حل مشکل توسعه فرودگاه اصفهان با تدبیر مقام معظم رهبری/ایرلاین‌های بدهکار معرفی می‌شوند

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: مقام معظم رهبری به موضوع توسعه فرودگاه اصفهان و حل مشکل اراضی ورود کرده اند و امیدواریم این موضوع با تدبیر رهبر انقلاب حل و فصل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحمت الله مه آبادی در نشست خبری در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در خصوص حادثه دلخراش کرمانشاه و عملکرد این شرکت اظهار داشت: بر اساس آمارهای مدیران فرودگاه های مختلف از جمله کرمانشاه، همدان، ایلام و مهرآباد و غیره در این حادثه عملکرد مطلوبی داشته اند.

وی بیان داشت: در نخستین ساعات شب حادثه زلزله کرمانشاه با مسئولان فرودگاهی در استان‌های غربی کشور ارتباط گرفتیم تا در صورت بروز حادثه بتوانیم سرعت عمل داشته باشیم، افزود: در این راستا ستاد بحران در هر ۲ استان کرمانشاه و همچنین تهران به عنوان فرودگاه معین تعیین شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: همچنین در فرودگاه مهرآباد یک رمپ اختصاصی برای کمک رسانی تشکیل و محدودیت پرواز شبانه برای کمک برداشته شد.

وی ادامه داد: در هفته اول این حادثه ۷۲۰ پرواز به این حادثه خدمت رسانی کردند و ۸۸۲ سورتی پرواز از صبح بعد از زلزله تا دیروز در فرودگاه کرمانشاه انجام شد، علاوه بر اینکه ۱۲۷۰ محموله و تعدادی زیادی مجروح جابجا شدند.  

مه آبادی بیان داشت: در این حادثه فرودگاه مهرآباد نزدیک به ۶ و نیم برابر ظرفیت خود عملکرد داشت و فرودگاه کرمانشاه اولین نهادی بود که در بحران زلزله بدون شوکه شدن کار خود را آغاز کرد.

وی در ادامه سخنان خود، با تاکید بر افزایش سفرهای هوایی در منطقه، بیان داشت: خاورمیانه در حال ربودن گوی سبقت جابجایی مسافر در دیگر نقاط جهان است به نحوی که ۹.۴ درصد جابجایی در خاورمیانه صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به مطالعات اخیر یک نهاد معتبر فرانسوی با نام (اینک) اشاره کرد و گفت: در این بررسی ۲۹۰ فرودگاه در بیش از ۵۰ کشور مطالعه شدند که در آن، ۸ فرودگاه ایران در سال ۲۰۱۶ جز ۵۰ فرودگاه برتر قرار گرفته است، در این بررسی شاخصه‌های همچون حمل مسافر، نشست و برخاست و حمل بار مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ایران در مجموع رتبه چهار را در مقایسه دیگر کشورها دارد، تصریح کرد: از لحاظ نشست و برخواست هم در بین ۵۰ فرودگاه هستیم، با توجه به رشد صنعت هوایی، در سال ۲۰۱۷ وضعیت بهتری خواهیم داشت.

مه آبادی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از غول های صنعت هوایی در خاورمیانه قرار دارند در خصوص رشد صنعت هوایی ایران، تصریح کرد: پرچم رشد ترافیک ایران بر قله رشد ترافیک دو منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار دارد.

مه آبادی در خصوص فرودگاه اصفهان گفت: فرودگاه اصفهان نیز علی رغم کم توجی ها در چند دهه گذشته عملکرد خوبی داشته  است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: بعلاوه میزان رشد مسافر در فرودگاه اهواز ۱۱ درصد، فرودگاه امام خمینی ۱۵ درصد، رشت ۱۸ درصد، کرمان ۱۷ درصد و لارستان ۷۵ درصد رشد داشته اند.

وی با اشاره به برخی از آمارهای مهرماه امسال نسبت به سال گذشته افزود: فرودگاه مهرآباد از نظر نشست و برخاست پرواز ۱۳ درصد رشد داشته و فرودگاه استان کرمانشاه ۲۶ درصد و فرودگاه گرگان ۱۰۰ درصد رشد داشته است.  

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مطابق مطالعات انجام شده حمل و نقل هوایی با فاصله زیاد سردمدار رشد است، تاکید کرد: درشرایطی که عرصه خدمات ایده آل نیست، ظرفیت بسیار زیادی در تولید خدمات وجود دارد که می‌تواند آثار زیادی بر ساکنان منطقه بگذارد که اشتغال‌زایی یکی از آنها است.

وی با اشاره به اینکه توسعه این خدمات نیازمند گسیل خدمات زیربنایی و ناوبری است، افزود: اگر توقف کنیم در روند توسعه به مشکل برخواهیم خورد، منابع در کشور وجود دارد اما هیچ کدام از این منابع راهگشا نبوده است، غفلت از حفظ و هزینه کردن منابع تولیدی صنعت در درون صنعت که از نهاد و افراد مهم تصمیم‌گیر حتی دادن این نداها خطایی نابخشوندی است، نباید آرمانی فکر کنیم ما باید با امکانات موجود بدون سر و صدا و بی حاشیه به مسائل توسعه بپردازیم.

مه آبادی عدالت جغرافیایی و دسترسی مناطق محروم و کم برخوردار به منابع حمل و نقل هوایی را مهم دانست و افزود: در سقز و بن آباد دو فرودگاه که قرار بود بودجه آنها از طرح‌های ملی باشد توسط منابع شرکت ساخته شد، اما امروز از منابع محدود ما در حال تکمیل هستند، شرکت فرودگاه‌ها شعار نمی‌دهد و به سوی برنامه‌ها حرکت می‌کند.

وی با اشاره به تاکید قانون برنامه ششم که صنعت حمل‌ونقل هوایی نباید خدمات مجانی ارائه دهد، بیان داشت: بر اساس قانون باید هزینه‌ها واقعی شود که این کار تاثیری در قیمت بلیت ندارد.  

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود:‌ بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه شرکت فرودگاه‌ها ۵ برنامه تمرکز بر توسعه ایمنی، توسعه سرمایه‌گذاری ارزش آفرین و مولد، رفع گلوگاه‌های خدمات‌رسانی، توجه به عدالت جغرافیایی و یک برنامه اساسی و تحولی در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه اهواز ۲۱۳ درصد بیش از ظرفیت خود خدمات‌رسانی می‌کند از برگزاری مناقصه ساخت فرودگاه جدید اهواز انجام شده از ساخت فرودگاه‌های سقز و گناباد با منابع داخلی این شرکت خبر داد و گفت: در استان کرمانشاه امسال ۸۰ میلیارد تومان برای باند فرودگاه این استان کنار گذاشته شده که یکی از بدترین باندهای فرودگاه کشور است.

به گفته مه آبادی، برای سال ۹۷ جهت زیرساخت‌هایی که به مسافر خدمت می‌کند ۸۰۰ میلیارد تومان مناقصه در دست اجرا داریم که اتفاق مهمی را در صنعت فرودگاهی رقم خواهد زد.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت توسعه فرودگاه اصفهان، گفت: اینکه چرا تاکنون به این سرمایه بزرگ توجه نکرده این دلایل متعددی دارد البته باید گفت که منابع ما محدود است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور با تاکید بر اینکه فرودگاه اصفهان در کانون توجه قرار دارد و نگاه ما به آن خاص است، تصریح کرد: این فرودگاه را باید به عنوان یک هاب توسعه ای در حوزه حمل‌ونقل مسافر و گردشگری ببینیم.

وی افزود: در حال حاضر مفهوم هاب‌ ها در حال تغییر است و با توجه به این موضوع ۱۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در فرودگاه اصفهان در حال انجام است و اعتبار به آن تخصیص داده ایم و اکنون ترمینال جدید فرودگاه و CIP آن در حال ساخت است.

مه آبادی پیرامون طرح توسعه فرودگاه اصفهان نیز، گفت: در فرودگاه اصفهان با مشکل شدید عرصه حتی برای عملیات جاری فرودگاه مواجه ایم. با این وجود اصفهان نمادی از مدیریت منسجم است.

وی ادامه داد: با این وجود لازم است از نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، یکایک اعضای مجمع نمایندگان اصفهان، استانداری و استاندار پیشین و مدیرکل فرودگاه های استان تشکر کنم. البته نقش اصحاب رسانه های اصفهان در این میان بسیار متمایز بوده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور تاکید کرد: مقام معظم رهبری به موضوع توسعه فرودگاه اصفهان و حل مشکل اراضی ورود کرده اند  و امیدواریم این موضوع با تدبیر رهبر انقلاب  حل و فصل شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نرخ تعرفه فرودگاهی، بیان داشت: یا باید تصمیم  بگیریم که صنعت هوایی از منابع عمومی استفاده کند یا اینکه اصول اقتصادی را مانند تمام دنیا در این بخش حاکم کنیم.

مه‌آبادی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم، شخص وزیر راه تصمیم گرفت در روزهای آخر برنامه پنجم توسعه آزادسازی نرخ‌ها در حمل‌ونقل هوایی اجرایی شد، گفت: دولت نمی‌تواند عامه‌المنفعه صنعت را اداره کند و باید خودگردان شویم بدین معنا که خدمات را به گونه ای فروخته شود تا بتوانیم خدمات را به همان اندازه ارائه دهیم.

 وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال آزادسازی تعرفه ها نیستیم و به دنبال واقعی کردن نرخ‌ها هستیم، ‌ تصریح کرد: اگر قرار است که تخفیفی به جایی داده شود دولت باید آنرا تامین کند و اگر چنین نباشد نمی‌توانیم خدمات را ارئه دهیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون میزان بدهی ایرلاین ها، بیان داشت: در این خصوص شرکت فرودگاه ها با ایرلاین های بدهکار تعاملاتی صورت گرفته و حتی بدهی یکی از  ایرلاین‌ها از طریق تهاتر، صفر شده است اما این ایرلاین کماکان بدرفتاری می‌کند.

وی تاکید کرد: این موارد به شورای عالی هواپیمایی اعلام شده به طور قطع با این ایرلاین ها برخورد خواهد شد چرا که انضباط مالی را رعایت نمی‌کنند و در نهایت باید  خدمت‌رسانی به این ایرلاین‌ها محدود شود.

مه‌آبادی با بیان اینکه البته مقداری رعایت می‌کنیم که صنعت جان بگیرد، اظهار کرد: وضعیت وصول مطالبات نسبت به قبل بهتر شده و میزان طلب به نسبت خیلی خوبی کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه به زودی مجوز برداشت از حساب بدهکاران را به دست می‌آوریم، افزود: بر اساس مجوز قانون دائمی شدن برخی احکام، آیین‌نامه برداشت از حساب ایرلاین‌های بدهکار تهیه و به زودی توسط وزارت راه و دادگستری تصویب می‌شود که به ما کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور همچنین از معرفی ایرلاین‌های بی انضباط به مردم در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

کد خبر 328972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.