آپاندیس شایع ترین علت جراحی در اطفال/ شیوع آپاندیس در دختران بیشتر از پسران است

خیلی از ما تصور می‌کنیم آپاندیس فایده‌ای برای بدن ندارد، اما متخصصین اطفال معتقدند امروزه ثابت ‌شده آپاندیس بر سیستم ایمنی تاثیر و در تولید آنتی‌بادی‌ها نقش بسزایی دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، آپاندیس زائده ای به طول ۱۰سانتی متر در بدن همه ماست، یک سر این زائده کرمی شکل به روده بزرگ وصل است و یک سر آن داخل حفره شکم قرار دارد. به گفته این متخصص کودکان، گاهی این زائده در کودکان ملتهب و عفونی می شود و از آنجا که بچه ها نمی توانند دقیقا علایم خود را بیان کنند، ممکن است آپاندیسیت در آنها دیرتر تشخیص داده شود که متاسفانه می تواند باعث سوراخ شدن آپاندیس و عوارضی شود، پس باید علایم آن را جدی بگیریم.

کودکان معمولاً بیشتر در سنین ۹ تا ۱۲ سال ممکن است دچار التهاب و عفونت آپاندیس شوند.

 البته گاهی قبل از ۹ سال هم ممکن است این اتفاق بیفتد.

علایم آپاندیسیت در آنها هم گاهی معمول و گاهی غیرمعمول است. دکتر رفعتی درباره علایم معمول آپاندیسیت گفت: درد شکم، اولین علامت معمول این عارضه است. یعنی اگر کودک در سنی باشد که بتواند دردش را ابراز کند، از درد شکم شکایت خواهد داشت.

 این درد در ناحیه اطراف و بالای ناف، مبهم و مداوم است. این متخصص اطفال ادامه داد: بتدریج بیمار دچار بی اشتهایی می شود، حالت تهوع و استفراغ پیدا می کند و ممکن است یکی دو بار استفراغ کند. بعد کم کم درد به قسمت پایین و راست شکم منتقل می شود که محل آپاندیس است.

 اگر کودک چنین علایمی داشت باید او را به پزشک جراح رساند تا با معاینه، تشخیص نهایی را مطرح کند، البته در کودکان کم سن تر که امکان دارد نتوانند خیلی واضح نوع درد و محل آن را بیان کنند، تشخیص آپاندیس سخت تر است.

اگر بیمار دچار علایم معمول آپاندیسیت باشد، معمولاً پزشک جراح بلافاصله پس از معاینه و تشخیص نهایی اقدام به جراحی می کند.

از هر ۵۰۰ نفر یک نفر آپاندیس را تجربه می کند

فوق تخصص جراحی کودکان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: از هر ۵۰۰ نفر ممکن است یک نفر آپاندیس را تجربه کرده باشد.

دکتر مهرداد حسین پور افزود: آپاندیس ضایعه ای در انتهای روده باریک و ابتدای روده بزرگ سمت راست شکم قرار دارد و نقش اصلی آن مربوط به سیستم ایمنی و دفاعی بدن در دوران کودکی است.

وی با اشاره به اینکه هر چه کودک بالغ تر می شود، اعضای دیگر بدن وظیفه سیستم ایمنی و دفاعی بدن را برعهده می گیرند و نقش آپاندیس به تدریج کمتر می شود، تصریح کرد: آپاندیس در دختران شیوع بیشتری نسبت به پسران دارد.

فوق تخصص جراحی کودکان تصریح کرد: آپاندیس به دلیل غددلنفاوی که درون خود دارد به دنبال هر سرماخوردگی وعفونت ممکن است بزرگتر شود؛ البته هر چقدر سن بالاتر رود غدد از بین می روند و نقش آپاندیس کمرنگ تر می شود و احتمال اینکه مجرای آپاندیس بسته شود در سن بالاتر کمتر خواهد بود.

وی آپاندیس را شایع ترین علت جراحی در اطفال دانسته و اظهار کرد: حدود ۷ تا ۱۰ درصد درد شکمی کودکان به دلیل آپاندیس اتفاق می افتد.

دکتر حسین پور با بیان اینکه شیوع آپاندیس در فصل های پاییز و زمستان بیشتر است، خاطرنشان کرد: با تشخیص به موقع می توان از عوارض آپاندیس جلوگیری کرد.

وی افزود: در کتاب های جراحی بخشی به عنوان دردهای حاد جراحی وجود دراد که بر اساس آن، هر درد  حاد شکمی که ۶ ساعت به طول انجامد را باید جدی گرفت و حتماً باید توسط پزشک معاینه انجام شود.

فوق تخصص جراحی کودکان گفت: دل درد شکمی در کودکان ابتدا به صورت خفیف و با گذشت ۲ ساعت شدید تر می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که با دیدن چه نشانه هایی باید به آپاندیس شک کرد؟، اظهار کرد: در آپاندیس علایم شایع و علایم غیر شایع وجود دارد، از جمله علایم غیر شایع بی اشتهایی کودکان، وجود حالت تهوع و سپس آغاز درد در ناحیه ناف کودک است و بی حالی شدید نیز از جمله علایم آپاندیس به شمار می رود.

آپاندیس می تواند باعث مرگ کودکان شود

دکتر حسین پور با تاکید بر اینکه پاره شدن آپاندیس عارضه های زیادی به همراه دارد، افزود: به دنبال انسداد آپاندیس، باکتری های داخل آن رشد می کنند و چنانچه آپاندیس پاره شود، باکتری ها داخل شکم پخش می شوند و اگر جذب خون شوند، خون فرد دچار عفونت می شود و با توجه به اینکه سطح ایمنی کودکان نسبت به افراد بالغ کمتر است می تواند حتی باعث مرگ کودک شود.

وی با اشاره به اینکه اساس تشخیص آپاندیس بر اساس معاینه بالینی و شرح حال بیمار است، گفت: البته گاهی آزمایش های پاراکلینیک برای تعیین نوع درمان کمک می کند.

به گفته وی، جراحی باید بعد از تشخیص آپاندیسیت هر چه سریع تر انجام شود و این که پدر و مادر تعلل کنند یا بخواهند تحقیق و از چند جراح نظرخواهی کنند، کار درستی نیست چون آپاندیس بچه ها در زمان کمتری ممکن است پاره و چرک و آلودگی وارد شکم شود و سلامت کودک را به خطر بیندازد.

فوق تخصص جراحی کودکان تصریح کرد: بعد از انجام عمل جراحی اگر آپاندیس عارضه دار بوده باشد، مدت زمان زیادی طول می کشد تا کودک به توانایی اولیه خود باز گردد اما اگر آپاندیس زود تشخیص داده شود کودک تا ۴۸ ساعت پس از جراحی می تواند از بیمارستان مرخص و به فعالیت های روزمره خود بپردازند.

وی تاکید کرد: تا ۶ هفته پس از عمل جراحی، با توجه به اینکه محل زخم باید ترمیم پیدا کند، از انجام فعالیت های ورزشی باید خودداری شود.

دکتر حسین پور با بیان اینکه بعد از انجام عمل جراحی نقش والدین بسیار حایز اهمیت است، اظهار کرد: وقتی والدین با کودک و او را سرگرم کنند، در واقع درد های کودک را کاهش داده اند.

به گفته وی، کودکانی که چاق نیستند بهتر می توانند دردهای ناشی از عمل جراحی را تحمل کنند.

فوق تخصص جراحی کودکان درباره تفاوت اسهال، استفراغ و مسمومیت با آپاندیس گفت: کودک مبتلا به این بیماری ها هم معمولاً اسهال، استفراغ شدید و دل درد و تب پیدا می کند، اما اول تهوع و استفراغ سراغش می آید و بعد تب، اسهال و دل درد شروع می شود در حالی که در التهاب و عفونت آپاندیس، اول درد است بعد تهوع و استفراغ؛ علاوه بر این، کودک دچار التهاب آپاندیس تب خفیفی دارد و تب او خیلی بالا نیست، مگر این که آپاندیسش سوراخ شده باشد.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که گاهی اسهال هم باعث ایجاد آپاندیس می شود و حتی گاهی بیمار دچار آپاندیس با اسهال مراجعه می کند، بنابراین فقط نمی توانیم روی یافته های بالینی قضاوت کنیم و هرگاه پدر و مادری در مورد ابتلای فرزندشان به التهاب آپاندیس شک داشتند، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.
دکتر حسین پور افزود: بیماری دیگری که می تواند با آپاندیس اشتباه گرفته شود، انسداد روده است؛ کودکان دچار این مشکل هم تهوع، استفراغ و درد شکم دارند، ولی معمولاً دفع گاز و اسهال ندارند.

تشخیص آپاندیس بیشتر بالینی است و در صورتی که علایم واضح باشند ممکن است پزشک تصمیم به جراحی فوری بگیرد، زیرا در صورت تاخیر، خطر پارگی آپاندیس افزایش می‌یابد.

کد خبر 330666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.