راهی به جز جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نداریم/ذهنیت منفی مردم نسبت به بخش خصوصی

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه نمی توان به امید اعتبارات دولتی نشست و راهی به جز جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی نداریم و موانع این موضوع باید رفع شود، گفت: ذهنیت مردم کشور ما نسبت به بخش خصوصی منفی است و از طرفی در مبارزه با فساد خوب عمل نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا فولادگر شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه در نظر دارین به گزارش های نظارتی پیرامون موضوعات قانون رفع موانع تولید، اشتغال، اقتصاد مقاومتی و کسب و کار بپردازیم، تاکید کرد: براساس آن در کنار این پیگیری ها، اصلاح قوانین نیز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه اجرای قانون کسب و کار فعالیت هایی از طرف دولت اجرایی شده که البته اندک است، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۵۰ درصد احکام قانون اجرایی نشده است.

رئیس کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ مجلس با تاکید بر اینکه طرح حمایت از صنایع‌دستی که می‌تواند برای اصفهان مهم و تأثیرگذار باشد، در مرحله رفع ایرادات شورای نگهبان است، افزود: این طرح بیمه اساتید هنرهای دستی، تسهیلات، معافیت از مالیات، آموزش و ... را شامل می‌شود و باید توجه داشت که صنایع‌دستی فصل مشترک صنعت و هنر است و از سوی دیگر با کمترین هزینه می‌توان فرصت‌های شغلی ایجاد کرد و در راستای اقتصاد مقاومتی است.

همه کالاهای سلامت محور باید در حوزه وزارت بهداشت قرار بگیرد

وی در ادامه پیرامون طرح تقویت نظام استاندارد تولید ملی کالا و تجهیزات پزشکی، گفت: طرح ارائه شده چند مورد مغایرت با شورای نگهبان داشت که رفع شد و یک مورد باقی مانده مربوط به کالا و تجهیزات پزشکی بود که طبق نظر مجلس به عهده بهداشت و درمان قرار دارد و همه کالاهای سلامت محور باید در حوزه وزارت بهداشت قرار بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: با رای مجمع تشخیص مصلحت نظام، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به سازمان ملی استاندارد تغییر یافته که زیر نظر رئیس جمهور قرار گرفت و رئیس آن را رئیس جمهور تعیین می کند.

وی با بیان اینکه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در چهار حوزه اصل ۴۴، تولید داخل، کسب و کار و اشتغال ذیل سیاست های اقتصاد مقاومتی وارد عمل شده است، تاکید کرد: ۹ سال پس از اجرای قانون اصل ۴۴ مرور کلی در این مدت انجام داده ایم و حاصل آن گزارش، این است که بخش هایی از آن اجرا شده و بخش هایی نیز هنوز روی زمین مانده است.

از خرید مابقی سهم، سهام عدالت استقبال چندانی نشد

فولادگر در ادامه در خصوص طرح سهام عدالت، گفت: سهام عدالت تاحدی اجرا شد اما بخشی هم اجرا نشد، حدود ۵۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند و پس از ۱۰ سال ارزش سهم هر نفر ۵۰۰ هزار تومان شده که ۶ دهک را شامل می‌شد، ۲ دهک پایین را دولت نیمی از هزینه را پرداخت کرده به همین دلیل حدود یک میلیون تومان قیمت سهام شان شده است.

وی افزود: دولت فراخوان داد تا کسانی که می‌خواهند مابقی سهم خود را هم بخرند و از این طریق طی دو مرحله ۲۶ میلیارد تومان سهام خریداری شد، البته به طور کلی خیلی استقبال نشد،

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه ۲۷ هزار میلیارد از این سهام نهایی شده و حدود ۲۲ هزار میلیارد باقی مانده که فعلا به دولت باز می گردد و دولت باید آن را از ابتدا آغاز کند، تصریح کرد: مردم هنوز مالک سهام نشده‌اند، دولت ادعا می‌کند در شرایط فعلی امکان اجرای کامل نیست.

مردم هنوز مالک سهام عدالت نشده اند

وی با تاکید بر اینکه هدف از اجرایی شدن طرح سهام عدالت گسترش مالکیت عمومی و تمرین سهامداری برای مردم بوده است، گفت: از آنجا که مردم هنوز مالک سهام نشدند این قضیه تحقق نیافته و دولت می گوید با این ساختارها نمی توانیم آن را اجرایی کنیم براین اساس دولت می خواهد هر بخش از سهامداران به صورت واحدهای مجزا تعریف کند و بنا به تعریفی خاص به آن ها سهام تعلق گیرد.

فولادگر با اشاره به اینکه یک محور تحقق سهام عدالت تعاون همگانی است، بیان داشت: اتحادیه های بزرگ تعاونی های چندمنظوره هنوز در کشور تشکیل نشده در حالیکه در کشورهای سرمایه داری تعاونی هایی هستند که چند میلیون سهام دار دارند و بسیار موفق عمل کرده اند.

هنوز شرکت خصوصی واقعی نداریم

وی در خصوص توانمندسازی بخش خصوصی، تاکید کرد: در این زمینه باید شرکت های بزرگ به میدان بیایند که در واگذاری ها شرکت کنند اما متاسفانه هنوز شرکت خصوصی واقعی نداریم و در کشور ما هنوز بین مسئله مبارزه با فساد و امنیت سرمایه گذاری نتوانسته ایم تناقضات را بر طرف کنیم.

رئیس کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ مجلس تصریح کرد: ما ۹۲ ماده در اصل ۴۴ داریم که ۴۰ ماده آن در حوزه انحصار و رقابت پذیری است و راهکارهایی برای به انحصار نیفتادن و رقابت پذیر شدن اقتصاد ارائه شده است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی ما هنوز ضعیف است، در دنیا بخش‌های خصوصی‌ موفق توانسته‌اند شرکت‌های بزرگ ایجاد کنند؛ بخش خصوصی بزرگ و موفق در کشور نداریم و آن‌هایی هم که هستند خصولتی شده‌اند.

ذهنیت مردم کشور ما نسبت به بخش خصوصی منفی است

فولادگر با اشاره به سابقه واگذاری‌ها در کشورهای مختلف، عنوگفت: چینی‌ها در قدم نخست فضای کسب و کار را بهبود دادند و در واگذاری هم مدیریت‌ها را در ابتدا واگذار کردند، نه سهام را و این باعث شد شرکت‌های خصوصی ایجاد کنند که در دنیا حرف برای گفتن دارند.

وی اظهار داشت: ذهنیت مردم کشور ما نسبت به بخش خصوصی منفی است و از طرفی در مبارزه با فساد خوب عمل نکرده‌ایم، برخی می‌گویند اگر با مفسدان برخورد کنیم امنیت سرمایه‌گذاری به مشکل بر می‌خورد چون نتوانسته‌ایم این دو موضوع را با هم جمع کنیم.

پیرامون مسائل آب تفرقه ایجاد نشود

فولادگر در ادامه پیرامون مسائل آب اصفهان، گفت: نمی‌خواهیم تفرقه ایجاد کنیم اما باید اطلاع‌رسانی دقیق به مردم انجام شود تا بدانند چرا زاینده‌رود به اینجا رسید و کشاورزان با گذشت دو ماه هنوز آب برای کشت پاییزه خود را تحویل نگرفته‌اند؟ در اصفهان از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در این بخش کمتر استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه وزیر جدید نیرو وعده داده تا از تصمیم‌گیری بخشی پرهیز کند، اظهار داشت: کرمان و یزد منتظر پروژه‌های فلات مرکزی نشده و انتقال آب از خلیج فارس را پیگیر هستند، از ۵۰۰ کیلومتر مورد نیاز ۲۰۰ کیلومتر را لوله‌گذاری کرده‌اند، البته این آب هزینه بالایی دارد و برای آشامیدن و کشاورزی به صرفه نیست اما برای صنعت می‌توان استفاده کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: اگر انتقال آب کار درستی نیست برای همه مناطق باید نادرست باشد و اگر برای مناطقی دارای توجیه است بنابراین برای منطق دیگر نیز می تواند توجیه داشته باشد.

مالچ باشی راه حل مسکن است

وی به بازدید خود به همراه استاندار و بقیه مسئولان به شرق اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: همزمان با در بازدید از اقداماتی چون بیابان‌زدایی و ریزگردها، ۹۰۰ هکتار مالچ باشی و نهال کاری هم آغاز شد.

وی افزود: باید توجه داشت که مالچ باشی راه حل دائمی نیست و یک مُسکن است، تنها کاری که برای بیابان‌زدایی مؤثر بوده نهال کاری است.

به گفته فولادگر، معادن و کارگاه‌های گچ در شرق اصفهان مصوبه انتقال دارد اما برخی از آنها چون محل جدیدی برایشان تعیین نشده هنوز فعالیت می‌کنند، برخی از کارگاه‌های آجرپزی هم هستند که با تغییر ساز و کارشان آلایندگی گذشته را ندارند.

لایحه بودجه ۹۷ مطابق برنامه ششم توسعه باشد

وی در پایان پیرامون لایحه بودجه ۹۷، گفت: لایحه بودجه ۹۷ در تاریخ ۱۹ آذر ماه توسط دولت به مجلس ارایه می شود و انتظار داریم مطابق برنامه ششم توسعه باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ابراز امیدواری کرد: ظلمی که در حوزه اعتبارات در استان اصفهان شده، کم شود و به تدریج سهم اعتبارات نسبت به درآمدهای استان بیشتر شود.

وی خواستار افزایش بودجه پروژه های ملی- استانی که سهمی کم در بودجه برای آن پیش بینی شده است؛ شد و تاکید کرد: نمی توان به امید اعتبارات دولتی نشست و راهی نداریم جز اینکه سرمایه گذار داخلی و خارجی جذب کنیم و موانع این موضوع باید رفع شود.

کد خبر 330598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.