ایدز بیماری عفونی قابل درمان / ۶۶ درصد انتقال ایدز در ایران از راه اعتیاد تزریقی است

ایدز (AIDS) برگرفته شده از حروف عبارت انگلیسی Acquired Immunodificiency Syndrome به معنی بیماری یا نشانگان یا سندرم ضعف سیستم ایمنی اکتسابی است، زیرا در این بیماری، سیستم ایمنی بدن شخص درگیر شده و از کار می افتد .

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، منشأ بیماری ایدز، به عنوان یکی از اسرار عالم پزشکی شناخته می‌شود، اما در سال‌های اخیر و به دنبال رد فرضیه‌ هایی در مورد منشا ویروس این بیماری هولناک، نظریه جدیدی مطرح شده که احتمال دخالت ‌ورزی انسان در خلق و گسترش آن را بر مبنای اطلاعات علمی و شواهدی مستدل را تقویت می‌ کند.

 در اواخر دهه هفتاد، شیوع ناگهانی بیماری جدیدی با عنوان ایدز، منجر به مرگ میلیون‌ها نفر شد. این بیماری کشنده که به سرعت به سیستم ایمنی بدن هجوم می‌آورد، قربانی خود را به قدری در برابر عفونت‌ها و اختلالات عصبی، ضعیف می‌کرد که فرد چاره‌ای جز مرگ نداشت. ویروس این بیماری که پس از چند سال از شیوع آن، در سال ۱۹۸۴ شناسایی شد، با عنوان ویروسHIV نامگذاری شد

بر اساس آمار اعلام شده، تعداد کل بیماران مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده در استان اصفهان تاکنون ۷۸۲ نفر بوده است که شامل ۱۳۸ زن و۶۴۴ مرد است که البته تعدادی مهاجرت کرده یا فوت شده‌اند.

تعداد مردان مبتلا به این بیماری بیشتر از زنان است اما در سال‌های اخیر درصد ابتلا در زنان افزایش یافته به طوری که در حال حاضر ۱۷ درصد مبتلایان به بیماری ایدز در استان اصفهان زن هستند.

این آمار همچنین حاکی است به صورت کلی تعداد زیادی از افراد شناسایی شده از طریق تزریق و استفاده از سرنگ مشترک به این بیماری مبتلا شده‌اند که البته در سال‌های اخیر با سنجش افراد جدید شناسایی شده، این بیماری از طریق ارتباط جنسی رو به افزایش است.

امروز به منظور بررسی زوایاس مختلف بیماری ایدز، گفتگویی را با «دکتر مهرداد صلاحی- متخصص بیماری های عفونی» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

از سال ۲۰۱۱ شعار روز جهانی ایدز به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز و رفع برچسب تبعیض مبتلایان به ایدز نامگذاری شده است، علت اینکه جهان به این شعار رسیده، چیست؟

با توجه به پیشرفت های پزشکی درباره داروهای ضد HIV و بهبود روند انجام تست های تشخیصی، ما می توانیم در کمتر از یک ساعت به وجود بیماری ایدز در بیمار پی ببریم.

اما در حال حاضر دو هدف مد نظر قرار گرفته است، یک هدف با عنوان ۹۰ .۹۰. ۹۰ است بدین معنا که تا سال ۲۰۲۰ ۹۰ درصد افراد مبتلا به ایدز شناسایی، ۹۰ درصد افراد تحت درمان قرار بگیرند و ۹۰ درصد افراد تحت درمان تعداد ویروس های خون آنها به زیر ۲۰۰ برسد که امیدواریم تا آن سال این اهداف محقق شود.

هدف نهایی این است که در سال ۲۰۳۰ بتوانند مثل بیماری آبله، بیماری ایدز را ریشه کن کنند.

این شرایط درباره ایران چطور است، آمار شیوع و کنترل ایدز تاکنون چگونه بوده است؟

در گذشته سیاست بر معرفی کمتر این بیماری بود، اما چند سالی است که وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده که باید آموزش هایی را ارایه و راههای انتقال را به افراد بشناسانند.

کلیدی ترین راه درمان و کنترل بیماری ایدز این است که هر چه سریعتر بیماری تشخیص داده شود؛ البته ایدز یک بیماری عفونی قابل درمان است.

گفته می شود ۶۵ درصد بیماران از طریق تزریق با سرنگ های آلوده مبتلا به ایدز شده اند، ارتباط های جنسی کنترل نشده هم در سالهای اخیر رشد داشته است، شما تایید می کنید؟

طبق آمارهای کلی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۶۶ درصد راه انتقال از طریق اعتیاد تزریقی، ۲۰ درصد از طریق ارتباط جنسی کنترل نشده، یک و نیم درصد از راه انتقال مادر و کودک، یک دهم درصد مربوط به خون و فرآورده های خونی و مابقی هم ناشناخته است ولی متاسفانه آمار ارتباطات کنترل نشده جنسی رو به شیوع است.

افراد باید عادت کنند به عنوان آزمایش چکاپ، یکبار هم تست HIV بدهند نه به عنوان اینکه مشکل دارند بلکه با این هدف که در طول روز ما به دندانپزشکی یا آرایشگاه می رویم و احتمال ابتلا به ایدز وجود دارد.

راه انتقال ویروس بیشتر جنسی و ترشحات خونی فرد آلوده است؛ راه های انتقال ویروس به هیچ عنوان از طریق ترشحات ادرار، مدفوع، عرق یا اشک چشم نیست و دست رو بوسی با این افراد و ملاقات با آنها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

گفته می شود دو سوم افراد مبتلا به ایدز از بیماری خود اطلاع ندارند یا تمایلی به اظهار بیماری ندارند، وزارت بهداشت برای کمک به این جمعیت و مبتلایان به این بیماری چه کرده است؟

وزارت بهداشت چند سالی است در ارتباط با این موضوع مانورهایی می دهد، افراد می توانند برای انجام تست تشخیص بیماری به مراکز بهداشتی واقع در شهر اصفهان از جمله مرکز نواب صفوی واقع در خیابان بزرگمهر مراجعه  و تست رایگان را انجام دهند.

افراد برای یکبار هم که شده باید تست دهند و این تابو باید شکسته شود.

علایم بیماری ایدز را تشریح فرمایید!

وقتی ویروس وارد بدن می شود حدود ۱۰ سال فرد بدون علامت خواهد بود، البته ممکن است زودتر علایم بیماری نمایان شود.

هر انسانی سلول های دفاعی در بدن دارند که به مرور تخریب می شوند اما وقتی سلول ها تحت کنترل بیماری قرار بگیرند و عدد آنها به زیر ۲۰۰ برسد، بیماری علامت دار می شود.

عفونت های رایج که تکرار شود، عفونت های زنانگی و تکرار شونده که بی دلیل رشد می کند و وجود رفتارهای پر خطر نشانه های ایدز را آشکار می کند.

وقتی ویروس ایدز وارد بدن می شود، فرد بیمار تا ۴۵ هفته پس از آن دچار علامت های سرماخوردگی می شوند اما چون علایم شایع است به طوری که حتی پزشکان هم قادر به تشخیص ایدز نیستند؛ از این رو علایم تا  ۱۰ سال نهفته باقی می ماند و پس از آن که کار از کار گذشته ابتلای بیمار به ایدز محرز می شود.

باوری که در میان مردم ما جا افتاده این است که هر کسی ایدز داشته باشد بلافاصله مرگ را تجربه خواهد کرد، شما به عنوان متخصص بیماری های عفونی چه نظری دارید؟

بله در گذشته این ذهنیت وجود داشت و ترس و وحشتی داشتند اما در حال حاضر باید این ذهنیت را کنار گذاشت، حقیقت این است که با داروهایی که وارد بازار شده اند درمان های قابل کنترل هم وجود دراد و درمان های دارویی پیشرفت کرده است

اگر  در اسرع زمان از تکثیر ویروس در خون جلوگیری شود به راحتی می توان ایدز را مهار کرد.

افراد با دریافت دارو احتمال انتقال ویروس هم دارند؟

قطعاً شانس انتقال ویروس کم می شود.

یکی از دلهره های مبتلایان به ایدز این است که اطرافیان آنها پس از اطلاع از وجود بیماری در بدن فرد بیمار، تمایلی به ادامه رفت و آمد با آنها را ندارند، خیلی ها به دلیل وجود همین ترس کلامی از بیماری خود بر زبان نمی آورند، شما چه نظری در این باره دارید؟

برخورد اولیه با این بیماران بسیار مهم است، برخورد اولیه باید طوری باشد که وحشت به بیمار منتقل نشود و به آنها انگی چسبیده نشود چرا که ممکن است در دندانپزشکی یا از طریق موارد مبتلا شده باشد.

همه باید بدانند حتماً دلیل ابتلا به ایدز، معتادبودن فرد یا داشتن رفتارهای پر خطر نیست.

با رفتاری کاملاً معمولی باید به فرد بیمار گفت که ویروس وارد بدن او شده است؛ به هیچ عنوان از کلمه ایدز استفاده نشود.

باید تاکید کرد که ویروس قابل کنترل است، تعداد ویروس در خون باید سنجیده شود و شما تحت کنترل و درمان قرار می گیرید تا ویروس به حد قابل قبولی برسد و منتقل نشود.

کد خبر 330447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.