طرح ملی"دادرس" تاب آوری دانش آموزان در جامعه را تقویت می کند

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: به منظور آمادگی دانش آموزان برای مقابله با حوادث، بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش در زمان وقوع بلایا و حوادث، افزایش سطح ایمنی دانش‌آموزان و تربیت تیم های دانش‌آموزی ششمین دوره طرح ملی دادرس در مدارس استان در حال اجرا است.

داریوش کریمی درباره برگزاری ششمین دوره طرح ملی دادرس در مدارس استان در  گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت:" دادرس" مخفف عبارت " دانش‌آموزان آماده در حوادث و سوانح" است؛ به این معنی که در صورت بروز حادثه‌ دانش آموز به سرعت در صحنه عمل حاضر شده و به امداد حادثه‌دیدگان از سوانح و حوادث غیر مترقبه می پردازد.  

کریمی ادامه داد: دوره های آموزشی برای دانش آموزان و مربیان توسط سازمان هلال احمر به صورت تیمی برگزار می شود تا دانش آموزان و مربیان در کنار آموزش امداد و نجات و حفظ آمادگی برای حضور در مواقع بحرانی آماده باشند.  

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح ملی دادرس، دانش امدادی در دانش آموزان را تقویت می کند، اظهار داشت: وجه مشترک فعالیت های جوانان هلال احمر ترویج و گسترش فرهنگ بشردوستی با رویکرد  امدادی است و تقویت دانش امدادی در دانش‌آموزان با اجرای طرح ملی دادرس در مدارس این فرصت را فراهم می آوردتا با افزایش سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های امدادی دانش آموزان، در جهت تقویت تاب آوری آن ها در جامعه فعالیت کنیم.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان خاطر نشان کرد: در واقع طرح ملی دادرس با هدف تربیت دانش‌آموزان آماده برای مقابله با حوادث و سوانح، توانسته آموزه‌های امداد و نجات را به سطح مدارس و قشر نوجوان جامعه برده و فرهنگ «خودامدادی» و «دگرامدادی» را در بین دانش‌آموزان نهادینه کند.

 کریمی گفت: دانش‌آموزان شرکت کننده در طرح دادرس علاوه بر مهارت‌های امدادی با اصول اساسی، اهداف و ارزش‌های جمعیت  هلال‌احمر که محور آن تسکین آلام بشری و کمک به انسان هاست آشنا می‌شوند و این برنامه موجب ارتقای روحیه بشردوستی در نوجوانان و جوانان می شود.

 آموزش طرح ملی دادرس ویژه دانش آموزان پایه هشتم 

کریمی با اشاره به اینکه آموزش طرح ملی دادرس ویژه دانش آموزان پایه هشتم است، اظهار داشت: ششمین دوره طرح دادرس در مدارس استان در حال برگزاری است.  وی ادامه داد: آموزش ها بر اساس هشت آیتم از جمله پناه گیری، تخلیه اضطراری، اطفاء حریق، چادر زنی، احیای قلبی و ریوی، آتل بندی، پانسمان و حمل مصدوم است.    

کریمی درباره المپیادهای درون مدرسه ای اظهارکرد: المپیاد درون مدرسه ای بین دانش آموزان در قالب تیم های ۱۴ نفره برگزار می شود که ۱۴ نفر از دانش‌آموزان تیم‌های عمل‌کننده، آمادگی خود را محک  می زنند تا در مراحل مختلف بتوانند کارآیی خود را نشان دهند. این ۱۴ نفر پس از آزمون کتبی انتخاب و بس از گذراندن مرحله شهرستانی به مرحله استانی راه پیدا می کنند و در مرحله استانی هم ۲۶ نفر انتخاب شده و در قالب تیم های ۲۶ نفره رقابت می کنند. مرحله استانی مسابقات بهار ۹۶ برگزار و تیم های برتر به مسابقات کشوری اعزام می شوند.  

کریمی در زمینه رقابت تیم ها در مرحله کشوری تاکید کرد: هنگامی که این تیم ها به مرحله کشوری راه یافتند، و به همه مباحث عملیاتی آگاهی پیدا کردند.   در این مرحله با اجرای مسابقه  مباحثی مثل ساخت آتش سازی شین آباد و عملیات اطفاء این آتش سازی، شرایط تخریب پلاسکو و انجام عملیات اطفاء، آوار برداری و بردن کودکان به نقاط امن، زلزله و پناه گیری را در قالب یک مسابقه انجام می دهند، در واقع دانستن همه این موارد برای امدادگران در طول یک سال آموزش داده می شود و آنها در پایان کا در همین  مرحله کشوری به رقابت می پردازند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته قریب به ۱۵ هزار دانش آموز عضو سازمان هلال احمر اصفهان در این دوره آموزشی شرکت کردند. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان درباره اهداف برگزاری طرح ملی دادرس در مدارس استان گفت: آمادگی دانش آموزان برای مقابله با حوادث، بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش و به ویژه در زمان وقوع بلایا و حوادث، افزایش سطح ایمنی دانش‌آموزان و کاهش خطر پذیری مدارس با تربیت تیم های  دانش‌آموزی آماده برای مقابله با حوادث و توسعه و ترویج  ظرفیت های خود امدادی و سازمان‌دهی تیم های اولیه مدیریت بحران مبتنی بر دانش‌آموزان آموزش دیده  توانمند و برخوردار از مهارت‌های کار گروهی از اهداف اجرای طرح ملی دادرس در مدارس است.

کریمی یادآوری می کند: با گذراندن شش مرحله از اجرای این طرح در مدارس استان، شاهد بسیار خوب اولیاء دانش آموزان و آموزش وپرورش از این طرح بودیم و در واقع هدف نهایی از اجرای طرح ملی دادرس در مدارس مراقبت دانش آموزان از خودشان است و اینکه آنها می توانند آموزش هایی را که فرا گرفته اند به به هم سن و سالان، والدین و افراد خانواده انتقال دهند.

کد خبر 329406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.