۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
جهانگیری عازم بولیوی شد

معاون اول رئیس جمهور جهت شرکت در اجلاس سران چهارمین مجمع کشورهای صادر کننده گاز به کشور بولیوی در آمریکای لاتین سفر کرد.

به گزارش ایمنا، اسحاق جهانگیری را در این سفر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت همراهی می کند. مقصد معاون اول رئیس جمهور در این سفر، شهر سانتاکروز در بولیوی است. قرار است جهانگیری به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، در اجلاس سران چهارمین مجمع کشورهای صادر کننده گاز حضور یابد.

به گزارش ایمنا، مبدا پیدایش مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) به نخستین نشست وزارتی که ١٩ و ٢٠ ماه مه سال ٢٠٠١ در تهران برگزار شد، بازمی گردد؛ این نشست از سوی وزارت نفت ایران و با حضور کشورهای الجزایر، برونئی، اندونزی، ایران، مالزی، عمان، قطر، روسیه، ترکمنستان و نروژ به عنوان عضو ناظر تشکیل شد.

 نخستین نشست سران جی یی سی اف ١٥ دسامبر سال ٢٠١١ در دوحه برگزار شد؛ در این نشست رؤسا، رؤسای جمهوری و سران کشورهای ایران، الجزایر، نیجریه، گینه استوایی، بولیوی، روسیه،عمان و وزیران انرژی قراقستان نروژ، هلند و ونزوئلا حضور داشتند.

دومین نشست سران جی یی سی اف ژوئن ۲۰۱۳ (۱۰ تیرماه ۱۳۹۲) در مسکو و در کاخ کرملین به میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و حضور سران و رهبران الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، عمان، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا و اعضای ناظر عراق، هلند و نروژ برگزار شد. 

سومین اجلاس کشورهای صادرکننده گاز  نوامبر ۲۰۱۵ به میزبانی تهران برگزار شد و ۹ رئیس دولت در آن حضور داشتند. حال چهارمین مجمع  سران کشورهای صادرکننده گاز بنا به درخواست رئیس جمهور بولیوی در این کشور و با حضور دوازده عضو اصلی برگزار می شود. حسن روحانی در این نشست شرکت نمی کند و معاون اول خود را برای شرکت در این اجلاس فرستاده است.

کد خبر 329082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.