پایان مرمت پشت بام خانه تاریخی حکیم باشی در کاشان

کاشان - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از پایان مرمت پشت بام اتاق آئینه خانه تاریخی حکیم باشی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، محسن جاوری،  با بیان اینکه ایـن بنـای تـاریخـی مربوط بـه دوره قـاجـاریـه و متعلـق بـه شخصـی بـه نـام حکیـم بـاشـی است که از طبیبان حـاذق دوره خـود بوده، اظهار داشت: سبـک معمـاری آن بـا بنـاهـای هم دوره خـود شبـاهت فـراوان داشتـه و تـزئینـات معمـاری آن خصـوصـاً نقـاشی هـای پـر کـار و نفیـس آن ارزشمنـدی خـاصـی بـه بنـا داده است.
وی تصریح کرد: از خصوصیات منحصر بفرد این خانه نقاشی های اتاق جبهه جنوبی است که بسیار ارزشمند بوده و به قلم عبدالوهاب غفاری است. اتاق مذکور از دو سو یکی از حیاط شمالی و دیگری باغچه جبهه جنوبی که به نارنجستان معروف است، نور می گیرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: این بنا در دو طبقه احداث شده و جزو خانه های گودال باغچه بشمار می رود که در اطراف حیاط مرکزی ساختمان اتاق ها وراهرو ها شکل گرفته و ارتباط این قسمت با حیاط دیگر و معبر مربوط به ملک از زاویه جبهه جنوب شرقی است.
جاوری خاطرنشان کرد: حوضخانه این بنا که دارای تزیینات گچی وسقف رسمی بندی است و در ضلع شمال غربی حیاط واقع شده است، از ویژگی های این بنا اتاق پنج دری است که در روی حوضخانه قرار دارد و دارای گچ بری و آئینه کاری و نقاشی های ارزنده ای است، همچنین زیرزمین دست کند این خانه دارای رسمی بندی منحصر به فردی دارد.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی و مرمت خانه های تاریخی کاشان از مهم ترین اهداف اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان است، افزود: سبک سازی پشت بام ها و آواربرداری، استحکام بخشی بام ها شامل برچیدن پالانه خشتی، درآوردن درز گچی فرسوده، اجرای گچ کف مال، اجرای پالانه آجری، اجرای قید بندی پشت بام، اجرای شمع بندی جهت نگه داشتن سقف، اجرای اندود کاهگل و غوره گل با اعتباری بالغ بر ۵۰۰  میلیون ریال از اقدامات این پروژه مرمتی است.
به گزارش ایمنا، پرونده ثبتی این خانه ارزشمند تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی به دفتر ثبت آثار تاریخی ارسال شده است.

کد خبر 328923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.