سخاوتی به بلندای ثریا+تصاویر

فریدن - خانه ای پر از محبت و عشق به اهل بیت که در شهر دامنه اکنون به عنوان یک پایگاه فرهنگی شناخته می شود و تداعی گر کارکردهای وقف در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، وقف؛ زیباترین و ماندگارترین جلوه سخاوت است که از روزگاران گذشته تا کنون جاری و باقی است. سنتی پر رمز و راز که از قلب های بخشنده جوشش آغاز می کند تا در کویر نداشتن ها و نبودن ها ببارد.

وقف به خصوص در جوامعی که اختلاف طبقاتی در آن زیاد  باشد ارتباط تنگاتنگی با مصالح عمومی دارد،  چرا که به وسیله وقف، ثروتمند به فقیر می‌اندیشد و توانا به سراغ ناتوان می‌رود و خیلی از نیازمندی های عمومی از این راه می‌تواند برطرف شود.

وقف کردن، صفات رذیله مثل حرص و دنیاپرستی را ریشه کن می‌کند و قناعت و نوع دوستی را می‌پروراند، وقف کردن تعاون و کمک‌رسانی افراد را جایگزین کشمکش و فخر فروختن می‌کند. وقف کردن جامعه‌ای پر از عشق و نوع دوستی و فضیلت‌پروری به وجود می‌آورد. سطح فکرها را بالا می‌برد و درآمد موقوفه، تشنگان را سیراب و به مسافران در زیر سایه‌سار نیکی، آرامش و آسایش می‌بخشد.

موقوفات اگر طبق احکام اسلامی در جامعه عمل شود، می‌تواند تأثیر بسزایی در حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

وقف یکی از برترین و پردوام ترین مظاهر احسان و نیکوکاری به مردم و خدمت به همنوعان و کمک به مصالح جامعه و تنظیم امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. می‌ توان به جرات ادعا کرد که اگر اوقاف در مسیر صحیح به راه انداخته شود و واقفان به راه معقول و درستی هدایت شوند بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌ شود.

سخن از وقف که به میان می آید ذهن ها به طور ناخودآگاه به سمت ثروت و تمکن مالی واقفان می رود؛ در حالی که بسیاری از اوقات این وقف ها از سوی افرادی صورت می گیرد که اتفاقا از وضعیت مالی  چندانی برخوردار نیستند.

بانو  سرور رفیعی- واقف خیر اندیشی از دیار دامنه فریدن است؛ که  با همراهی همسر مرحومش تنها خانه خود را با نیت تبدیل به مسجد و حسینیه وقف کرده است.

این بانوی میانسال که در بین اهالی شهر دامنه به "خاله ثریا" شهرت دارد؛ منزل خود را به نمایشگاهی از تاریخ اسلام تبدیل کرده است.

خاله ثریا؛ با کمترین امکانات و به ساده ترین شکل، تمام یافته ها و تجربیات معنوی از سفرهای زیارتی خود را در زیر سقف وقف شده اش به تصویر کشیده است.

در خانه خاله ثریا به روی همه باز است. سر در خانه اش تابلویی نصب شده و روی آن نوشته شده: " مسجد و حسینیه امام سجاد(ع) "  که صوت روح بخش  قرآن و دعا  از آن همچون آهنربایی دل ها را به سوی خود می کشاند.

چیدمانی ساده و گویا از نخستین  وقایع اسلام تا حوادث عاشورا و کربلا در وسعت کوچک این خانه؛ جغرافیای تاریخ را به جریان انداخته است.

روی گشاده خاله ثریا با لهجه شیرین  او پیوند می خورد تا نقل قصه هایی که در کتاب ها خوانده ایم  آغاز شود و اینجاست که ذهن مخاطب به حیرت وا داشته می شود که چگونه  پیرزنی ساده  بی آن که درس زیادی خوانده باشد یا دانشگاهی رفته باشد؛ ماهرانه زبان به نقل ریشه دارترین و زنده ترین بزنگاه های تاریخ می گشاید.

بانو سرور رفیعی با بیان اینکه خانه اش وقف امام حسین(ع) است، می گوید: من خود را همیشه خادم امام حسین (ع) می دانم.

وی  که خود روایتگر صحنه ها و جلوه های این نمایشگاه است، می گوید: دیده ها و شنیده هایم از اماکن زیارتی و سفرهایی که رفته ام را خوب به یاد دارم و سعی کرده ام آن ها را با امکانات و وسایل ساده برای استفاده دیگران به نمایش بگذارم.

 استقبال پرشور اهالی دامنه به ویژه زنان شهر از فعالیت های فرهنگی  صورت گرفته در این خانه،   ماندگاری و جریان دائمی سنت وقف را به اثبات رسانده است.

خانه خاله ثریا در شهر دامنه اکنون به عنوان یک پایگاه فرهنگی  شناخته می شود که تداعی گر کارکردهای وقف در جامعه است.این حرکت شاید در نگاه اول کم اهمیت به نظر برسد اما تا مدت ها می توان از کارکردهای پنهان و آشکار آن نوشت.

در زیر سقف این خانه وقفی دنیایی از سخاوت، صداقت، سبکبالی و قناعت نهفته است.از طرفی فرصت بسیار خوبی برای آشنا نمودن نونهالان و نوجوانان با تاریخ اسلام از  راه مشاهده و جلوه های بصری فراهم آورده که شاید کمتر در آموزش و پرورش و کانون های فرهنگی تربیتی به آن پرداخته شده  است چرا که کمبود امکانات آموزشی فرصت تجمیع  و نمایش حقایق و وقایع اسلامی را نداده است.

ابعاد آموزشی و فرهنگی وقف در جوامع اسلامی بسیار گسترده است. وقف به عنوان یک منبع مستمر مالی پشتوانه‌ بسیار خوبی برای این مراکز بوده است. بسیاری از مدارس و مراکز علمی در جهان اسلام از طریق وقف ایجاد و گسترش یافته‌اند و بسیاری از عالمان بزرگ، با استفاده از درآمدهای املاک وقف شده، توانسته‌اند به مدارج عالی علمی دست یافته و از این طریق در فرهنگ تعلیم و تربیت اجتماع تاثیرگذار باشند.

حجت الاسلام عباس نصیر الاسلامی- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت- نیز  در این خصوص به ایمنا، گفت: این خانه با عنوان مسجد و حسینیه امام سجاد (ع) در شهر دامنه مرکز فعالیت های فرهنگی و مذهبی است

وی همچنین از ثبت ۹ فقره وقف از ابتدای سال جاری در سامانه موقوفات شهرستان خبر داد و افزود: این موقوفه من باب آیه شریفه «ما عِندَکُم یَنفَد و ما عِند الله باقٍ» توسط خانم سرور رفیعی و همسر مرحوم ایشان حاج حسن صابری برای مسجد و حسینیه امام سجاد (ع) و برگزاری مراسمات هئیت حضرت رقیه (س) وقف شده است.

وی افزود: این موقوفه دارای مساحت ۴۲۰ متر مربع بوده و اکثر مراسمات و فعالیت های آن ویژه بانوان شهر دامنه است.

حجت الاسلام نصیر الاسلامی در مورد موقوفات فریدن عنوان کرد: موقوفاتی با نیت های اجتماعی، مذهبی و فرهنگی در سامانه بانک اطلاعات جامع موقوفات شهرستان فریدن برای ترویج سنت حسنه وقف به ثبت رسیده است.

وقف پاس‌دار نشر معارف اسلامی است. با وقف مسلمانان توانسته‌اند از طریق مدارس دینی موقوفه، بهترین شاهکارهای خود را به جهانیان معرفی کنند. علم و دانش مسلمانان از طریق اوقاف گسترش و رواج یافته است. 

وقف هم‌چون چتر بزرگی سایه‌ خود را بر سر تمام نیازمندان و محرومان می‌گستراند و جامعه را از فقر مالی و فرهنگی که عامل بسیاری از مفاسد اجتماعی، اخلاقی و سستی در ارکان دینی است، نجات می‌دهد و امکان هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را در محیطی مملو از اخوت و حسن ظن، که زمینه‌ساز پیشرفت و تعالی جامعه است، فراهم می‌کند.

گزارش: فاطمه زمانی

کد خبر 328888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.