نبود پارکینگ بیمارستانی؛ رنج همراهان بیمار

در حالی که بیمارستان های شهر در حال توسعه هستند همراهان بیماران از نبود جای پارک در اطراف بیمارستان ها رنج می برند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معضلات شهر اصفهان با توجه به رشد و گسترش شهرنشینی و مهاجرت‌های شهری، بیش از پیش پیچیده‌ شده و برنامه‌ریزی کاربری اراضی شهری را با چالش‌های جدی رو به رو ساخته است.

در میان کاربری‌های شهری، کاربری پارکینگ، از جمله مواردی است که کلیه کاربریهای شهری به وجود آن نیاز دارند و روشن است که در دنیای وابسته به خودرو، پارکینگ‌ها نیز به اندازه راه‌ها و پل‌ها اهمیت دارند، زیرا دسترسی آسان به‌ محل کار، سکونت، خرید، تفریح و غیره را فراهم ساخته، چرا که بخش لاینفکی از تأسیسات زیربنایی هستند.

اما به‌رغم همه‌ برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری اصفهان که در راستای ساماندهی و افزایش تعداد پارکینگ ها انجام شده، در حال حاضر حاشیه خیابان‌ها تبدیل به پارکینگی از انواع خودروها و موتورسیکلت‌ها شده است، پارکینگی که حتی زیر تابلوهای ایستگاه‌های اتوبوس، توقف مطلقاً ممنوع و پیاده‌روها هم انجام می‌شود بدون اینکه کسی توجهی به تابلوهای حمل با جرثقیل داشته باشد.

شهروندان اصفهانی هم از این مسئله ابراز نگرانی می کنند، آنها کمبود پارکینگ را یکی از مشکلاتی می دانند که هر روزه باعث فرسایش اعصابشان می شود.

امید نعمتی که هر روز با این مشکل دست و پنجه نرم می کند، می گوید: از همان اول صبح مشکل ما شروع می شود. در پارکینگ را که باز می کنم،  شاهد پارک خودرو جلوی درب ورودی هستم و نیم ساعت منتظر می مانم تا پس از پیگیری راهم باز شود.

در این راستا حتی شهروندانی که مشکلی برای پارک خودرو در پارکینگ منزل مسکونی ندارند، هنگامی که به محیط کار یا مراکز خرید می‌روند با مشکل پیدا کردن جای پارک مواجه هستند.

در این میان زمانی که شخص برای یافتن جای پارک صرف می‌کند، گاهی اوقات از مسیری که برای رسیدن به مقصد طی کرده بیشتر است.

این مشکل در معابر اطراف مراکز درمانی و بیمارستان های شهر اصفهان پررنگ تر می شود و مراجعه کنندگان به این مراکز علاوه بر رنج بیماری باید مشقت پیدا کردن جای پارک را هم تحمل کنند.

جالب تر از آن اینکه بسیاری از بیمارستان ها به جای رفع مشکل پارکینگ برای مراجعان خود، درصدد اجرای طرح های توسعه برای گسترش خدمات درمانی و پزشکی برآمده اند.

نمونه بارز آنها بیمارستان حضرت زهرای مرضیه واقع در خیابان علامه مجلسی اصفهان است که تنها با در نظر گرفتن زمینی بایر در مجاورت بیمارستان، بار مسئولیت را از دوش خود به نوعی برداشته اند.

این در حالی است که زمین مذکور بدون نگهبان است، هیچ امنیتی برای خودروها ندارد و هر لحظه امکان سرقت خودروها یا وسایل داخل آنها وجود دارد به طوری که نگهبان بیمارستان هم به مراجعه کنندگان توصیه می کند خودروی خود را در این زمین پارک نکنند.

بیشتر بیمارستانهای اصفهان برای مراجعان خود پارکینگ ندارند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در سطح شهر اصفهان وجود دارد، توزیع نامناسب تقاضا و کاربری ها است.

علیرضا صلواتی اضافه می کند: متأسفانه نهادهای دولتی و عمومی بدون اخذ استعلام از شهرداری، اقدام به توسعه زیرساخت های خود می کنند و مشکلاتی را برای شهر و شهروندان به وجود می آورند.

وی ادامه می دهد: ما این مشکلات را در ارتباط با کاربری های درمانی، آموزشی و خدماتی بیشتر شاهد هستیم که با تغییر کاربری یک ملک جریان ترافیک معابر اطراف آنها دچار اختلال ترافیک می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تایید افزایش ترافیک و نبود جای پارک برای مراجعان بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر اصفهان، خاطرنشان می کند: با دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و دیگر نهادهای ذی ربط مذاکراتی داشتیم که برای ایجاد کاربری های جدید از شهرداری استعلام بگیرند تا شرایط معابر پیرامون طرح مورد نظر با توجه به میزان تقاضای مراجعه کنندگان بررسی و در راستای کاهش معضلات گام های اساسی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر مراکز درمانی و بیمارستان های سطح شهر معابر پیرامونی خود را دچار مشکل ترافیک سنگین کرده اند، اضافه می کند: متأسفانه بیشتر بیمارستان ها برای مراجعان خود پارکینگ در نظر نگرفته اند و علیرغم وجود این مشکل بزرگ، اقدام به اجرای طرح توسعه می کنند که این توسعه ها مورد تایید شهرداری نیست.

صلواتی تاکید می کند: نمونه بارز طرح های توسعه علیرغم وجود مشکل تردد و پارک خودروها، در بیمارستان های حضرت زهرای مرضیه، کاشانی، شریعتی، خورشید و فیض مشاهده می شود.

وی با تاکید بر استقبال شهرداری از احداث پارکینگ با مشارکت بیمارستان ها، ادامه می دهد: مصداق بارز آن آغاز عملیات احداث پارکینگ بیمارستان عسکریه با مشارکت شهرداری است اما متأسفانه بسیاری از بیمارستان ها برای ساخت پارکینگ مشکل دارند.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ابراز امیدواری می کند دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت پارکینگ اطراف بیمارستان ها و مراکز درمانی خود با مشارکت شهرداری اصفهان به میدان عمل آید و اقدامات اساسی را انجام دهد تا مردم برای رفت و آمد به مراکز درمانی دچار مشکل نباشند.

خیابان‌های اصفهان پارکینگ خودروها شده اند

شاید این آمار آنچنان درست نباشد اما با کمی تأمل و نگاه به خیابان هایی که هر روز کوچکتر می شوند به این خاطر که ماشین های سواری دوبل و سوبل پارک می کنند این واقعیت پررنگتر می شود.

هم اکنون خیابان های آمادگاه و شمس آبادی جزء خیابان‌های پر ترافیک اصفهان است و وجود تعداد زیادی داروخانه و مجتمع پزشکان و مراکز درمانی و تجاری باعث شده که این خیابان ها همواره با حجم انبوهی از خودرو روبه رو باشد.

کارشناس ارشد شهری می گوید: هر مرکز درمانی به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ واحد ترافیک ایجاد می کند و چنانچه در هر خیابان اصلی اصفهان چند مرکز درمانی وجود داشته باشد قاعدتا شاهد عبور و مروری سنگین در آن خیابان خواهیم بود.

هم اکنون بحران کمبود پارکینگ های عمومی و طبقاتی که از شاخص های اصلی تدبیر اداره شهر است کمتر در هیاهوی بحران ترافیک و حمل و نقل و آلودگی هوا نمود پیدا کرده است، این در حالی است که به اعتقاد مهدی آقاجانی اختصاص فضای کافی و مناسب برای پارک خودروها به طوری که از سطح خیابان ها کم نشود می تواند به حل معضل ترافیک کمک کند.

وی ادامه می دهد: طبق استانداردهای بین المللی شهرسازی و ترافیکی ظرفیت پارک خودرو در حاشیه خیابان تنها ۳۰درصد از کل تقاضای پارک را به خود اختصاص میدهد و ۷۰درصد از تقاضای پارک در پارکینگ‌های خصوصی و عمومی تامین می شود اما عکس این مساله در خیابان های اصفهان مشهود است، حتی در مواردی صددرصد از تقاضای پارک به حاشیه خیابان ها جایی که از تردد خودروها اشباع شده، کشیده می شود.

این کارشناس ارشد شهری افزایش بی رویه خودروها در اصفهان را مهمترین دلیل کمبود پارکینگ می‌داند و اضافه می کند: استفاده از وسایل نقلیه عمومی قدمی است که مردم می‌توانند برای حل مشکل کمبود پارکینگ بردارند.

مشکل کمبود پارکینگ در اصفهان به خصوص در اطراف مراکز درمانی، تجاری و اداری مربوط به دیروز و امروز نیست، بلکه شهروندان اصفهانی سال‌های سال است که آن را تحمل می‌کنند که امیدواریم با تدبیر مسئولان شهری این معضل نیز برطرف شود.

کد خبر 328897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.