تحولات اخیر یمن به نفع ایران است

دیپلمات سابق ایران گفت: تضعیف جریان فتنه و تفرقه در یمن که با مرگ علی عبدالله صالح رقم خورد، شکستی دیگر برای سیاستهای عربستان سعودی و موفقیتی برای سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی:روز گذشته  منابع خبری و رسانه های یمنی از کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن هنگام فرار به سوی استان مأرب خبر دادند. با وجود انتشار مکرر شایعات و تکذیب ابتدایی این خبر از سوی نزدیکان علی عبدالله صالح و برخی دیگر از حامیان وی، وزارت کشور یمن با انتشار بیانیه‌ای رسمی، خبر مرگ او را تأیید و رسما اعلام کرد که «علی عبدالله صالح کشته شده است».  در بیانیه وزارت کشور آمده است: «بحرانی که شبه‌نظامیان با خیانت شروع کردند،‌ با کشته شدن سرکرده‌شان و تعدادی از عناصر جنایتکار به پایان رسید». به گفته وزارت کشور یمن، با کشته شدن علی عبدالله صالح، «خنثی‌سازی طرح فتنه‌انگیز، به مثابه سقوط خطرناکترین طرح خیانت و فتنه‌ای بود که با نیروهای متجاوز [عربستان سعودی] همراه شد تا یمن را به زانو در آورد».

وزارت کشور یمن این اتفاق را «پیروزی» توصیف و در پایان بیانیه اعلام کرد: با این پیروزی تعیین‌کننده در سیر نبرد آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی وزارت کشور شاکر خداوند متعال است و از بزرگان و شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی و مردم یمن و قبائل و همه نیروهای ملی برای کمک به برقراری امنیت در کشور تشکر می‌کند...».

بعد از تأیید این خبر از سوی وزارت کشور یمن، سفیر عربستان در یمن به کشته‌شدن علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق این کشور واکنش نشان داد و در موضعی کاملا متناقض با عملکرد تجاوزگرایانه کشورش در یمن، گفت:« عربستان از ملت یمن حمایت می‌کند»! وی ضمن متهم کردن انصارالله به خیانت و پیمان‌شکنی، با ادبیاتی غیر دیپلماتیک و توهین آمیز مدعی شد که «پیمان‌شکنی حوثی‌ها جزئی از تربیت ایرانی آن‌ها است»!

حال با وقوع چنین تحولاتی در عرصه داخلی یمن، آینده مبارزات نیروهای مردمی این کشور و مواضع نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. به همین مناسبت، مرتضی موسوی خلخالی دیپلمات سابق ایران در وزارت امور خارجه در حوزه خاورمیانه  و کارشناس مسائل منطقه، به خبرنگار ایمنا گفت: علی عبدالله صالح، رئیس جمهور قانونی و سابق یمن و فردی میانه رو بود که تا همین اواخر نیز روابط خوب و نزدیکی با شیعیان این کشور داشت. زمانی که بحران یمن آغاز شد، صالح تلاش کرد تا جلوی این بحران را بگیرد؛ اما نتوانست. بعد از او عبدربه منصور هادی روی کار آمد که مورد حمایت عربستان بوده و هست. وی نیز نتوانست آرامش را به فضای سیاسی یمن برگرداند و در نتیجه به عربستان پناهنده شد. عربستان سعودی نیز در طی 50 سال گذشته ثابت کرده که پناهگاه مناسبی برای دیکتاتورها و جنایتکاران است و به افراد مختلفی همچون عیدی امین، منصور هادی و سعد حریری پناه داده است. 

وی افزود: عربستان سعودی در سالهای اخیر همه راه های ممکن را طی کرده تا جمهوری اسلامی ایران را به تسلیم وادارد. ایجاد گروههای تروریستی افراط گرا همچون داعش و القاعده با بهره گرفتن از ایدئولوژی تندرو و ضد شیعی وهابیت، از جمله این تلاشهای عربستان سعودی بوده است. با این حال، از آنجا که هیچ یک از تلاشهای عربستان برای شکست و تضعیف ایران تا کنون نتیجه نداده، مقامات این کشور در هفته های اخیر کوشیدند حال که حمایت دولت آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی را پشت سر خود دارند و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز تا حد زیادی تابع آنها هستند، علی عبدالله صالح را به جبهه خود بکشانند و با ثروت و درامدهای هنگفت خود،  به اصطلاح وی را بخرند. 

موسوی خلخالی در ادامه گفت: وقتی سعودیها می توانند با دلارهای خود رئیس جمهور آمریکا را بخرند و از او دعوت کنند که به کشورشان بیاید و تسلیحات پیشرفته به آنها بفروشد، طبیعی است که بتوانند از همین راه صالح را هم به سمت خود بکشند. بنابراین سیاست آنها نتیجه داد و علی عبدالله صالح چند روز پیش با سعودی ها کنار آمد و اعلام کرد در صورت لغو محاصره یمن و توقف حملات ائتلاف عربی آماده گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان و مذاکره با این کشور است؛ رویکردی که سبب لغو دوستی وی با شیعیان یمن شد.  با اتخاذ چنین سیاستی، علی عبدالله صالح در واقع به نیروهای مردمی یمن خیانت کرد و در نتیجه توسط آنها کشته شد. 

این تحلیل گر مسائل خاورمیانه افزود: به نظر می رسد با توجه به جو حاکم بر جامعه سیاسی یمن، این برنامه ترورها تا مدتی ادامه می یابد؛ خصوصاً که جامعه یمن یک جامعه قبیله ایست و قبیله علی عبدالله صالح نیز به احتمال زیاد در صدد انتقام جویی بر خواهند آمد. با این حال ستون اصلی وحدت بین یمنی ها متزلزل نمی شود؛ زیرا مبارزان یمنی نشان داده اند که باکی از نیروهای متجاوز ندارند و تا دست یابی به پیروزی نهایی، به مبارزه خود با آنها ادامه می دهند. انقلابیون یمن با اقدام خود نشان دادند که اگر کسی با عربستان کنار بیاید و به مبارزات ملت یمن خیانت کند، به سرنوشت علی عبدالله صالح گرفتار می شود. 

موسوی خلخالی در رابطه با تأثیر مرگ علی عبدالله صالح بر موازنه قدرت در صحنه داخلی یمن و شرایط سیاسی این کشور گفت: به نظر من بازنده اصلی این ماجرا عربستان سعودی بود؛ با مرگ صالح یکی دیگر از سیاستهای عربستان برای کاهش نقش ایران در منطقه با شکست مواجه شد. عربستان یمن را حیات خلوت خود می داند و مدعی است که ایران نباید در امور این کشور هیچ گونه مداخله ای داشته باشد. این در حالی است که حضور ایران در این کشور تنها در حد مستشاری است و آنهم بنا به درخواست این کشور صورت گرفته است. 

دیپلمات سابق کشورمان افزود: در شرایط کنونی آبرو و اعتبار عربستان سعودی با خطر مواجه شده؛ چرا که با وجود آن همه خریدهای تسلیحاتی و ثروت هنگفت، نتوانسته در کشور کوچک و فقیری مثل یمن پیروز شود. از سوی دیگر، با ترور آقای صالح، نیرویی که علیه وحدت مردمی یمن قیام کرده بود، تضعیف شده و بخشی از نظامیان یمنی هم  که پشتیبان علی عبدالله صالح بودند، ضربه خورده و تضعیف شده اند. 

موسوی خلخالی در رابطه با رویکرد ایران نسبت به مرگ صالح و تحولات یمن نیز گفت: ایران از همان ابتدا روابط چندان نزدیکی با علی عبدالله صالح نداشت و او را دوست واقعی شیعیان نمی دانست. بعد از مرگ وی نیز هر چند این اتفاق با تضعیف عربستان و خفه کردن جریان فتنه، به نفع ایران تمام شده است؛ اما در نهایت این یک مسأله داخلی یمن و مرتبط با ملت این کشور است و ایران همچون سابق مداخله ای در این زمینه نخواهد کرد. 

کد خبر 330822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.