شهرهای خلاق در برابر بلایای طبیعی تاب آور می شوند/ اصفهان تنها شهر خلاق کشور

مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان از شهرهای خلاق به عنوان شهرهای تاب آور یاد می کند و می گوید: در صورتی که بلایای طبیعی اتفاق افتد، شهر خلاق خود را آماده کرده و تاب آوری بالایی دارد و در کمترین زمان می توانند مشکلات خود را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای پیش رو مزیت ها حرف اول را می زند، چرا که یک شهر بر اساس مزیت های سخت افزاری و فیزیکی به برتری هایی دست می یابد.

بسیاری از شهرها در گذشته به دنبال اینگونه مزیت ها بودند، مزیت های تجاری و اقتصادی که توسعه شهر ها را به همراه دارد.

 امروزه ما می دانیم که آن مزیت ها به تنهایی کافی نیستند زیرا ما اکنون در شهرهایی زندگی می کنیم که مشکلات زیست محیطی به سراغ آنها آمده اند؛ و چه بسا شهرهایی که از مزیت های اقتصادی بسیار خوبی بهره مند شده اند اما دارای ناهنجاری های اجتماعی زیادی هم هستند.

در حال حاضر رویکرد جدیدی در دنیا تحت عنوان «شهر خلاق» به وجود آمده است، شهری که با بهترین ایده ها هر مشکلی را از پیش پای خود بر می دارد.خلاقیت و ایده پردازی چتری بالای سر دانش، پژوهش و فناوری قرار می گیرد و به همین دلیل بزرگترین سرمایه گذاری های دنیا بر روی خلاقیت و فناوری انجام می شود، چون می دانند ایده خوب می تواند دانش خوبی را خلق کند و دانش و فناوری را توسعه جدی دهد.

جایگاه شهرهای خلاق فراتر از شهرهای صنعتی و شهرهایی که دارای پتانسیل بالای فیزیکی هستند، است. در این راستا جذب افراد خلاق باعث قدرتمندی شهرها و رشد اقتصادی می شود و اصفهان هم تنها شهر کشور ایران است که لقب شهر خلاق را از یونسکو به دست آورده است.

حرکت شهرهای خلاق به سمت توسعه پایدار

مدیرمرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا به مصادیق شهر خلاق اشاره و تصریح می کند: شهر خلاق شهری انسان محور است که در آن خودرو و ابزار و تکنیک ها محور نیستند.

محمد علی ایزدخواستی اضافه می کند: در شهرهای خلاق مسائل فراروی شهرها با تفکر و ایده های خلاقانه انسانها حل می شود و شهروند اصل شهر خلاق می شود.

وی با اشاره به اینکه در شهر خلاق مصادیق انسانی در بالاترین حد ممکن قرار می گیرد، ادامه می دهد: شهر خلاق شهری سرزنده است و همه فضای کالبدی آن بر مبنای شهری مناسب برای زندگی شکل می گیرد.

مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان یادآور می شود: فضاهای عمومی در شهرهای خلاق خوب طراحی و اجرا می شوند و جلوه های زیبایی دارند

وی با تاکید بر اینکه در شهر خلاق انسان ها زیستی سالم دارند، در نتیجه محیط زیست این شهرها در تراز بالا قرار می گیرد، اظهارمی کند: شهر خلاق همواره به سمت توسعه پایدار حرکت می کند.

ایزدخواستی که معتقد است شهرخلاق شهری است که آب و هوای خوبی داشته باشد، می گوید: آلودگی های محیطی این شهرها باید در حداقل ممکن باشد و البته برای رسیدن به شهر خلاق توسعه پایدار اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در شهر پایدار انسان های خلاق زندگی می کنند، تصریح می کند: اصفهان در زمینه صنایع دستی در دنیا حرف برای گفتن زیاد دارد چرا که هنرمندان اصفهانی انسان های خلاقی هستند که نوآوری را پیش برده اند و تولیدات خلاقانه ای داشته اند.

مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان حضور انسان های خلاق در شهر اصفهان را قلب تپنده شهر دانسته و ادامه می دهد: انسان های خلاق با گردشگران ارتبط خوبی برقرار می کنند و این بسیار حائز اهمیت است.

وی از شهرهای خلاق به عنوان شهرهای تاب آور  یاد می کند و می گوید: در صورتی که بلایای طبیعی اتفاق افتد، شهر خلاق خود را آماده کرده و تاب آوری بالایی دارد و در کمترین زمان می توانند مشکلات خود را برطرف کنند.

به گفته ایزدخواستی، شهر خلاق درصدد آموزش و ارتقاء فرهنگ شهروندی و رسیدن به جایگاه های علمی است.

وی تاکید می کند: شهر خلاق شهری انسانی است، شهری که انسان درآن زندگی بهتری دارد و شهر مسیر توسعه پایدار را به خوبی پیش می برد.

مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان وضعیت فرهنگی شهروندان اصفهان را مطلوب خوانده و خاطرنشان می کند: در قرون مختلف تاریخ، اصفهان به واقع شهر خلاق بوده است.

وی با اشاره به اینکه توجه به گردشگری در شهر خلاق اصفهان همواره مورد توجه قرار گرفته است، عنوان می کند: امروزه گردشگری به صنعتی تبدیل شده که حرف اول را می زند، بنابراین باید در رقابت برای جذب گردشگر موفق عمل کنیم.

گردشگری خلاق تجربه محور است

ایزدخواستی معتقد است گردشگری خلاق هم مثل سایر حوزه های خلاقیت به عنوان یک نگاهی نو برای باز طراحی حوزه های مختلف و پیدا کردن راه حل های خلاقانه برای توسعه گردشگری است.

وی اظهارمی کند: ما به دنبال راه حلی هستیم تا گردشگران زیادی به سمت اصفهان جذب شوند و مدت ماندگاری آنها در این شهر تاریخی افزایش یابد.

مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان ادامه می دهد: حوزه های اصلی گردشگری در شهر اصفهان فقط منحصر به دیدن بناهای تاریخی، آن هم قسمت معدودی از این آثار تاریخی شده بود و در نتیجه به جای اسکان حداقل  ۱۰ روزه در اصفهان، شهری برای پذیرش مسافر در حد 2 یا سه روز تبدیل شده بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با  نگاه گردشگری خلاق به الگوی گردشگری محلات دست یافته ایم، ادامه می دهد: این بدان معناست که گردشگر به جای رفتن به میدان امام خمینی(ره) یا پل های تاریخی، به بازاری فراموش شده مثل بازارحسن آباد هم برود و در کنار آن برنامه های دراماتیک اجرا شود و گردشگر درگیر آیین و سنت ایرانی و میراث های ناملموس شود.

ایزدخواستی اضافه می کند: تحقق این ایده در حوزه گردشگری باعث جذب بسیار زیاد گردشگر شد و این یعنی نگاه خلاق به مقوله گردشگری چرا که در حقیقت گردشگری شهر اصفهان به گردشگری میراث ناملموس تغییر یافته است.

وی تصریح می کند: اصفهان برای ایرانیان دیده شده است و هنر ما در گردشگری خلاق این است که اصفهان را بارها و بارها با رخدادهای مختلف و طراحی های خلاقانه قابل دیدن کنیم.

مدیرمرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان بر این باور است شهری که به سمت گردشگری خلاق می رود، از الگوهای تکراری اجتناب می کند و به الگوهای منحصر به فرد خود می رسد؛ در واقع شهر خلاق از پتانسیل های درونی خود با خلاقیت و نوآوری به نحو احسن استفاده می کند.

به گفته وی، گردشگری خلاق گردشگری تجربه محور است به عنوان مثال گردشگر قبل از خرید صنایع دستی مایل است هنر استادکار را تجربه کند و خودش چند ضربه با قلم بزند.

ایزدخواستی با تاکید بر اینکه در گردشگری خلاق، شهر باید همیشه برای رخدادهای نو آماده باشد چون شهری رخداد محور است، می گوید: اگر هر روز در بناهای تاریخی اتفاقات جدیدی رخ دهد این شهر بر اساس گردشگری خلاق برنامه ریزی کرده است.

وی تصریح می کند: اگر بپذیریم که در دنیا بر سر جذب گردشگر رقابت حرفه ای وجود دارد، باید این را هم بپذیریم که اندیشه ها و رخدادهای نو می تواند گردشگر را به سمت خود جذب کند.

مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان با اذعان به اینکه شهر اصفهان در ایام نوروز با ریزش گردشگران داخلی روبه رو شد زیرا بسیاری از گردشگران معتقد بودند اصفهان را یکبار دیده اند و باید مقاصد گردشگری دیگری برگزینند، ادامه می دهد: باید با گردشگری خلاق به قدری در اصفهان رخدادهای نو داشته باشیم تا گردشگران هر سال اصفهان را مقصد سفر خود قرار دهند.

وی خاطرنشان می کند: حرکت ها در بخش های خصوصی، دولتی و شهرداری شروع شده و آینده امیدوار کننده ای برای تحقق شهر خلاق پیش بینی می شود و امیدواریم با عمق فکری که در مدیران شهری وجود دارد، هر چه زودتر برنامه ها را محقق کنیم.

کد خبر 329081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.