۵ هزار معلول تحت حمایت بهزیستی شهرستان لنجان هستند

لنجان_رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان گفت: اداره بهزیستی شهرستان لنجان بالغ بر ۵ هزار نفر از معلولان این شهرستان را تحت پوشش خود قرار داده که به نوعی نیازمند خدمات بهزیستی هستند که از این تعداد بیشتر آمار به معلولان جسمی حرکتی اختصاص یافته که بالغ بر هزار و ۲۰۳ نفر هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، در سال ۱۹۹۲ میلادی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه دسامبر یا ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولان اعلام شد و هدف از نامگذاری چنین روزی به نام روز جهانی معلولان ارتقا رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی در این رابطه بوده است.اگر چه مهمترین هدف از نامگذاری روزی به نام روز معلولان، یادآوری حقوق این قشر و آگاهی دیگر افراد جامعه به این موضوع است اما گویی فاصله زیادی میان این اهداف تا واقعیت، حداقل در کشور ما وجود دارد، شاید برخی از مسئولان کارنامه درخشانی در خصوص پیگیری مطالبات معلولان طی چند سال اخیر از خود ارائه دهند اما واقعیت امر این است که هنوز اقدامات لازم برای رفع مشکلات معلولان، افرادی که البته جمعیت قابل توجهی در جامعه محسوب میشوند مناسب نیست و این در حالیست که واژه هایی همچون معلولین، حمایت، توجه، تامین زیرساخت ها و قانون همه سال در روز جهانی معلول با تیترهای مختلف این روز را نقش می‌زنند اما تنها پس از چند روز دوباره همه چیز به فراموشی سپرده شده و این در حالی است که توجه به خواسته‌ها و نیازهای معلولان نباید تنها به این روز منتهی شود چرا که این افراد نیز همانند همه مردم، نیازهایی دارند و باید در جامعه حضوری فعال داشته باشند، اما همه به خوبی شاهدیم که حضور آنها در جامعه با مشکلات خاص معلولان روبه‌رو است.

محمد حسین صادقی رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: معلولیت به ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت های عادی زندگی فردی یا اجتماعی به علت وجود نقصی ‌مادرزادی یا اکتسابی، در قوای جسمانی یا روانی اطلاق می شودکه  البته معلولیت انواعی دارد که از جمله آن می توان به معلولیت های جسمی که شامل معلولیت های حواسی مانند نابینایی و ناشنوایی، معلولیت های حرکتی، شامل انواع نقص عضوها، ضایعات نخاعی و ناهنجاری های مربوط به اسکلت و ‌عضلات و معلولیت احشای داخلی شامل ناهنجاری های قلبی - عروقی، تنفسی، کلیوی و ...اشاره کرد.

وی افزود: البته در این میان معلولیت ذهنی نیز وجود دارد و باید گفت علت معلولیت ها می تواند به دلایل مختلفی از جمله معلولیت‌های اکتسابی که در اثر تصادفات، حوادث یا بلاهای طبیعی، جنگ، آتش سوزی، مسمومیت ها و یا ‌بیماری های مزمن و عوارض ناشی از آنها، فرد ممکن است دچار این معلولیت گردد و معلولیت های مادرزادی اشاره کرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع سازمان بهزیستی برای کمک به قشرهای ضعیف جامعه که به دلایل مختلف گرفتار مشکلات متعددی شده‌اند، تأسیس شده است و این سازمان با هدف ارائه شیوه‌های صحیح زندگی به افراد آسیب‌پذیر جامعه همچون معلولان مشغول فعالیت است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی ۱۶۰  وظیفه در غالب چهار معاونت را عهده دار است که یکی از معاونتهای آن، معاونت توانبخشی است، که جامعه هدف آن معلولین اعم از معلولان جسمی، حرکتی، سالمند، اعصاب وروان و... بوده که بالغ  ۴۰ وظیفه در راستای خدمت رسانی به این جامعه هدف مشخص و ارائه می شود .

صادقی اضافه کرد: معاونت امور اجتماعی یکی دیگر از معاونت های سازمان بهزیستی بوده که مسائل  و مشکلات زنان بی سرپرست، زنان سرپرست خانوار و کودکان یتیم را پیگیری می کند و حدود ۳۰ مورد خدمت به صورت خاص به این جامعه هدف ارائه می شود.

وی معاونت پیشگیری را یکی دیگر از معاونت های سازمان بهزیستی معرفی کرد و گفت: در حوزه اقدامات پژوهشی، آموزشی و آگاه سازی جهت پیشگیری از بروز معلولیت فعالیت می کند و قسمتی از این معاونت نیز به پیشگیری از آسیب های اجتماعی پرداخته و یا زمانی که این آسیب های اجتماعی ظهور پیدا می کند از طریق آموزش وبرگزاری کلاس ها و سمینارها سعی در کنترل این آسیب ها می شود .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان عنوان کرد:چهارمین معاونت، معاونت مشارکت های مردمی است، که حلقه واسطه مردم و مراکز غیردولتی با سیستم دولتی بوده و  در زمینه حمایت و جلب مشارکت مادی، معنوی و خدماتی فعالیت می کند.

وی بیان کرد:امروز اداره بهزیستی شهرستان لنجان بالغ بر ۶ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده و این افراد به صورت مستمر از خدمات این مجموعه بهره مند می شوند.

صادقی خاطرنشان کرد: در طول سال نیز بالغ بر ۳۰ هزار نفر از خدمات غیر مستمر اداره بهزیستی شهرستان لنجان بهره مند هستند که در حوزه پیشگیری بوده و این خدمات از حدود ۱۱۰ مرکز زیرمجموعه دولتی، خیریه، هیئت امنایی و بخش خصوصی به این افراد ارائه داده می شود.

وی اذعان کرد: در حوزه امور اجتماعی که شامل زنان بی سرپرست، شبه خانواده و کودکان بی سرپرست می شود بالغ بر هزار و ۲۰۰ نفر مورد حمایت اداره بهزیستی شهرستان لنجان قرار گرفته اند و ۸ مرکز خدمات را به این افراد ارائه می دهند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان با اشاره به فعالیت ۱۴ مرکز در حوزه ساماندهی و مراقبت از معلولان در این شهرستان، یادآور شد: اداره بهزیستی شهرستان لنجان بالغ بر ۵ هزار نفر از معلولان این شهرستان را تحت پوشش خود قرار داده که به نوعی نیازمند خدمات بهزیستی هستند که از این تعداد بیشتر آمار به معلولان جسمی حرکتی اختصاص یافته که بالغ بر هزار و ۲۰۳ نفر هستند.

وی متذکر شد: اداره بهزیستی شهرستان لنجان بالغ بر ۹۰ معلول آسیب نخاعی را تحت پوشش داده است و ما موظف هستیم چالش‌هایی که معلولان در جامعه پیش‌رو دارند، به آنها آموزش دهیم.

صادقی اضافه کرد: درمان و توانبخشی، اشتغال، مسکن، معیشت و بهره‌مندی از حقوق شهروندی و مناسب‌سازی محیط اجتماعی جهت حضور فعال معلولان در عرصه اجتماعی مسائلی هستند که باید در جامعه ساماندهی شود.
وی یکی از اولویت‌های جامعه کنونی را مناسب‌سازی معابر عمومی به منظور سهولت در رفت و آمد معلولان دانست و تصریح کرد: عدم مناسب‌سازی اماکن، کمبود امکانات مختص معلولان و مهیا نبودن بستر مناسب برای حضور این افراد از قبیل وسایل نقلیه عمومی مناسب‌سازی شده و عدم امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی برای معلولان سبب شده تا تعداد زیادی از این افراد در جامعه حضور فعال نداشته باشند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان عنوان کرد: بهزیستی همواره در تلاش است تا با حمایت از حقوق معلولان و افزایش فعالیت مشارکت جویانه آنان، بخشی از این مشکلات را برطرف کند.

صادقی اظهار کرد: باید توجه داشت بهزیستی سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی بوده که برای کمک به قشرهای محروم جامعه که به دلایل مختلف گرفتار مشکلات شده اند، تأسیس شده و با هدف ارائه شیوه های صحیح زندگی به افراد آسیب پذیر جامعه مشغول فعالیت است.
وی افزود: اداره بهزیستی شهرستان لنجان منابع کمک های مردمی را نیز مدیرت می کند و بستری را فراهم کرده تا با تکیه بر کرامت انسانی و توانمندسازی افراد آسیب پذیر شهرستان در چارچوب نظام حمایت اجتماعی، فضای مناسبی مهیا شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان تصریح کرد: جلب مشارکت نقدی و غیر نقدی مردم به منظور رفع نیازهای جامعه هدف بسیار حائز اهمیت است چرا که می تواند کمک شایانی در توسعه رفاه اجتماعی اقشار نیازمند و آسیب پذیر باشد.

صادقی ادامه داد: اداره بهزیستی شهرستان لنجان کمک های غیر نقدی و مشارکت های خدماتی مردم شهرستان لنجان را نیز ساماندهی کرده تا بتوانیم به مددجویان تحت پوشش کمک های لازم را ارئه دهیم.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم شفاف‌سازی میزان کمک های مردمی و خصوصا نحوه هزینه کردن آن سبب ایجاد حس اطمینان در بین خیرین و تشویق آنان برای مشارکت هرچه بیشتر می شود لذا در راستای جلب هرچه بیشتر کمک های مردمی برای رسیدگی به مشکلات مددجویان تحت پوشش بهزیستی نیازمند اطلاع رسانی احتیاجات مستمر و مقطعی این افراد و شناساندن گروه های هدف به خیرین هستیم.

صادقی عنوان کرد: در کنار بهزیستی شهرستان لنجان مرکز توانبخشی شهید مدنی نیز مشغول به فعالیت بوده که در خصوص جذب کمک‌های مردم می تواند کمک شایانی به بهزیستی شهرستان لنجان داشته است.

وی بیان کرد: بر اساس لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب ۱۳۵۹ و همچنین تبصره ۲-۴ قانون اصلاح قانون تشکیل سازمان بهزیستی مصوب بهمن ۱۳۵۷ مجلس شورای اسلامی  یکی از وظایف اصلی سازمان بهزیستی جلب مشارکت های مردمی و فعالیت های گروه های داوطلب و استفاده از ظرفیت های موسسات غیردولتی با هدف توسعه و گسترش رفاه اجتماعی در بین اقشار نیازمند و آسیب پذیر است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: از این جهت اطلاع رسانی جهت افزایش آگاهی مردم از مقوله بهزیستی و رفاه اجتماعی و ضرورت مشارکت آنان به منزله یک وظیفه انسانی، دینی، ‌ عاطفی و اجتماعی و ارتباط با مردم و اتخاذ سیاست «درهای باز» سازمان می تواند در این خصوص بسیار کار ساز باشد.

وی متذکر شد: تبیین و توضیح مبانی دینی و فرهنگی مشارکت مردم در امور خیرخواهانه (بهزیستی و رفاه اجتماعی)، هدایت مردم به همکاری در امور خیریه و بهره گیری از روشهای حسنه در امور خیریه و مردمی توسط متولیان فرهنگ عمومی و دینی کشور، بویژه مراجع معظم روحانیون و ائمه محترم جمعه نیز می تواند کمک شایانی در خصوص فرهنگسازی در حوزه مشارکت های مردمی باشد.

صادقی تاکید کرد: جلب و جذب کمکهای مادی و معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور حل مسائل و مشکلات جامعه هدف سازمان. به طرق گوناگون از جمله برگزاری مناسبت های مختلف از جمله ضیافت در ماه رمضان، ‌ جمع آوری فطریات، صندوق های صدقات، فروش قبوض، فروش تاج گل، توزیع فرم های اعلام همکاری داوطلبانه افراد با بهزیستی و ...نیز از جمله اقداماتی است که در راستای کمک به مددجویان تحت حمایت بهزیستی صورت گرفته و امیدواریم شاهد افزایش مشارکت های مردمی در این حوزه باشیم.

وی در پایان یاداور شد: مردم باید بدانند که درآمدهای اداره بهزیستی شهرستان لنجان در بخش های درمان مددجویان، بحث آموزش مددجویان، مسکن و تامین لوازم ضروری برای مددجویان هزینه می‌شود تا گره ای از مشکلات مددجویان باز شود.

کد خبر 330560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.