استرس و کم خوابی ۲ عامل مهم سرماخوردگی مکرر

با فرارسیدن فصل سرما همه به یاد بیماری سرماخوردگی می افتند و هر فردی دنبال راهکاری برای درمان هر چه سریعتر سرماخوردگی است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، سرماخوردگی معمولی شایعترین بیماری است که در طب عمومی به آن پرداخته می شود.

به طور کلی شیوع سرماخوردگی به شکل سه موج مشاهده می شود، درپاییز بلافاصله بعداز باز شدن مدارس، دروسط زمستان و در بهار!  

برخلاف باور بسیاری از مردم، هوای سرد تاثیری بر سرماخوردگی ندارد یا اگر هم دارد بسیار اندک است؛ حقیقت آن است که در طول فصل های سرد، مردم اغلب اوقات خود را در محیط های سرپوشیده و بسته می گذرانند، در نتیجه شانس و فرصت پخش شدن ویروس به طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر افزایش می یابد.
به طور کلی ویروس سرماخوردگی از دو طریق انتقال می یابد، اول از طریق تنفس و استنشاق ترشحات عفونی، عطسه و سرفه پخش شده در هوا و دوم از طریق لمس اشیاء آلوده به ویروس (مانند کتاب، دستگیره در و دست دادن با افراد بیمار) و لمس متقابل صورت است .
هوای سرد رطوبت را کاهش می دهد، از این رو باعث خشک شدن مجرای بینی می شود و بدین وسیله شرایط برای واگیر کردن ویروس آماده می شود.

ترشحات معمول و طبیعی بینی و گلو یکی از اولین خطوط دفاعی بدن در مقابل ویروس های سرماخوردگی هستند، به علاوه بسیاری از ویروس های سرماخوردگی با کاهش رطوبت، دوام بیشتری پیدا می کنند .

امروز درباره درمان های مفید ایرانی برای سرماخوردگی گفتگویی را با «دکتر محمد مظاهری- متخصص طب سنتی» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

سرماخوردگی با آنفلوانزا چه تفاوتی دارد؟

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی شایع است که به شدت مسری است و بیش از دویست نوع ویروس شناخته شده است که به دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذاشته و باعث سرماخوردگی می‌شوند.

در اغلب موارد سرماخوردگی‌ها خفیف بوده و به طور معمول برای حدود یک هفته باقی می‌مانند.
علایم سرماخوردگی نسبت به آنفلوانزا خفیف تر است، فرد تب کمی می کند، سردرد و بدن درد خفیف دارد و آبریزش کمی از نواحی بینی و چشم ها پیدا می کند اما در مقابل آن، هنگام ابتلا به آنفلوانزا افراد از تب و بدن درد بسیار شدید رنج می برند.

تب ناگهانی و سریع شروع می شود و مدت درمان طولانی تری نسبت سرماخوردگی دارد.

در طب سنتی درباره زکام چه نظری ارایه شده است؟

در متون حکمای ایرانی زکام مثل طب رایج مشهور است و علایم آن با علایم سرماخوردگی برابر است.

آنچه ما امروز سرماخوردگی می نامیم حکمای قدیم زکام می نامیدند و این در میان مردم هم مشهور است.

یعنی ممکن است فردی سرماخوردگی داشته باشد اما آبریزش بینی نداشته باشد، باز هم می گوید زکام شدم؟

وقتی فرد آبریزش بینی حاد بر پایه سرماخوردگی داشته باشد، از کلمه سرماخوردگی استفاده می کند.

گفته می شود روزهای نخست سرماخوردگی بلافاصله درمان دارویی انجام نشود، آیا شما این موضوع را تأیید می کنید؟

در آموزه های طب سنتی خیلی توصیه به اینکه درمان سخت و شدیدی برای علایم سرماخوردگی در یکی دو روز اول داشته باشیم، نشده است.

آموزه های طب نوین نیز در همین راستا است؛ اگر کسی کمی آبریزش بینی و بدن درد داشته باشد، می تواند دو روزی درد را تحمل  کرده و چنانچه بهبودی حاصل نشد از داروها استفاده کند و یا با نوشیدنی ها بر این بیماری غلبه کند.

می توان به جای استامینوفن با توجه به اینکه طبع سرماخوردگی سرد است، از آویشن یا دیگر گیاهان گرم که علایم سرماخوردگی را بهبود می بخشند، استفاده کرد.

با توجه به اینکه سرماخوردگی از جمله بیماری هایی است که در طب سنتی و طب نوین آن را علامت درمانی می کنند و ممکن است از یک تا چند علامت تشکیل شود، شرکت های داروسازی برای هر کدام از علامت ها ماده شیمیایی را در داخل قرص سرماخوردگی قرار داده اند.

آیا می توان کاری کرد که در این فصل سرما نخوریم؟

قطعاً راهکارهایی وجود دارد که افراد می توانند با رعایت آنها از سرماخوردگی های مکرر جلوگیری کنند.

خستگی، استرس، بی خوابی، دست و روبوسی با افرادی که به سرماخوردگی مبتلا شده اند وعدم پوشش مناسب می تواند در فرد باعث ایجاد سرماخوردگی شود.

اگر فردی این موارد را رعایت کند کمتر دچار سرماخوردگی می شود.

نکته بسیار مهم در این راستا شستن دست ها قبل از غذا خوردن است و قطعاً در کاهش سرماخوردگی بسیار مؤثر خواهد بود.

برای درمان سرماخوردگی اکثر افراد از شلغم استفاده می کنند، به این صورت که شلغم را کمی تو خالی کرده و عسل داخل آن ریخته و در جای گرم نگه می دارند تا شربت آن که گفته می شود برای رفع سرماخوردگی مفید است را استفاده کنند، نظر شما چیست، آیا این باورها را قبول دارید؟

شلغم به عنوان یک داروی گیاهی و سبزی دارویی از دو منظر در درمان سرماخوردگی مورد تایید است، هم از منظر آموزه های طب نوین به خاطر اینکه ویتامین B وC  و فیبرها داخل شلغم به درمان سرماخوردگی کمک می کند، هم از منظر طب ایرانی به خاطر اینکه شلغم دارای مزاج گرم و تر است و سرماخوردگی دارای مزاج سرد و ترغ از این رو درمان آن باید با گیاهی دارای مزاج گرم و تر انجام شود بنابراین شلغم می تواند در درمان آن تاثیر داشته باشد.

نکته مهم درباره مصرف شلغم این است که افراد مستعد سرطان پستان بهتر است در زیاده روی مصرف این گیاه احتیاط کنند.

توصیه شما درباره سوپ ها چیست؟

توصیه می شود سوپ ها دارای حبوبات یا سبزیجات باشند و در آنها از حبوبات و سبزیجات دارای مزاج گرم استفاده شود.

 سوپ البته باید بر حسب ذائقه تهیه شود تا میل فرد را بیشتر جذب کند.

در قدیم آش بدون گوشت هم مصرف می شده است، امروزه مصرف این آش را توصیه می کنید؟

چون ممکن است فرد سرماخورده را طی دو روز اول تشویق به کم خوری کنیم، حکما آش بدون گوشت را توصیه می کردند و امروزه هم می توان این آش ها را تهیه کرد.

گفته می شود در دوره سرماخوردگی نارنگی و پرتقال استفاده نشود، آیا شما تایید می کنید؟

نارنگی و پرتقال چون مزاج سرد دارد خیلی در هنگام سرماخوردگی توصیه نمی شود اما میوه هایی که طب سنتی توصیه می کند لیموشیرین، انار و سیب است که فرد سرماخورده برای درمان می تواند مصرف کند.

بعضی افراد گلایه دارند از اینکه در فصل سرد سال بارها دچار سرماخوردگی می شوند، راهکار رفع این مشکل چیست؟

استرس و کم خوابی عامل مهم سرماخوردگی های مکرر به شمار می روند.

امروزه یکی از گیاهانی که مصرف می شود و در پیشگیری از سرماخوردگی های مکرر و به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود، گیاه سرخارگل است که قرص های آن نیز در بازار وجود دارد.

توصیه می شود این دسته افراد ضمن استفاده از این گیاه، به کلینیک های طب ایرانی مراجعه تا با تشخیص مزاج آنها از درمان های رایج بهره مند شوند.

در استفاده از لبنیات برای درمان سرماخوردگی طب سنتی نظری دارد؟

طب ایرانی استفاده از لبنیات را مجاز می داند به عنوان مثال شیر گرم با عسل از داروهایی است که طب ایرانی برای درمان سرماخوردگی توصیه می کند.

برای دمنوش ها چه نظریاتی وجود دارد؟

دمنوش های مختلفی وجود دارد، مثل دمنوش آویشن، دمنوش نعناع، عرقیجات گل ختمی، بخور آویشن و بابونه شیرازی که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دم کرده گل بنفشه و حتی استفاده از شربت چهارتخم در درمان سرماخوردگی مؤثر است.

مصرف دمنوش شیرین بیان در افرادی که دچار فشار خون هستند برای درمان سرماخوردگی توصیه نمی شود.

آیا مصرف سیر می تواند  جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها باشد؟

برای کسی که دچار سرماخوردگی ویروسی است، بدون اینکه عفونت روی سرماخوردگی بیمار تاثیر گذاشته باشد، آنتی بیوتیک تجویز نمی شود.

قدیم ها در ارتباط با سیر و پیاز خام توصیه هایی وجود داشته از جمله اینکه پیاز را قاچ کرده و در نقاط مختلف منزل قرار دهند و بعد از ۲۴ ساعت آن را تعویض کنند، امروزه نیز با توجه به اینکه مزاج پیاز گرم و مزاج سرماخوردگی سرد است، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اما اگر عفونت باکتریایی در سرماخوردگی وجود داشته باشد، پزشک باید تشخیص دهد که از داروی گیاهی استفاده شود یا داروی شیمیایی!

کد خبر 329352

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.