مبتلایان به "ورم پا"، تغذیه درستی ندارند/ پوشیدن کفش های تنگ مشکل را تشدید می کند

ورم پا و قوزک پا مشکل شایعی است که در افراد مسن بیشتر دیده می شود. در واقع ورم پا به دلیل تجمع مایعات و اختلال در نگهداری آب و نمک در بدن رخ می دهد که به نام ادم نیز خوانده می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا ورم بدون درد، ممکن است هر دو پا و یا پشت پاها و یا ران ها را درگیر کند. اما به علت جاذبه زمین، اغلب تورم ها در قسمت پایین بدن دیده می شوند. احتباس مایعات ممکن است به علت بیماری قلبی، بیماری کبدی و یا کلیوی و یا اختلالات رگ های خونی باشد. همچنین داروهای ضدافسردگی، استروئیدها، داروهای فشار خون، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب، مسدود کننده های کانال کلسیم و هورمون درمای مانند استروژن درمانی و داروهای دیابت نیز می توانند باعث ورم شوند.

در خصوص ورم پا و راه های درمان آن گفتگویی داشتیم با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی" که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

راه های درمانورم پا چیست؟

ورم پا ناراحتی بسیار حادی نیست، اما می تواند هر از چند گاهی مشکل ساز شود. دلیل آن هر چه باشد در نهایت درمان مشخص است، به صورتی که یا باید از جوراب های مخصوص کمک گرفت یا به کمک درمان های دارویی آب را خشکاند. در این میان نوع تغذیه و فعالیت بدنی هم اهمیت ویژه ای دارد. جالب است بدانید راه رفتن با پای برهنه روی شن های خشک ساحل، ماساژ دادن و کشیدن آرام ماهیچه های داخلی، ریختن آب خنک و پوشیدن جوراب های کشی فشرده در صورتی که کارتان ایستاده است، می تواند سبب کاهش میزان ورم شود.

چه زمانی افراد دچار ورم پا می شوند؟

در واقع بدن ما از ۶۰ درصد آب تشکیل شده است و این آب قسمتی از فواصل داخل سلولی و خارج سلولی را فرا گرفته است. بنابراین خانمی که ۵۵ کیلو گرم وزن دارد در بدنش ۳۰ لیتر آب جمع شده که ۸ تا ۱۰ لیتر آن خارج سلولی و متحرک است. حال زمانی که که عروق بیش از اندازه آب را به سمت خود بکشند، این امر در ابتدا سبب حبس آب در عروق و بعد از آن ورم می شود. یکی از نشانه های ابتلا به ورم، باقی ماندن جای فرو رفتگی با فشار دادن انگشت روی موضع یا بزرگ شدن پا در روزهای گرم یا ساعات پایانی روز است.

چه مواردی می تواند مشکل ورم پا را تشدید کند؟

مواردی نظیر زندگی در نواحی بسیار گرم، استفاده از سیستم های گرمایشی از کف، پوشیدن کفش های تنگ یا پاشنه بلند، داشتن اضافه وزن و مصرف برخی داروها مانند استروژن، کورتیکویید و... می تواند این مشکل را شدیدتر کند.

رژیم غذایی تا چه اندازه در درمان ورم پا موثر است؟

این اشتباه بزرگی است که برخی از افراد فکر می کنند نوع رژیم غذایی در بروز یا بهبود ورم پا بی تاثیر است. به طور معمول افرادی که به ورم پا دچار هستند، تغذیه درست و خوبی ندارند. به عنوان مثال چربی های اشباع و مواد غذایی تصفیه شده زیادی مصرف کرده و در مقابل علاقه ای به مصرف میوه و سبزیجات تازه ندارند. این در حالی است که بسیاری از رژیم های غذایی می تواند از حبس آب و در نتیجه ورم پیشگیری کند.

برای پیشگیری از ورم پا افراد به چه میزان پروتئین در روز نیاز دارند؟

بهترین مقدار مصرف روزانه پروتئین ۵/۷ تا یک گرم پروتئین برای هر کیلوگرم از وزن است. برای مثال اگر وزن شما ۵۵ کیلوگرم است، روزانه به ۳۸/۵ تا ۵۵ گرم پروتئین نیاز دارید.این در حالی است که ۱۰۰ گرم گوشت مرغ حاوی ۲۵ گرم و ۱۰۰ گرم گوشت ماهی پخته حاوی ۲۰ گرم پروتئین است. نکته جالب توجه این است که زمانی آب درون پاها و عروق حبس می شود که خون به اندازه کافی پروتئین نداشته باشد.

مواد غذایی موثر دیگر برای پیشگیری از ورم پا چیست؟

به افراد توصیه می شود از منابع غنی ویتامین E و D استفاده کنند. گردو، بادام، دانه انگور و ماهی های آب های سرد منابع غنی ویتامین E بوده و همان طور که ویتامین D محافظ استخوان ها است می تواند محافظ عروق خونی و کاهش نفوذ پذیری سلولی نیز باشدهمچنین پیشنهاد می شود افراد مصرف مواد غذایی اسفنجی را کاهش دهند .برخی از مواد غذایی مانند گلوتن، کازئین و برخی افزودنی ها مانند امولیاست و امولزیفیانت می توانند حبس آب را افزایش دهند. به همین علت مصرف آن ها توصیه نمی شود.

ایستادن طولانی مدت چه تاثیری در ورم پا دارد؟

در صورتی که دچار ورم پا هستید، اولین توصیه پزشک پوشیدن جوراب های مخصوص واریس است. این جوراب ها چندان زیبا و راحت نیستند اما پوشیدن آن ها ضروری است. افراد می توانند این نوع جوراب ها را از داروخانه تهیه کنند .این در حالی است که زیاد ایستادن می تواند ورم را شدیدتر کند، بنابراین به افراد توصیه می شود از ایستادن های طولانی مدت در طول روز خودداری کنند.

کد خبر 329510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.