بی‌ثباتی نرخ ارز کاغذ را ۳۰ درصد گران کرد/افزایش ساعتی قیمت کاغذ در ماه‌های پایانی سال

نائب رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ دلار سبب گرانی کاغذ در بازار شده است، گفت: دلیل نیاز کشور به چاپ سررسید در ماه های پایانی سال متاسفانه قیمت کاغذ به طور ساعتی رو به افزایش است.

رضا کیوانفر در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون وضعیت بازار کاغذ و گرانی آن، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون به دلیل نوسانات نرخ دلار، قیمت کاغذ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: متاسفانه نوسانات نرخ ارز، بر تمام اقلام کشور چه مصرفی و چه غیرمصرفی تاثیر مستقیم دارد و این یکی از دلایل گرانی کاغذ است.

حدود ۹۰ درصد کاغذ و مقوای مورد نیاز کشور وارداتی است

نائب رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد کاغذ و مقوای مورد نیاز و مورد استفاده در کشور وارداتی است، تاکید کرد: بی ثباتی نرخ ارز به خصوص طی دو ماه گذشته موجب شده تا قیمت کاغذ حتی ساعتی نیز تغییر کند.

وی افزود: زمانی که نرخ دلار ۳۳۷۰ تومان بود یک بند کاغذ حدود ۹۰ هزار تومان بود اما اکنون با دلار ۴۰۱۰ تومان حدود ۲۰ درصد بر قیمت کاغذ اضافه شده است.

کیوانفر در ادامه با اشاره به اینکه برخی صحبت ها و تصمیمات انجام نشده نیز بر افزایش قیمت کاغذ تاثیر گذاشته است، بیان داشت: در پی زمزمه هایی نسبت به حذف ثبت سفارش کاغذ و خرید آن با دلار آزاد که البته هنوز اجرایی نشده است متاسفانه برخی واردکنندگان کاغذهای خود را که با دلار دولتی ثبت سفارش کرده بودند با بهای دلار آزاد عرضه می کنند.

بی ثباتی در بازار ارز و تاثیر بر گرانی کاغذ

وی با انتقاد بر اینکه متاسفانه این زمزمه ها و بی ثباتی بازار ارز، کاغذ را گران کرده است، گفت: به عنوان مثال روز گذشته قیمت صد گرم کاغذ ۹۰*۶۰ معادل ۱۰۸ هزار تومان بود در حالیکه امروز به دلیل عدم نظارت و بی ثباتی در بازار همین میزان کاغذ با قیمت ۱۲۸ هزار تومان فروخته شده است.

نائب رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان با اشاره به اینکه به طور معمول قیمت اصلی کاغذ در تهران تعیین می شود، اظهار داشت: با احتساب هزینه های بار و جابجایی، هر بند کاغذ در اصفهان ۵ هزار تومان گران تر از پایتخت است.

وی با بیان اینکه اکثر کاغدهای مورد مصرف در کشور وارداتی است، افزود: تنها کارخانه مازندان آن هم به میزان محدودی توانایی تولید کاغذ روزنامه را دارد که این نوع کاغذ مورد استفاده در صنعت چاپ نیست همچنین چند کارخانه داخلی توانایی تولید مقوای پشت طوسی برای جعبه های شیرینی را دارند.

کاغذ و مقوای داخلی تامین کننده ۵ درصد نیاز کشور است

به گفته کیوانفر، تولیدات کاغذ و مقوای داخلی تنها ۵ درصد نیاز کشور را تامین می کند و اکثر کاغذهای گلاسه تا تحریر مورد استفاده در کشور، وارداتی هستند.

وی بیان داشت: در مجموع کاغذهای وارداتی از کشورهای چین، کره، ژاپن، پرتقال، اندونزی و بعضا برزیل وارد کشور می شوند اما بیشترین مصرف کاغذهای خارجی مربوط به اندونزی، چین و کره است.

به گفته نائب رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان، کاغذهای چینی با کیفیت پایین و ارزان تر در سطح بازار موجود است و کاغذهای ژاپنی با کیفیت و گران تر هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه در ماه های پایانی سال قرار داریم و به دلیل نیاز کشور به چاپ سررسید متاسفانه قیمت کاغذ به طور ساعتی رو به افزایش است.

حذف ارز مبادله‌ای کاغذ وارداتی عاملی برای گرانی

به گزارش ایمنا رییس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوای ایران چند روز پیش در مورد علت گرانی ۲۵ درصدی کاغذ از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: گرانی کاغذ چند دلیل مختلف داشت که یکی از آنها حذف ارز مبادله‌ای برای کاغذ وارداتی بود. علاوه بر این نرخ ارز به طور معمول بالا رفت و عامل بعدی این بود که شرایط برای تولید کنندگان داخلی به سختی پیش رفت و شاهد کاهش قابل تامل محصولات آنها هستیم تا جایی که به دلیل زیان‌ده بودن تولید خود را به شدت کاهش دادند.

روغنی با اشاره به این که از سوی دیگر ثبت سفارش کاغذ کاهش یافته و همین مساله موجب شد زمینه‌ کمبود کاغذ در کشور پیش آید، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل دیگری که ازابتدای سال با آن مواجه بودیم افزایش قیمت خمیر کاغذ بود تا جایی که به ازای هر تن ۱۲۰ تا ۱۳۰ یورو قیمت‌ها بالا رفت.

و با درخواست از دولت مبنی بر شفاف سازی سیاست‌ها و ساماندهی بازار کاغذ، گفت: کاغذ یکی از محصولاتی است که در GDP و رشد اقتصادی تاثیر قابل اشاره‌ای دارد و باید در ارتباط با ساماندهی بازار آن چاره‌اندیشی شود. متاسفانه از ابتدای سال جاری روند تدریجی افزایش کاغذ آغاز شد و طی سه ماهه اخیر شاهد افزایش بسزای این محصول به ازای هر بند بودیم.

کد خبر 330738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.