کاهش ۲۵ درصدی طلاق در استان اصفهان

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: حدود ۴۰ درصد طلاق ها مربوط به زوج هایی است که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترک شان می گذرد؛ و با اجرایی شدن طرح ۵ ساله مقابله با طلاق شاهد کاهش ۲۵ درصدی طلاق در استان هستیم.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، طلاق یک مساله اجتماعی و آسیبی جدی در جامعه‌ امروز است، رشد سریع و پیامدهای عمیق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قانونی و روانی که طلاق بر ابعاد مختلف جامعه دارد، امری نگران‌کننده است.

در سال‌های اخیر آمار رشد طلاق در شهرهای بزرگ، نگران کننده شده است. در گذشته فاصله ازدواج تا طلاق ۵ تا ۷ سال بود، اما اکنون این فاصله به ۳ تا ۵ سال رسیده است و بر اساس اعلام سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی "به طور میانگین اکنون هر دقیقه ۹ طلاق در کشور به ثبت می‌رسد".

برای کاهش آمار هر ۹ دقیقه یک طلاق تاکنون اقداماتی در دستور کار قرار گرفته که یکی از آنها، ارائه مشاوره‌های رایگان سازمان بهزیستی است. در راستای حفظ انسجام خانواده‌ها و پیشگیری از پیامدهای منفی طلاق و تاثیر آن بر شاکله خانواده طرح های پیشگیرانه ای اجرا می شود و خدمات مشاوره‌ای و مددکاری به زوج های که در آستانه طلاق قرار دارند؛ ارائه می‌شود.

 اجرای طرح ۵ ساله مقابله با طلاق  برنامه ای است که استانداری اصفهان مدیریت، نظارت و پشتیبانی آن را بر عهده دارد و کارهای تخصصی به وسیله دادگاه خانواده، مراکز مشاوره و کلینیک های مددکاری تحت نظارت بهزیستی انجام می شود  و یکی از اقدامات، مشاوره‌های سازمان بهزیستی برای جلوگیری از ثبت طلاق‌ است.

 آموزش های قبل از ادواج،  کنترل و کاهش آمار طلاق

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان در زمینه برنامه های بهزیستی برای کنترل و کاهش طلاق در استان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می گوید: به منظور کاهش و کنترل طلاق در استان در زمینه یک کارگروهی ذیل معاونت مدیر کل امور اجتماعی استانداری شکل گرفته که دبیری کارگروه بر عهده سازمان بهزیستی استان اصفهان است که در این کار گرووه حدود ۳۰ ارگان، دستگاه و نهاد عضو هستند که برنامه ها را تضمین کرده و اجرا می کنند.

مجتبی ناجی در تشریح این برنامه ها بیان می کند: به منظور کنترل و کاهش آمار طلاق چند برنامه مشخص وجود دارد، یکی از این برنامه ها، ارائه آموزش های قبل از ادواج است که این برنامه به منظور افزایش آگاهی افرادی است که قصد ازدواج دارند.

ناجی با بیان اینکه طبق آمار  ۳/۹ درصد طلاق های ثبت شده استان مربوط به سال اول زندگی و یا دوران عقد است، می گوید: برای کاهش این آمار آموزش های پیش از ازدواج برای انتخاب آگاهانه افراد تدوین و پیش بینی شده است.

معاون پیشگیری از  آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان برنامه " آموزش زندگی خانواده " را از دیگر برنامه های سازمان با رویکرد کاهش طلاق عنوان می کند، می گوید: این برنامه برای زوجینی است که زندگی مشترک را شروع کرده اما در ارتباطات زناشویی دچار چالش و تعارض هستند. در این برنامه آموزش های در خصوص رفع تعارضات  زناشویی، فرزند پروری، مدیریت مالی خانواده و ارتباط با فامیل به ویژه بستگان خانواده همسر و موارد دیگر به خانواده ها آموزش داده می شود.

ناجی درباره سومین برنامه از فعالیت های بهزیستی برای کنترل و کاهش طلاق در استان بیان می کند: تمرکز سومین برنامه سازمان بهزیستی با همکاری دادگستری بر روی زوج های متقاضی طلاق است؛ این زوجین برای دریافت مشاوره به مراکز مشاوره خانواده ارجاع داده می شوند و در این مراکز طی ۵ یا ۶ جلسه مشاوره دریافت می کنند.

 طلاق، یکی از چالش های اصفهان

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه طلاق یکی از معضلات اصلی استان است، می گوید: به منظور کاهش آمار طلاق در استان طرح ۵ ساله مقابله با طلاق  از سال گذشته  در استان اجرا شد.

محمود ابراهیمی با بیان اینکه طی چند سال گذشته در حوزه پیشگیری از طلاق کارهای خوبی انجام شده است، اضافه می کند: به منظور پیشگیری از آسیب طلاق طرح مقابله با طلاق در یک پروژه ۵ ساله دنبال می شود.

وی با تاکید به حضور ۳۰ دستگاه در این طرح می گوید: حدود ۳۰ دستگاه در این کار حضور دارند و مقدمات کار و میثاق نامه ای آماده شد تا  به امضای  همه دستگاه ها برسد و هر دستگاهی وظیفه خاصی را انجام  دهد که در پروسه  شش ماهه ارزیابی می شوند و نقاط قوت و ضعف دستگاه ها بررسی خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان اظهار می کند: این فعالیت در طی ۵ سال در بخش های مشاوره، آموزش و اطلاع رسانی پیش خواهد رفت. وی ادامه داد: بیشترین فعالیت در حوزه پیشگیری و آموزش و مشاوره است، مشاوره خاص که از طریق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیگیری می شود و  تا ۵ سال هم ادامه دارد.

 ابراهیمی یادآوری می کند: به دلیل اینکه مشکلات اساسی زوجین بیشتر در  ۵ سال اول زندگی مشترک است به همین جهت برای زوجینی که با مشکل مواجه شده اند، مشاوره هایی تنظیم شده که تا ۵ سال بعد از ازدواج آنها این مشاوره ها ادامه دارد.

کاهش ۲۵ درصدی طلاق در استان

ناجی آسیب شناس اجتماعی با تاکید به آمار ۴۰ درصدی طلاق ها در ۵ سال اول زندگی مشترک زوجین بیان می کند: حدود ۴۰ درصد طلاق ها مربوط می شود به زوج هایی که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترک شان می گذرد که این  ۵ سال دوران عقد را هم در بر می گیرد.

وی توضیح می دهد: زوجینی که دچار تعارض و تضاد شدند و به مرحله ای رسیدند که فکر می کنند دیگر قادر به ادامه زندگی با هم نیستند؛ دادخواست طلاق می دهند و به صورت توافقی از همدیگر جدا می شوند و این افراد ملزم هستند که به مراکز مشاوره مراجعه کنند.  

ناجی درباره آمارهای طلاق توافقی در سال ۹۵ می گوید: سال ۹۵ از ۴ هزار و ۷۵ زوجی که متقاضی طلاق توافقی بودند و به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند، حدود هزار زوج از ادامه روند دادخواست شان منصرف شدند و با انجام مشاوره بین آنها سازش ایجاد شد و در واقع  ۲۵ درصد زوجین از ادامه روند طلاق منصرف شدند.

معاون پیشگیری از  آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان درباره تعداد مراکز مشاوره فعال  و خدمات آن در پاسخ به سوال ایمنا اظهار می کند: اکنون ۳۰ مرکز در حال ارایه این خدمات هستند و همه مراکز مشاوره آمادگی پذیرش افرادی را دارند که داوطلب خدمات مشاوره برای پیشگیری از طلاق هستند و بهتر است بدانیم که اشخاص داوطلب معمولا نسبت به کسانی که به اجبار ارجاع داده می شوند، پیش آگهی بهتری در این زمینه خواهند داشت.

وی توضیح می دهد: اشخاصی که از سوی دادگستری  به اجبار به این مراکز مشاوره ارجاع داده می شوند، همکاری آنها با مراکز مشاوره در جلسه اول بسیار ضعیف است و تمایلی به مصالحه و دریافت مشاوره ندارند.

ناجی درباره رغبت افراد داوطلب به استفاده از مراکز مشاوره تاکید می کند: اشخاصی که احساس می کنند که در زندگی دچار تنش هستتند، خودشان داوطلب هستنند و به این مراکز برای دریافت خدمات مشاوره مراجعه می کنند.

خط ۱۴۸۰  و دریافت مشاوره تلفنی از کارشناسان

آسیب شناس اجتماعی اضافه می کند: این گروه از زوجین می توانند به همه مراکز بهزیستی در استان که قریب  ۱۷۵ مرکز است، حضوری مراجعه کنند و علاوه بر این کسانی که برای مراجعه حضوری به این مراکز دسترسی ندارند می توانند با خط تلفنی ۱۴۸۰  صدای مشاور که از ۸ صبح  تا ۸ شب فعال است، تماس بگیرند و مسایل شان را مطرح کرده و مشاوره تلفنی از کارشناسان دریافت کنند.

معاون پیشگیری از  آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان در توصیه به خانواده و زوجین در زمینه پیشگیری از طلاق خاطر نشان کرد: معتقدیم که اقدامات پیشگیری از طلاق مربوط به زمانی نمی شود که زوجین دچار تعارض شده اند و خانواده هایی که به سلامت روانی زوجین و خانواده خود بها می دهند، ضرورت دارد، قبل از اینکه کار به تنش، تعارض و طرح موضوع طلاق و متارکه منجر شود با بهره گیری از خدمات مشاوره از وقوع تنش ها و تعارضات خانوادگی و طلاق پیشگیری کنند.

کد خبر 329111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.