پیدایش جزایر گرمایی، پایداری شهرها را دچار چالش می کند

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: امروزه پیدایش جزایر گرمایی به خصوص در کلانشهرها باعث می شود توسعه و پایداری شهر با چالش های اساسی رو به رو شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریاد پرهیز ظهر امروز در بیست و دومین نشست «بررسی رفتار زمانی- مکانی جزایر گرمایی در کلانشهر اصفهان» که در ادامه سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: شهری شدن و شهرنشینی همچون شمشیر دو لبه ای عمل می کند که از یک سو خلاقیت و فناوری و از سوی دیگر بافت های ناکارآمد شهری، ناهنجاری ها، حاشیه نشینی، آلودگی های محیط زیستی، فرونشست زمین و پیدایش جزایر گرمایی را در آنها شاهد هستیم.

وی ادامه داد: افزایش دما در دهه ­های اخیر و شکل­ گیری جزایر گرمایی در محیط های شهری، موجب کاهش کیفیت محیط زندگی شده است، از سوی دیگر توسعه شهری علاوه بر تغییرات دما، بر روی بارش­ها، رطوبت و کیفیت هوا هم آثار قابل توجهی دارد و در گذر زمان باعث تغییر شرایط اقلیمی می­ شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری اصفهان گفت: در هر کلانشهر ممکن است عوامل گوناگون و متفاوتی سبب پیدایش جزیره گرمایی شوند، بنابراین مبارزه با پیدایش و گسترش جزیره گرمایی در هر شهر نیازمند شناخت عواملی است که در همان شهر در پیدایش جزیره گرمایی نقش داشته اند.

وی آزاد شدن انرژی گرمایی زیاد، افزایش گازهای گلخانه­ای و همچنین تغییرات کاربری زمین را از عوامل اصلی تغییر اقلیم محلی در شهرها خواند و گفت: در کلانشهر اصفهان ترکیب پیچیده ای از عوامل سبب پیدایش جزیره گرمایی شده است که نه تنها در کوتاه مدت بر شاخص های رفاه شهروندان اثر می گذارد، بلکه در بلندمدت حیات خود شهر را نیز تهدید می­ کند.

پرهیز با اشاره به اینکه تأثیرات اقلیمی و دمایی در تعیین محدودیت­های ترافیکی، تعیین ضوابط بلند مرتبه سازی، تعیین کاربری و سایر طرح های توسعه شهری باید به عنوان یک اصل بنیادین مورد توجه قرار گیرد، گفت: امروزه پیدایش جزایر گرمایی به خصوص در کلانشهرها باعث می شود توسعه و پایداری شهر با چالش های اساسی رو به رو شود.

وی اظهار کرد: با توجه به ضرورت و اهمیت این موضوع، اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در مرحله اول پروژه مطالعاتی «رفتار مکانی و زمانی جزیره گرمایی کلانشهر اصفهان» را تعریف کرد که در این پروژه با توجه به داده ها، شاخص ها و روش های مختلف، جزایر گرمایی در سطح شهر اصفهان مشخص می شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری بیست و دومین نشست «بررسی رفتار زمانی- مکانی جزایر گرمایی در کلانشهر اصفهان» ادامه داد: خروجی این نشست باید در طرح های توسعه شهری و تعیین ضوابط جدید، محدودیت های ترافیکی و تعیین کاربری ها مدنظر قرار گیرد تا به پایداری کلانشهر اصفهان دست پیدا کنیم.

کد خبر 328981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.