر از نفوذ می گوییم نباید در دام شکل و صورت و نماد نفوذ بیفتیم. نفوذ فرهنگ مخرب با بی برنامگی ما و ترویج خرافه بجای شریعت حقیقی صورت می گیرد. پس به خود بیاییم و بجای حواشی متن را صحیح ببینیم تا مسائل مبتلا به فرهنگی صحیح شناخته شود و انشا الله با یاری همه نیروهای فهیم، خلاق، دلسوز و انقلابی حل شود.

کد خبر 330837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.