پذیرش دانشجو هدفمند می شود

بررسی های معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در شانزدهمین اجلاس این دانشگاه نشان داد باید متناسب با هر شهری رشته های مورد نیاز ارائه شود و این درحالی است که آمار نشان می دهد پذیرش دانشجویان در این دانشگاه کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شانزدهیمن اجلاس سراسری سرپرستان مدیریت های استانی، پردیس ها و واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان عصر امروز در محل خانه معلم شماره ۳ اصفهان برگزار شد.

نعمت الله موسی پور معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در این مراسم مطالبی گفت که در ادامه می خوانید: «یکی از مهم ترین موضوعات در مبحث آموزش بازسازی گروه های آموزشی است. ۸۳۱ نفر در گروه های آموزشی متشکل از اعضای هییت علمی ساماندهی شدند و تغییرانی نسبت به گذشته داشتند، به این صورت که گروه های پایه و مادر ابتدا شکل گرفته و بعد سایر گروه ها بواسطه این گروه ها شکل می گیرند. از این رو هیچ عضوی نمی تواند خارج از این گروه ها باشد. همچنین حق الزحمه جدید مدیریت ها نیز تعیین شده است. کار آموزش مهارت آموزان و پودمان دوم نیز یکی از مهم ترین موضوعات آموزشی است و ۷ هزار نفری که تا به امروز این دوره را در تابستان گذراندند باید تحت مدیریت پودمان باشند. معادل سازی واحدهای آموزشی هم موضوعی مهم است. این معادل سازی ها بر اساس مصوبه هییت امنا اعلام می شود اما باید گفت معادل سازی ها بسیار تغییر کرده است و برای معلمان راهنما سهمی پیش بینی شده است. انتظار است در کل کشور دانشجویان بر اساس نیمسال اول برنامه ریزی کنند تا شاهد بی نظمی در برنامه ریزی درسی نباشیم. کیفیت آموزش هم موضوعی مهم اما نیازمند به بازنگری هایی است که مبنای عملی کار ما به حساب می آید. متاسفانه همچنان ما گزارش هایی داریم که مدیران به این مهم اعتنا ندارند. برای معلمان باید گواهی های صلاحیت تدریس ارائه شود و این درحالی است که برای افراد قدیمی گواهی های جدید اعلام نشده است. نقشه جامع توسعه آموزش یک پدید الزامی دانشگاه است که تا پایان سال ۹۴ بر اساس این الگو کار می شده است. این پدیده عنوان می کرده (همه رشته ها در همه پردیس ها). اما امروزه با واقعیتی مواجه شدیم که متوجه شدیم ۴ هزار نفر ورودی داشته ایم و هر استانی چند رشته را در سالهای مختلف به اجرا در آورده است. آمارها نشان می دهد آمار ورودی های دانشگاه کاهش داشته است از این رو تصمیم گرفتیم که چه رشته ای را در چه شهری دنبال کنیم.»

معلم در عین دانش افزایی ایمان افزایی هم باید داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین عین الله عابدی معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان نیز در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران مطالبی گفت که در ادامه می خوانید: «دانشگاه فرهنگیان صرفا در تربیت معلم فعالیت می کند. در غیر این صورت رشته هایی که در دانشگاه های تربیت معلم وجود دارد در سایر دانشگاه ها به صورت حرفه ای تدریس می شود. با توجه به این موضوع مباحث اجتماعی و فرهنگی اهمیت خاصی پیدا می کند تا پس از اینکه دانشجو بعد از ۴ سال تحصیل کرد آمادگی های لازم را برای ورود به عرصه تعلیم داشته باشد. معلم باید در عین اینکه دانش افزایی می کند ایمان افزایی هم داشته باشد و این کار سختی است تا چنین معلمی پرورش یابد. شعاری برای ما وجود دارد که می گوید معلم به مثابه مربی. یعنی ما به دنبال این نیستیم که یک معلم و یک مربی برای دانش آموز بگذاریم. دانشجو_معلم باید بتواند بر اساس ارزش های نظام فعالیت کند. کارفرهنگی در دانشگاه بخش های مختلفی شامل دانشجویان، معلمان و ... را داراست. این سوال وجود دارد که چرا سرانه های شفاف و هدفمند در دانشگاه ها ارائه نمی شود و سرفصل های مبهم باید تعریف و اجبار به اجرا پیدا کند؟ این درحالی است که کار فرهنگی ملزم به وجود بودجه نیست اما نیاز به بودجه مراحل کارفرهنگی را تسهیل می کند. موضوع غفلت در مورد برنامه های فرهنگی مشهود است و مجلس و دولت و نخبگان باید در این مورد تلاش کنند. باید در کشور جریانی ایجاد شود تا به برنامه های فرهنگی توجه ویژه ای شود. یکی از برنامه های مهمی که امسال شروع شد برنامه ای با عنوان هر دانشجو یک مهارت فرهنگی است. بخشی از این برنامه در حوزه روخوانی قرآنی است تا دانشجویان ما این مهارت را داشته باشند. همچنین برنامه هایی در حوزه ارتباط با انسان، خدا، طبیعت و دیگران در خوابگاه های ما با محوریت ائمه جماعات اجرایی می شود. همچنین اساتید مشاور فرهنگی یکی دیگر از برنامه های ما را پوشش می دهند تا اساتید در محورهای مشخص شده همکاری داشته باشند. اگر این برنامه در کل کشور اجرایی شود برای کل کشور مفید به فایده است. »

آینده جامعه در دست معلمان است

مصومه علی نژاد معاون دانشجویی دانشگاه نیز در حاشیه این مراسم به ایراد سخنانی پرداخت: «آینده در دست معلمان است و این معلمان در دانشگاه فرهنگیان تربیت می یابند. این درحالی است که دانشجو_معلمان دانشگاه فرهنگیان بهترین برند تربیت معلم هستند. ما در معاونت دانشجویی تلاش داریم نا دانشجو _معلمی را تربیت کنیم که در آینده اقدامات مناسبی برای تربیت دانش آموزان داشته باشند. تلاش ما این است که از تجربه بهترین کشورها استفاده کنیم. طرح اندیشکده و مشاور طرحی بود که از سوی ما اجرایی شد. قرار است تا در این مراکز مشاوره اقدامات مناسبی اجرایی شود. یکی از برنامه های خوبی که توسط وزارت علوم تایید شد تاسیس انجمن دانش آموختگی هست. برای این منظور اقدامات خوبی انجام شده است و در این انجمن خود دانش آموختگان هستند که کارها را به دست می گیرند. دانشگاه فرهنگیان در ورودی های ۹۱ و ۹۲ حدود ۴۰ هزار نفر دانش آموخته دارد. از این رو به زودی مجمع عمومی تشکیل و تصمیم گیرندگان این انجمن یعنی خود دانش آموختگان برای برنامه های اجرایی معرفی می شوند. زمانی که مجوز لازم برای این موضوع دریافت شد بررسی های زیادی صورت گرفت. این درحالی بود که باید ۴ نفر ازا عضای هییت علمی و ۴ نفر از دانش آموختگان در این انجمن حضور داشته باشند. برای این منظور اساسنامه ای هم تدوین شده و در اختیار دانش آموخنگان قرار می گیرد. این به معنای نقشه راه است تا مطالبات فرهنگیان و معلمان و نو معلمان پیگیری شود. ما خود را مکلف کردیم تا در کلیه پردیس ها و مراکز آموزش عالی امکانات لازم را ارائه دهیم. دانشجویان نمونه ما ظرفیت خوب این دانشگاه هستند و باید مطالعه سایر کتب را در برنامه خود داشته باشند. نتایج دانشجویان نمونه اعلام شده و امید است دانشگاه فرهنگیان هم جزو افتخارات باشد. یکی از افراد موثر در دانشگاه ها سرپرستان شبانه روزی هستند. از این رو قرار است نظام دانشجویی جدید برای حمایت از این افراد تدوین شود. دانشگاه فرهنگیان همان مراکز تربیت معلم سابق است و تلاش شده تا وجهه آکادمی آن در نظر گرفته شود. مدیران ما در کلیه استانها باید فضای بهتری را برای دانشجو_معلمان در نظر بگیرند. دانشگاه فرهنگیان ارتباط خوبی با صندوق رفاه دانشجویی دارد و وام های ازدواج و ضروری از تسهیلاتی است که ما به افراد ارائه می دهیم.»

کد خبر 329594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.