شهرسازی باید به جایگاه واقعی خود برسد/لزوم تامین امنیت مردم در بازآفرینی بافت فرسوده

شهردار اصفهان گفت: رشته شهرسازی و دانشجویان آن باید جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و از دسترنج آن برای شهروندسازی استفاده شود.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در جمع دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه هنر اصفهان به مناسبت بزرگداشت روز جهانی شهرسازی اظهار کرد: ۶۰ سال پیش در چنین روزی یکی از استادان آرژانتینی این روز را به نام شهرسازی نام نهاد و از آن روز در شهرهای مختلف جهان آن را گرامی می دارند.

وی ادامه داد: در ایران نیز اگرچه دیر اما سالهاست که متخصصان و علاقه مندان به شهرسازی گرد هم جمع می شوند و دغدغه ها و طرح های خود را برای رسیدن به شهری بهتر مطرح می کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه گرامیداشت روز شهرسازی به ارتقای زندگی شهری منجر می شود، عنوان کرد: در چنین روزی است که متخصصان به افزایش سطح ارتقا شهرسازی در همایش های محلی، ملی و بین المللی می پردازید و فرایندهای توسعه شهری را برای رسیدن به زندگی شهری بررسی می کنید.

لزوم توجه به شهروندسازی در عرصه های شهرسازی

وی اضافه کرد: امروزه موضوعات مرتبط با زندگی شهری با چالش های مختلفی مواجه شده به همین دلیل می طلبد که شما به عنوان شهرسازان آینده به شهروندسازی هم بپردازید چراکه بدون توجه به شهروندسازی نمی توان در عرصه های شهرسازی نیز به توفیقی دست یافت.

نوروزی تصریح کرد: در همین راستا در حال حاضر رشته های میان رشته ای در دانشگاه های کشور به وجود آمده است چرا که اگر رشته های فنی با نگاه فرهنگی و اجتماعی همراه نباشد یک شهرساز نمی تواند نقش اصلی خود را ایفا کند.

وی با تاکید براینکه امروز دیگر توسعه کمی شهر کار درستی نیست، افزود: البته بنده با توسعه مخالف نیستم اما توسعه را باید در کیفیت دنبال کرد و برای رسیدن به این هدف تنها با نگاه صرف مهندسی نمی توان به آن دست یافت بلکه باید واقع بینانه به این مسأله نگاه کرده و تمامی استانداردهای جهانی را در نظر گرفت.

با ایجاد شهر هوشمند به دنبال تعادل جدید شهری هستیم

شهردار اصفهان تاکید کرد: مسائل شهرسازی به دلیل آمیختگی با مسائل اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی بسیار پیچیده شده است از سوی دیگر نیز امروزه با تعادلی که در عصر صفوی در اصفهان وجود داشت روبرو نیستیم تا در وحدت میدان نقش جهان، کثرت بازار و دولت را ببینیم.

وی اضافه کرد: امروز معادلات شهری به هم خورده و کار را برای شهرسازان سخت کرده است این در حالی است که در گذشته ورودی بازار، چهارباغ و میدان نقش جهان و مسجد در توازن تمام ساخته شده بود و به راحتی می شد زندگی روزمره و عبادت و حکومت را  در کنار هم پیگیری کرد.

نوروزی اظهار کرد: اگر امروز به دنبال شهرهوشمند و دیجیتال هستیم به خاطر این است که تعادل جدیدی در شهر ایجاد کنیم تا زندگی شهروندان همراه با رفاه بیشتری باشد.

نقش موثر شهرسازان در ایجاد امنیت در بافت های فرسوده شهری

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه ۴هزار هکتار بافت فرسوده در شهر وجود دارد که ۲هزار و ۳۰۰ هکتار آن مصوب شده است، گفت: ۱۰ درصد بافت فرسوده کل کشور در اصفهان وجود دارد که ۳۰ درصد شهر را شامل می شود که ۲۰ درصد شهروندان در آن زندگی می کنند به همین دلیل شما به عنوان یک شهرساز باید به گونه ای عمل کنید که امنیت مردم در بازآفرینی این مناطق تأمین شود.

وی در ادامه به سفر خود به مناطق زلزله زده غرب کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این سفر برای من مشخص شد که مهندسان شهرساز چه رسالت عظیمی بر دوش دارند چراکه اگر متولیان و شهرسازان این مناطق دردمندانه عمل می کردند و برای حفظ جان انسان ها به درستی عمل می کردند شاید اینقدر انسان در این واقعه تلف نمی شدند به طوری که اگر کسی ذره ای وجدان داشته باشد و به خاطر این اتفاق فریاد زده و گریه کند نمی توان او را سرزنش کرد.

نوروزی بیان کرد: در زمان  زلزله بم نیز به آن شهر سفر کردم در حالی که آن زلزله شدت کمتری داشت اما شدت خرابی ها و تلفات در آن زلزله بسیار بیشتر از زلزله کرمانشاه بود البته آثاری از زلزله کرمانشاه نیز در شهرهای دیگر همچون اصفهان نیز احساس شد.

شهرسازی و تاب آوری از محور های برنامه مدیریت شهری است

وی افزود: معتقدم که رشته شهرسازی و دانشجویان آن باید جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و از دسترنج آنان برای شهروندسازی استفاده شود. در این راه می خواهیم برنامه محور عمل کرده و از متخصصان شهرسازی نیز در مدیریت شهر بهره مند شویم.

شهردار اصفهان برنامه خود برای مدیریت شهر را شامل ۷ محور دانست و گفت: شهرسازی و تاب آوری نیز یکی از محورهای این برنامه است و امیدواریم رشته شهرسازی منشأ تحولی در شهر باشد البته این رشته چندان قدیمی نیست اما به سرعت رشد کرده و در آینده می تواند خدمتگزاران بسیاری را به مدیریت شهری تقدیم کند.

وی خاطر نشان کرد: از همه دانشجویان و متخصصان به شهرسازی می خواهم که هرگونه که می توانید به شهر خدمت کنید و طرح های خود را برای آبادانی هرچه بیشتر شهر ارائه کنید چراکه اصفهان می تواند در قالب شهری جهانی مطرح شود چون هیچ چیزی از شهرهای گردشگرپذیر و خلاق دنیا  کم ندارد.       

کد خبر 329060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.