دومین جشنواره زعفران به کار خود پایان داد

مردم روستای تاریخی و مذهبی ازان از توابع شهرستان میمه که سال‌هاست از بیکاری و عدم رونق اقتصادی در محل زندگیشان رنج می‌برند در کنار شورای اسلامی و دهیاری این روستا برای ایجاد زیر ساخت‌های جذب بوم گردان ایران از سال گذشته تاکنون با برگزاری جشنواره «زعفران ازان»، بومگردان زیادی را میزبان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مردم روستای ازان با برگزاری جشنواره های متعدد نور امیدی را برای توسعه گردشگری و بوم گردی در روستای خود ایجاد کرده‌اند.

در دومین جشنواره زعفران روستای ازان، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر یک از روستاهای شهرستان شاهین شهر و میمه در حوزه کشاورزی محصولات خاص و مرغوبی را تولید می‌کند، افزود: برای مثال انگور حسن رباط و زعفران ازان برندهای این دو روستا هستند و روستاهای دیگر نیز باید در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

حسینعلی حاجی دلیگانی به ظرفیت‌های بالای منطقه میمه اشاره و تصریح کرد: این منطقه محل ترانزیت ودروازه ورود تهران به اصفهان است و مسئولان باید از این ظرفیت نهایت بهره برداری را داشته باشند.

وی همچنین از آماده‌سازی شهرک صنعتی گلستان در منطقه میمه خبر داد و تاکید کرد: این شهرک آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره های بوم‌گردی توسط مردم اداره می‌شوند و بازتاب خوبی نیز دارند، اظهار کرد: از این رو در مجلس واگذاری صنایع زیان ده به مردم بارهای پیگیری شده است و این در حالی است که ۹۴ درصد از این واگذاری خصولتی بوده است.

وی گفت: چنانچه دولت هزینه واگذاریها را کاهش یابد شاهد اتفاقات بهتری در کشور خواهیم بود.

ایجاد اشتغال اصلی‌ترین دغدغه دولت تدبیر و امید

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان نیز در ادامه این جشنواره با اشاره به قدمت یکهزار ساله تولید زعفران در استان اصفهان گفت: این محصول مهم غذایی بار دیگر توسط مردمان روستای ازان در استان اصفهان احیا شده و این امر را میتوان به فال نیک گرفت.

فریدون الهیاری با اشاره به پویایی برگزاری جشنواره‌های بوم گردی در شهرستان میمه افزود: طی سه سال گذشته این ششمین جشنواره ای است که در حوزه گردشگری وبوم‌گردی برگزار میشود و این امر بیانگر پویایی، نشاط و مهمان‌نوازی مردمان این منطقه است که از برخی شهرستانهای استان پیشی گرفته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایجاد اشتغال یکی از اصلی‌ترین دغدغه های دولت تدبیر و امید است، خاطرنشان کرد: برای این امر گردشگری از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که با جذب سرمایه گذاران در همه مناطق می‌توان به کاهش بیکاری کمک قابل توجهی داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجوز راه‌اندازی ۳۰ اقامتگاه در روستای ازان صادر خواهد شد، افزود: میراث فرهنگی استان هر نوع حمایتی را در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق روستایی و به ویژه روستاهای بخش میمه خواهد داشت.

بخشدار میمه نیز در این جشنواره از توسعه خوب کشاورزی استراتژیک در شهرستان میمه سخن به میان ‌آورد و اظهار کرد: در حال حاضر در این منطقه و به ویژه روستای ازان در زمینه تولید گل محمدی و زعفران در جایگاه قابل قبولی هستیم.

شهرام آذرپی با اشاره به اینکه در حال حاضر توسعه تولید پسته و زرشک در روستای ازان مورد توجه است، گفت: همچنین باید توجه داشت که تولید گل محمدی در روستاهای میمه رتبه دوم تولید این محصول را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که شهرستان میمه در رتبه بالاتر از قمصر و آران و بیدگل قرار دارد.

روستاها ظرفیت‌های بالایی برای اشتغال زایی دارند

فرماندار شاهین شهر و میمه دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان مبسوطی اشتغال را نیاز اصلی شهرستان شاهین شهر و میمه عنوان کرد و افزود: برای این امر دولت تسهیلاتی را برای اشتغال روستائیان در نظر گرفته است که در آینده‌ای نزدیک منابع مورد نظر در اختیار استانها قرار می‌گیرد.

علیرضا بصیری با اشاره به اینکه مسئولان باید با پیگیری‌های خود اعتبارات تعریف شده را برای اهالی روستاهای خود جذب کنند، اظهارکرد: روستاها ظرفیت‌های بالایی برای اشتغال زایی دارند و این در حالی است که طی سالهای گذشته نسبت به این ظرفیت‌ها بی توجه بودهایم و امروز باید این ظرفیت‌های شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد.

بصیری ادامه داد: امروز اهالی روستای ازان با همتی که داشتند توانستند، زعفران را با کیفیتی بالا در کشور معرفی کنند و با سرمایه گذاری و تلاشی که خواهند داشت بتوانند کل منطقه را پوشش دهند.

پیگیر راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی در روستای ازان هستیم

در ادامه رئیس شورای اسلامی ازان با اشاره به اینکه مردم تنها همراه و همکار برگزاری دو دوره جشنواره زعفران ازان بوده‌اند، تصریح کرد: این روستا با سه هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای استان اصفهان است و این در حالی است که مهاجرت از این روستا بسیار کم است.

محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری و بوم گردی با توجه به سیاست‌های کلی استان در محور توسعه، در دستور کار شورای اسلامی و دهیاری ازان قرار دارد، اضافه کرد: از این رو راه‌اندازی مجتمع گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای روستای ازان در حال پیگیری است.

به گزارش ایمنا، برپایی غرفه‌های عرضه محصولات ارگانیک و مرغوب کشاورزی، صنایع دستی، بازی های بومی – محلی و غیره از جمله برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده برای برگزاری دومین جشنواره زعفران ازان بود که داشته‌های مردمان مهربان و خوش رفتار این روستا را برای گردشگران و بومگردان سراسر کشور به نمایش گذاشته بود.

اجرای موسیقی سنتی، تئاتر و تقدیر از کشاورزان نمونه روستای ازان نیز از دیگر برنامه‌های دومین جشنواره زعفران ازان بود که شادی را در بین مردمان این روستا و بوم‌گردان به ارمغان آورده بود.

کد خبر 329288

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.