ازدواج با یک پیامبر...

ماجرای ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) را بارها شنیده‌ایم اما آیا به راستی به این اندیشیده‌ایم که پیامبر بودن چه رسالت بزرگی است و همسر یک پیامبر چه تفاوتی با دیگر زنان دارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ جهان ظهور ادیان مختلف است که زمینه دگرگونی در همه بخشهای زندگی مادی و معنوی بشر را فراهم کرده است. در این میان ظهور دین اسلام پدیده‌ای نو در عالم انسانی بود.
ادیان بسیاری برای هدایت بشر به انبیای الهی ابلاغ شده است اما از آن میان آثار 3 دین اسلام، یهود و مسیحیت همچنان باقی و پیروان انها بیش از سایر ادیان و فرق و مذاهب هستند و در این میان آیین اسلام بیشترین تحولات را در زندگی بشر و تاریخ جهان ایجاد کرده است.
در اسلام تغییرات و تحولات بزرگی که هریک منشأ پیدایش دگرگونی‌های زیادی بود نیز ایجاد شد، از ابلاغ علنی پیام اسلام در سال سوم بعثت تا هجرت از مکه به مدینه و غزوات پیامبر اسلام(ص) همگی در شمار مهمترین رویدادهای تاریخ اسلام هستند.
یکی از مهمترین تحولات تاریخ اسلام که پیش از ابلاغ دعوت آسمانی اسلام انجام شد، ازدواج حضرت محمد(ص) که در آن سالها محمد امین خوانده می‌شد با حضرت خدیجه(س) بوده است. تاکنون سخنان زیادی درباره این واقعه تاریخی مطرح شده است اما بسیار نیکوست که این واقعه را از دیدگاهی جدید و از منظر بانوان و مردان امروزی تحلیل کنیم.

همسر یک پیامبر بودن موقعیت بسیار حساسی را برای فرد ایجاد می کند
شهلا میرفتاح – کارشناس ارشد علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: شاید اگر با قاطعیت بگوییم که هیچ یک از ما از نظر اجتماعی، سیاسی، فردی و اقتصادی توان آن را نداریم که زندگی خود را کاملا شبیه پیامبر و حضرت خدیجه(س) استوار کنیم، سخن بیهوده‌ای نگفته باشیم.
وی تصریح کرد: مطالعه زندگی پیامبر اسلام(ص) نشان می‌دهد ایشان همه امور زندگی عادی خود را انجام می‌دادند و در عین حال رسالت پیامبر خود را هم انجام می دادند و حضرت خدیجه یا حضرت فاطمه(س) نیز در کنار زندگی فردی، به امور زندگی اجتماعی هم رسیدگی می‌کردند.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: همسر یک پیامبر بودن موقعیت بسیار حساسی را برای فرد ایجاد می کند که هم محدودیتهای زیادی به همراه دارد و سختیهای بسیاری. پیامبر بودن هم زندگی فرد را دچار تغییراتی می کند که کنار آمدن با آن تنها از عهده افراد خاص بر می‌آید.
میرفتاح اذعان کرد: متأسفانه اخلاق و مرام و شیوه رفتار مردم ما در جامعه با استانداردهای دینی تفاوت بسیاری دارد، افراد در جامعه بسیار کم طاقت با آستانه تحمل پایین، بدون درک درست از موقعیت همنوعان خود، تا حد زیادی مادی و به فکر منافع اقتصادی و از آموختن غافل هستند.
وی اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) با شخصیت، هدف، اخلاق، مرام و صداقت پیامبر(ص) ازدواج کرد و پیامبر نیز این خلقیات را تا آخرین لحظه حیات حفظ کردند اما امروزه زوجهای جوان با ظاهری آراسته و در بسیاری موارد آمیخته با دروغ به خواستگاری رفته یا خود را عرضه می‌کنند و بعد از مدت زمان کوتاهی با برملا شدن این رازها زندگی به طلاق ختم می‌شود.

پیوند زناشویی باید در راستای کسب معارف الهی باشد
حجت الاسلام محمدحسین قربانی – کارشناس مسائل دینی در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: بر اساس روایات اسلامی پیوند زناشویی باید در راستای کسب معارف الهی و هدایت طرف مقابل به سوی سعادت ابدی باشد، به عبارت دیگر زن باید یاور مرد در رسیدن به بهشت باشد و مرد هم همین وظیفه را در برابر زن دارد.
وی تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) نه تنها ثروت مادی خود را در اختیار پیامبر اسلام(ص) قرار داد بلکه با همه وجود در کنار ایشان ماند تا رسالت ابلاغ پیام الهی انجام شود و پیامبر اسلام نیز به قدری قدردان خدمات ایشان بود که تا پایان عمرو سالهای بعد از وفات حضرت خدیجه(س) از ایشان به بزرگی یاد می‌کردند.
کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: متأسفانه در حال حاضر افراد جامعه تا حد زیادی از آموزه‌های اسلامی فاصله گرفته‌اند، به ویژه در زمینه مسائل زناشویی و ازدواج وضعیت خوبی نداریم و همه اینها نیز به این دلیل است که ما به آنچه خدا گفته عمل نمی کنیم و به الگوهایی که در اسلام داریم بی توجه شده‌ایم.
حجت الاسلام قربانی عنوان کرد: حضرت خدیجه همسر یک پیامبر بود و پیامبر نیز عهده دار رسالت الهی بودند و هردو نفر آنها به خوبی نقش خود را در جامعه ایفا کردند تا آنکه به اسطوره‌های تاریخی تبدیل شدند، اما امروزه زوجهای جوان در بسیاری موارد نمی‌توانند نقش خود را به عنوان یک همسر ادا کنند.

کد خبر 329870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.