فرش‌های خارجی، فرش ایرانی را به عنوان کفپوش معرفی کرد/ضرورت ثبت برند فرش دستباف اصفهان

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به عرضه فرش های خارجی که منجربه معرفی یک نوع کفپوش شده است گفت: در حالیکه در ایران فرش دستباف به عنوان یک کالای سرمایه ای شناخته می شود اما ارائه محصولات برخی کشورها منجر به در دست گرفتن بخشی از بازار کشورهای خارجی نیز شد.

محمد مجیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه فروش فرش دستباف در بازارهای داخلی و خارجی مستلزم توجه به عوامل مختلفی است اظهار داشت: بخشی از عوامل خارجی این موضوع به تحریم ها مرتبط است، در سال های قبل تحریم ها باعث شد تا فرش ایرانی نتواند به خوبی در بازارهای بین المللی عرضه شود.

وی افزود: در این برهه از زمان فرش هایی از پاکستان، نپال، هند و کشمیر به بازارهای جهانی عرضه می شدند و این عرضه در حالی رخ داد که در این کشورها هزینه کارگران بسیار ناچیز است، حتی در تولیدات فرش خود از نقشه های ایرانی استفاده می کردند.

وی بیان داشت: ارائه و تولید این سبک فرش در کشورهای مختلف، این دیدگاه را در جهان مطرح کرد که فرش به عنوان یک کفپوش صنعتی است.

صادرات فرش به آمریکا

معاون بازرگانی سازمان صنعت بیان داشت: درحالی که فرش دستباف در ایران به عنوان یک کالای سرمایه ای شناخته می شود اما ارائه محصولات این کشورها منجر به در دست گرفتن بخشی از بازار کشورهای خارجی شد، البته بعد از برجام ایران دوباره توانست فرش های خود را به کشورهای خارجی به خصوص آمریکا صادر کند.

وی بیان داشت: در ۷ ماهه نخست سال جاری شاهد افزایش ۹ درصدی صادرات فرش از اصفهان بودیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴ درصدی صادرات را نشان می دهد. براساس آمارها در این مدت ۸۹ میلیون دلار فرش به وزن ۴۴ تن از اصفهان صادر شده است.

مجیری با اشاره به دلایل کاهش صادرات فرش از اصفهان، اظهار داشت: رکود و همچنین قیمت تمام شده بالای فرش در کشورهای اروپایی یکی از دلایل کاهش صادرات فرش از اصفهان است درحالی که در دنیا افراد متمول زیادی وجود دارند که خواهان خرید فرش با کیفیت ایرانی هستند از این رو ما باید این بازار را شناسایی کرده و محصول خود را به فروش برسانیم.

تولیدات بی کیفیت مانع صادرات فرش

معاون بازرگانی سازمان صنعت با اشاره به عوامل داخلی عدم صادرات فرش دستباف، گفت: تولیدات بی کیفیت علت مهم این موضوع است، به عنون مثال ۲ خفته بافی و چند خفته بافی، بافت های گره رو یا بی گره در استان اصفهان منجر به تولیدات بی کیفیت شده است.

وی با اشاره به عرضه فرش های خارجی با برند های ایرانی، بیان داشت: ما نباید هیچگاه از ارائه فرش های غیر ایرانی که حتی با برندهای ایرانی عرضه می شود هراسی داشته باشیم زیرا این فرش ها هیچگاه با فرش های ایرانی قابل قیاس نیستند.

مجیری با تاکید بر اینکه شرایط فعلی بازار فرش بد نیست اما مطلوب هم نیست، تصریح کرد: با این حال صادرات ما رو به رشد است و رسیدن به حالت ایده آل به زمان زیادی نیاز دارد.

مانند خرید خودرو به خرید فرش هم تسهیلات داده شود

وی با اشاره به اینکه بر سر تعیین متولی فرش دستباف اختلافاتی وجود داشت،  گفت: در سال های گذشته کش و قوس های زیادی بر سر تعیین متولی فرش دستباف صورت گرفت که سازمان صنعت و معدن و یا میراث فرهنگی متولی باشند اما پیشنهاد می شود به جای این صحبت ها هم افزایی در این امر افزایش یابد تا علاوه بر افزایش کیفیت فرش، زمینه صادرات در این صنعت هموارتر شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت بیان داشت: فرآیند تولید، بازاریابی و فروش فرش دستباف هنوز به صورت سنتی است برای همین باید در این موضوع تجدید نظر شود و نگرش تخصصی و علمی مدنظر باشد، استفاده از رنگ های نامرغوب شیمیایی نیز منجر به لکه دار شدن اعتبار فرش های ایرانی در کشورهای خارجی می شود، البته تکراری بودن نقشه ها هم دلیل دیگری برای نخریدن فرش ایرانی است؛ از این رو ابتدا باید بعد از سلیقه یابی، به بافت فرش توجه شود؛ در حالیکه این رویه برعکس است.

وی با انتقاد بر اینکه نبود تناسب میان قدرت خرید مردم و قیمت ها مشکل دیگر صنعت فرش است، گفت: همانطور که دولت برای خرید خودرو تسهیلاتی ارائه داد باید در بازار فرش هم این موضوع رخ دهد.

۲۸۰ هزار بافنده در اصفهان وجود دارد

مجیری تعدد تشکل های فرش دستباف و ناهماهنگی میان آنها را از دیگر مشکلات صنعت فرش دانست و بیان داشت: ساماندهی و یکپارچگی این تشکل ها می تواند مشکلات این حوزه را کاهش دهد، همچنین نبود نمایشگاه دائمی و موزه فرش را باید به لیست سایر مشکلات اضافه کرد.

وی به وجود ۲۸۰ هزار بافنده فرش در استان اشاره کرد و گفت: حرف های زیادی در این حوزه برای گفتن داریم اما هنوز موفق به احداث یک موزه نشدیم، البته بانک ملی در خیابان سپه به عنوان یکی از گزینه ها و فضایی در زیر میدان امام علی (ع) برای این موضوع مطرح بود که هنوز این مهم عملی نشده است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح کرد: اگر ۱۳ هزار متر مربعی که در زیر میدان امام علی (ع) وجود دارد در اختیار حوزه فرش و صنایع دستی قرار گیرد به دلیل مجاورت با بافت تاریخی شهر مکان مناسبی برای عرضه این محصولات خواهد بود.

ثبت برند فرش دستباف اصفهان

وی با اشاره به اینکه ثبت برندهای فرش دستباف استان اصفهان در بازارهای بین المللی با توجه به ظرفیت تولید این محصولات مهم به نظر می رسد، افزود: این درحالیست که در سال های گذشته فرش اصفهان، نایین و کاشان به عنوان برندهای جهانی در «ویپو» به ثبت رسید و فرش های جوشقان و علی آباد جمبوزه دهاقان نیز به عنوان فرش های ملی ثبت شدند از این رو باید در این حوزه تلاش های بیشتری شود.

مجیری همچنین یکی از تهدیدات فرش دستباف را تولید انبوه مبتنی بر مدت زمان سفارش اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه رقبای ما تولیدات خود را در کارگاه های بزرگ انجام می دهند این امر منجر به کاهش هزینه های تولید و کنترل کیفیت می شود بنابراین اگر ما به سمت تولیدات کارگاهی و یا مجتمع های قالی بافی برویم حرف بیشتری برای گفتن خواهیم داشت البته در حال حاضر ۱۲۰ مجتمع قالی بافی به امر تولید فرش مشغول اند.

کد خبر 330807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.